Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
directeur is een spraakmakend
waardering voor, maar hij kan
lastig zijn. Voorlopig steune
misme met betrekking tot het
man. Daar hebben wij veel
voor de wethouder nog wel eens
we de wethouder in zijn opti-
'ier Pander Museum.
Wij vinden het een verstandige lijn om incidentele middelen
voor onderhoud te koppelen aan structuurversterkende projec
ten (Stedelijke Vernieuwing, Binnenstad). En het is waar, de
structurele onderhoudsmiddelen worden in vijf jaar meer dan
verdubbeld. Maar toch blijft bij ons de idee dat dit nog
niet genoeg is. Eerdere rapportages van B&W spraken over ve
le miljoenen, die nodig waren voor achterstallig onderhoud.
Het argument dat Leeuwarden niet te veel uit de pas moet lo
pen met andere gemeenten, vinden we niet relevant. Hoe rea
listisch is het dat het rijk met extra middelen over de brug
komt voor achterstallig onderhoud? Eerder waren techniek en
wegingsfactoren argumenten om geen extra structurele midde
len vrij te maken. Nu worden rijk en VNG van stal gehaald.
En passant wordt ook nog even gemeld dat de raad het ver
schil tussen incidenteel en structureel niet beheerst. Op
welke termijn denkt het college aan te geven dat er wel of
geen middelen van het rijk komen? Ons standpunt is dat er
geen grote achterstallige onderhoudszaken meegaan naar de 21®
eeuw
Ik kom dan bij de ombuigingen en de voorstellen voor Nieuw
Beleid. Eerst de ombuigingen.
Allereerst nr. 02, de opheffing van de knipselkrant.
We zouden ons kunnen voorstellen dat er een abonnement wordt
ingevoerd voor de raadsleden. Is dit door het college over
wogen? Wij stellen de knipselkrant wel op hoge prijs. Een
andere mogelijkheid is de knipselkrant te betrekken bij de
invoering van Intranet voor de raadsleden, maar dan moeten
we er wel van op aan kunnen dat nieuwsoverzichten ook op
vraagbaar zijn! Graag een reactie van het college hierop.
Dat we ons verzetten tegen het schrappen van milieuvoorlich
ting (04) moge duidelijk zijn.
Dan de eenmalige vermindering van het Fonds Wvg (012)
Wij hebben lang geaarzeld over dit voorstel. We hebben geen
bevredigend antwoord gekregen op onze vragen omtrent het
schemergebied tussen enerzijds de Wvg en anderzijds de AWBZ.
Als we kijken naar het enorme stuwmeer dat in het fonds is
ontstaan, vinden we dit begrotingstechnisch niet verstandig.
Alles afwegende willen we wel akkoord gaan met de verminde
ring van het Fonds Wvg, als het college tenminste twee maal
per jaar de financiële stand van zaken van de Wvg wil be
spreken met de raad. Ik. verwijs ook naar de voorwaarden die
genoemd zijn in de motie die door de heer Krol ingebracht is
en wij mede-ondertekend hebben.
Blad 51
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Met het voorstel onder 013, de vermindering Fonds Vluchte
lingenhulp kunnen we na ons voorbehoud in de commissie nu
wel akkoord gaan. Ook hier zouden we door het college regel
matig op de hoogte gehouden willen worden van de actuele
stand van zaken. We hoeven geen humaantje de voorste te
zijn, maar we stellen voortzetting van het huidige vluchte
lingenbeleid zeer op prijs.
Ik kom dan bij de voorstellen Nieuw Beleid.
Ten aanzien van S24, versterking HBO, kunnen we akkoord gaan
met meer ambtelijke inzet. We hebben al jarenlang gepleit
voor meer ambtelijke inzet voor het HBO. Een college dat re
gelmatig notities naar buiten brengt over de versterking van
het HBO zou op zich geen knip voor de neus waard zijn als
zij dat ook niet consequent zou doorvoeren in haar eigen or
ganisatie. Alle waardering daarvoor. We zullen de ontwikke
lingen nauwgezet volgen en we hopen met u op 10% meer stu
denten in 2003.
Wij vinden een half miljoen incidenteel voor een nieuw Ruim
telijk Economisch Plan wel erg veel geld. We hebben er lang
over getwijfeld, maar we gaan ervan uit dat een nieuw RES
uiteindelijk op termijn ons ook geld zal opleveren. Akkoord
dus
Onder S37 de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit vragen we
ons ten zeerste af waarom alleen de incidentele kosten wor
den gehonoreerd. Het gaat toch om een structurele zaak. We
willen daarover eerst nog een nadere toelichting van het
college horen, eer we akkoord gaan.
Met de opzet van het MIP kunnen we op hoofdlijnen instemmen.
We vragen ons echter wel af of het zogenaamde MERA-cluster
niet vergeten is bij de doelstellingen.
Tevens vragen we om bij nieuwe investeringen standaard een
onderhoudsparagraaf op te nemen.
Voorzitter, afrondend. We hebben met belangstelling kennis
genomen van de bijdrage van de Ondernemingsraad inzake de
PerspectiefnotaOnze conclusie was dat het hier ging om een
genuanceerde en constructieve bijdrage. We delen de zorg van
de OR over de werkdruk. Daar kunnen we zelf, als raad, ook
veel aan doen. We zijn blij dat onlangs een principeakkoord
tussen VNG en vakorganisaties over een nieuwe CAO tot stand
is gekomen. En ik besluit met onze waardering voor alle amb
tenaren van de gemeente Leeuwarden, van laag tot hoog, voor
alle inzet van het afgelopen jaar.
De heer Boorsma: De nieuwe opzet van de Perspectiefnota is
volgens ons deels juist. De gemeente komt naar buiten toe
natuurlijk geloofwaardiger over als wordt gewerkt met mid-