Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 respect, genegenheid en aandacht van personen die belangrijk voor hem of haar zijn. Is al dat excessief gedrag zoals alcoholmisbruik, drugs, baldadigheid, vernielzucht een grote schreeuw om individuele aandacht van ouders, omgeving en maatschappij? Is het gedrag een gevolg van het nieuwe hedonistische denken, waarbij het streven naar zoveel mogelijk individueel genot, met name op de korte termijn, centraal staat en de staat of de gemeen schap van burgers daaraan ondergeschikt worden verklaard een denken dat past in een geseculariseerde maatschappij waarbij men het niet meer van het hiernamaals verwacht en dus alles uit het hier en nu moet zien te halen? Is dat gedrag een ge volg van het harder worden van de economische structuren, waarbij mede onder colleges en regeringen gedomineerd door partijen, die zich ooit socialistisch noemden, in enkele ja ren de sociale zekerheid is afgebroken, zoveel mogelijk overheidsbedrijven en activiteiten op afstand zijn gezet en het heil verwacht wordt van de vrije markt, daarbij vol strekt vergetend de harde kanten van die vrijere markt, met name voor de sociaal zwakkeren in de samenleving en het mi lieu Mijn fractie wil niet pretenderen dat zij op alle problemen het antwoord weet, maar zij vindt dat de gemeente niet moet berusten in het feit dat de samenleving harder wordt, niet volgzaam moet zijn in het maar toestaan en accepteren van allerlei zaken die niet normaal zijn, nochtans niet normaal zouden moeten zijn. Het feit dat men tot de conclusie is ge komen dat de samenleving niet maakbaar is hoeft niet te be tekenen dat de overheid geen taak meer heeft om haar te re guleren Mijn fractie wil het komend begrotingsjaar met een nota ko men waarin wij zullen voorstellen dat de gemeente de opvoe dende taak weer meer ter hand neemt, afstand neemt van het laissez-faire denken. Waarin wij onder andere zullen voor stellen de horecavoorschriften zo te wijzigen dat jongeren tot en met 15 jaar na elf uur niet meer in kroegen of dis co's aanwezig mogen zijn, waarin drankverkoop aan hen weer beter gecontroleerd wordt, met een sanctiebeleid zoals dat nu ook voor koffieshops geldt, waarin wij voorstellen al leenstaande moeders langer en beter in de gelegenheid te stellen ook financieel zelf voor de opvoeding van de kinde ren te zorgen. Wij blijven ook van mening dat de overheid de zwakkeren moet blijven beschermen tegen de gevolgen van de vrijere markt economie en wij zullen ook in de toekomst aandringen op het van gemeentewege aanbieden van essentiële goederen en dien sten Op nadrukkelijk aandringen van de NLP-fractie is het onder zoek naar de armoedeval opgenomen in het Collegeprogramma. Het doet mij oprecht genoegen dat nu vrijwel alle partijen Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 blij zijn dat wij dat onderzoek ook gedaan hebben. Het ver strekt ons goede informatie over de gevolgen van allerlei regelingen over de minima. Ik wil helder stellen dat voor mijn fractie het nu niet de bedoeling is de financiële rege lingen voor minima te verslechteren. Wel willen wij nogmaals pleiten voor het afschaffen van het omslagprincipe. Immers als je diegene beneden de grens van 100 ml f 100,- kwijt scheldt en je betaalt dit uit de algemene middelen, dan is de bijdrage aan de armoedeval f 100,-. Echter op het moment dat je via het omslagprincipe dat omslaat door iedereen bo ven 100 ml bijvoorbeeld f 50,- te laten betalen, is de bij drage aan de armoedeval f 150,-. Wij nemen aan dat hier bij de discussie over de herijking van belastingen en tarieven op wordt ingegaan. In het MOP staat wel het streven vermeld om de OZB de komen de jaren niet te doen stijgen, echter eer. doelstelling voor de totale gemeentelijke lastendruk ontbreekt. Ik dien een amendement in met als strekking dat er naar gestreefd zal worden dat de stijgen van de gemeentelijke lastendruk klei ner dan of maximaal gelijk zal zijn aan ae stijging van de kosten van levensonderhoud. Dat voorstel is meeondertekend door de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie "De raad van de gemeente Leeuwarden, behandelende het MOP 2010, spreekt uit het volgende aan het MOP 2010 te willen toe voegen bij operationele doelen financiën: de stijging van de gemeentelijke lastendruk is kleiner dan of maximaal gelijk aan het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie (De Voorzitter: Dit is motie nr. 9.) Het handhavingsbeleid heeft voor ons grote prioriteit. Wij vinden dat te weinig tot uitdrukking komen in het MOP en daarom doe ik u een amendement toekomen nat als strekking heeft het aantal controles binnen vier jaar aanzienlijk te laten toenemen. Het is een open amendement, dat wil zeggen dat ik het college zou willen vragen om een doelstelling zo danig vast te stellen dat die haalbaar en reëel is, want ik kan zelf natuurlijk wel opschrijven dat het aantal controles moet verdubbelen, maar als het uitgangspunt nul is, schiet je daar niks mee op. "De raad van de gemeente Leeuwarden, behandelende het MOP 2010, spreekt uit het volgende aan het MOP 2010 te willen toe voegen het aantal controles van gemeentewege op naleving van door de gemeente afgegeven vergunningen en vastgestelde verordeningen zal binnen 4 jaar met toenemen."

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 20