Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 de heer Roekiman namens de PAL/GroenLinks-fractie, de heer Van Mourik namens de VVD-fractie, mevrouw Waanders namens de PvdA-fractie en de heer Jacobse namens de NLP-fractie. De verkeerssituatie rond Leeuwarden blijft ons zorgen baren. In het algemeen steunen we het beleid dat er op gericht is het verkeer dat niet in Leeuwarden hoeft te zijn zo ver mo gelijk buiten de stad te houden. De automobiliteit wordt steeds maar groter. Wij steunen die initiatieven die hieraan een halt proberen toe te roepen. Bevordering van het open baar vervoer, transferia en vrije busbanen zijn daarvan voorbeelden. Hoewel we op zich niet tegen een experiment met gratis openbaar vervoer zijn, vinden we het gemeentelijk prijskaartje wel erg hoog. We vragen ons bovendien af wat er na afloop van het experiment gebeurt. Vorige week is NoordNed officieel gestart. Het verheugt ons dat er nu echt wat gedaan gaat worden aan de aansluitingen tussen trein en bus. Wij hebben enkele weken geleden zelf contact gezocht met NoordNed. Het is ons een doorn in het oog dat de fiets eigenlijk niet mee kan in de trein. Wij hebben gekeken naar het traject Groninger.-Leeuwarden en we achten dit traject kansrijk om een experiment aan te gaan met een fietswagon. Indien NoordNed en bedrijfsleven meewer ken, zou de prijs van een fietsretourtje op f 2,- kunnen blijven. Wij noemen dat maar vast de fietsrunner, naar ana logie van de railrunner, die ook veel extra reizigers heeft opgeleverd. De D66-fractie heeft op 18 mei j.l. hierover een notitie aan het College van B&W aangeboden. We vragen u en de raad f 5000,- vrij te maken voor een Verkenning van zo'n experiment, dat in onze notitie globaal is beschreven. We willen daartoe graag een uitspraak van de raad. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 31 mei 1999; behandelend de Perspectiefnota; overwegende dat de automobiliteit in en rond Leeuwarden moet wor den teruggedrongen; dat treinreizigers de mogelijkheid moeten krijgen hun fiets mee te nemen in de trein, m.n. in de spitsuren; dat er terzake van dit voorstel een initiatief ligt van de D66-fractie voor het traject Groningen- Leeuwarden; besluit f 5000,- incidenteel vrij te maken voor een verkenning van zo'n experiment en vraagt het college in contact te treden met NoordNed en het bedrijfsleven voor steun aan een dergelijk voorstel; en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nr. 17.) Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 Ik zou mij kunnen voorstellen, maar dat laat ik dan geheel aan de wijsheid van het college over, om ook eens te kijken naar de omliggende gemeenten. Als u dat vindt, wil ik dat nog wel meenemen. De motie is ondertekend door mevrouw Inberg en mijzelf na mens de D66-fractie, de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP- fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Roekiman namens de PAL/GroenLinks-fractie. Let wel, we zijn realistisch genoeg om te erkennen dat een dergelijke aanpak niet de panacee van alle problemen is; het is in onze ogen wel een instrument dat mee kan helpen de au tomobiliteit te beheersen. De eerste reacties zijn ook be moedigend Van ons wordt gevraagd naar de toekomst te kijken. Enige tijd geleden heeft het College van B&W zich zeer terecht bij de provincie en enkele Zuiderzeespoorlijngemeenten beklaagd. Er lag een uitgebreid verhaal op tafel, zonder dat Leeuwar den daarin was gekend. Naar onze opvatting een blunder van de eerste orde. Leeuwarden werd weer eens op afstand gezet. Waar het ons om gaat is dat Leeuwarden een volwaardige aan sluiting moet krijgen op de ZuiderzeespoorlijnVia via ver nam onze fractie dat er nog een onderzoeksopdracht moet wor den geformuleerd met betrekking tot de bepaling van de eco nomische effecten van de ZuiderzeespoorlijnWat wij nu vra gen aan het college is duidelijkheid te verschaffen over de stand van zaken en wat daarbij de inzet is van het college. Wij willen de trein in elk geval niet missen! De aanpak van de Stedelijke Vernieuwing blijft onze aandacht houden. Na recente publicaties over het bereik van de huur subsidie en de armoedeval, vragen wij ons af of er voldoende ruimte in het laagste huursegment overblijft. Wij snappen heel goed hoe de woningmarkt zich ontwikkelt, maar we reali seren ons tegelijkertijd dat één kink in de conjunctuur ver strekkende gevolgen kan hebben voor de woningmarkt en voor die mensen, die zich het door de lage rentestand net konden permitteren een woning te kopen. De wethouder zei onlangs in de commissie dat dit geen economische factor was die telde. Wij wagen dat zeer te betwijfelen. In de Commissie Bestuur en Middelen hebben we kortgeleden aandacht gevraagd voor het thema Bestuurlijke Vernieuwing. We willen nog eens aandacht vragen voor de uitvoeringsnoti tie Bestuurlijke Vernieuwing, die tot stand kwam na een nul meting van de Thorbecke Academie. We willen graag weten wat de actuele stand van zaken is en hoe het college de verdere uitvoering denkt aan te pakken. Op het terrein van het cultuurbeleid is veel aandacht voor het fusieproces van Fries Museum en PrincessehofDe nieuwe

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 25