Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
respect, genegenheid en aandacht van personen die belangrijk
voor hem of haar zijn.
Is al dat excessief gedrag zoals alcoholmisbruik, drugs,
baldadigheid, vernielzucht een grote schreeuw om individuele
aandacht van ouders, omgeving en maatschappij? Is het gedrag
een gevolg van het nieuwe hedonistische denken, waarbij het
streven naar zoveel mogelijk individueel genot, met name op
de korte termijn, centraal staat en de staat of de gemeen
schap van burgers daaraan ondergeschikt worden verklaard een
denken dat past in een geseculariseerde maatschappij waarbij
men het niet meer van het hiernamaals verwacht en dus alles
uit het hier en nu moet zien te halen? Is dat gedrag een ge
volg van het harder worden van de economische structuren,
waarbij mede onder colleges en regeringen gedomineerd door
partijen, die zich ooit socialistisch noemden, in enkele ja
ren de sociale zekerheid is afgebroken, zoveel mogelijk
overheidsbedrijven en activiteiten op afstand zijn gezet en
het heil verwacht wordt van de vrije markt, daarbij vol
strekt vergetend de harde kanten van die vrijere markt, met
name voor de sociaal zwakkeren in de samenleving en het mi
lieu
Mijn fractie wil niet pretenderen dat zij op alle problemen
het antwoord weet, maar zij vindt dat de gemeente niet moet
berusten in het feit dat de samenleving harder wordt, niet
volgzaam moet zijn in het maar toestaan en accepteren van
allerlei zaken die niet normaal zijn, nochtans niet normaal
zouden moeten zijn. Het feit dat men tot de conclusie is ge
komen dat de samenleving niet maakbaar is hoeft niet te be
tekenen dat de overheid geen taak meer heeft om haar te re
guleren
Mijn fractie wil het komend begrotingsjaar met een nota ko
men waarin wij zullen voorstellen dat de gemeente de opvoe
dende taak weer meer ter hand neemt, afstand neemt van het
laissez-faire denken. Waarin wij onder andere zullen voor
stellen de horecavoorschriften zo te wijzigen dat jongeren
tot en met 15 jaar na elf uur niet meer in kroegen of dis
co's aanwezig mogen zijn, waarin drankverkoop aan hen weer
beter gecontroleerd wordt, met een sanctiebeleid zoals dat
nu ook voor koffieshops geldt, waarin wij voorstellen al
leenstaande moeders langer en beter in de gelegenheid te
stellen ook financieel zelf voor de opvoeding van de kinde
ren te zorgen.
Wij blijven ook van mening dat de overheid de zwakkeren moet
blijven beschermen tegen de gevolgen van de vrijere markt
economie en wij zullen ook in de toekomst aandringen op het
van gemeentewege aanbieden van essentiële goederen en dien
sten
Op nadrukkelijk aandringen van de NLP-fractie is het onder
zoek naar de armoedeval opgenomen in het Collegeprogramma.
Het doet mij oprecht genoegen dat nu vrijwel alle partijen
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
blij zijn dat wij dat onderzoek ook gedaan hebben. Het ver
strekt ons goede informatie over de gevolgen van allerlei
regelingen over de minima. Ik wil helder stellen dat voor
mijn fractie het nu niet de bedoeling is de financiële rege
lingen voor minima te verslechteren. Wel willen wij nogmaals
pleiten voor het afschaffen van het omslagprincipe. Immers
als je diegene beneden de grens van 100 ml f 100,- kwijt
scheldt en je betaalt dit uit de algemene middelen, dan is
de bijdrage aan de armoedeval f 100,-. Echter op het moment
dat je via het omslagprincipe dat omslaat door iedereen bo
ven 100 ml bijvoorbeeld f 50,- te laten betalen, is de bij
drage aan de armoedeval f 150,-. Wij nemen aan dat hier bij
de discussie over de herijking van belastingen en tarieven
op wordt ingegaan.
In het MOP staat wel het streven vermeld om de OZB de komen
de jaren niet te doen stijgen, echter eer. doelstelling voor
de totale gemeentelijke lastendruk ontbreekt. Ik dien een
amendement in met als strekking dat er naar gestreefd zal
worden dat de stijgen van de gemeentelijke lastendruk klei
ner dan of maximaal gelijk zal zijn aan ae stijging van de
kosten van levensonderhoud. Dat voorstel is meeondertekend
door de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
behandelende het MOP 2010,
spreekt uit het volgende aan het MOP 2010 te willen toe
voegen bij operationele doelen financiën:
de stijging van de gemeentelijke lastendruk is kleiner
dan of maximaal gelijk aan het prijsindexcijfer voor de
gezinsconsumptie
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 9.)
Het handhavingsbeleid heeft voor ons grote prioriteit. Wij
vinden dat te weinig tot uitdrukking komen in het MOP en
daarom doe ik u een amendement toekomen nat als strekking
heeft het aantal controles binnen vier jaar aanzienlijk te
laten toenemen. Het is een open amendement, dat wil zeggen
dat ik het college zou willen vragen om een doelstelling zo
danig vast te stellen dat die haalbaar en reëel is, want ik
kan zelf natuurlijk wel opschrijven dat het aantal controles
moet verdubbelen, maar als het uitgangspunt nul is, schiet
je daar niks mee op.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
behandelende het MOP 2010,
spreekt uit het volgende aan het MOP 2010 te willen toe
voegen
het aantal controles van gemeentewege op naleving van
door de gemeente afgegeven vergunningen en vastgestelde
verordeningen zal binnen 4 jaar met toenemen."