Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 directeur is een spraakmakend waardering voor, maar hij kan lastig zijn. Voorlopig steune misme met betrekking tot het man. Daar hebben wij veel voor de wethouder nog wel eens we de wethouder in zijn opti- 'ier Pander Museum. Wij vinden het een verstandige lijn om incidentele middelen voor onderhoud te koppelen aan structuurversterkende projec ten (Stedelijke Vernieuwing, Binnenstad). En het is waar, de structurele onderhoudsmiddelen worden in vijf jaar meer dan verdubbeld. Maar toch blijft bij ons de idee dat dit nog niet genoeg is. Eerdere rapportages van B&W spraken over ve le miljoenen, die nodig waren voor achterstallig onderhoud. Het argument dat Leeuwarden niet te veel uit de pas moet lo pen met andere gemeenten, vinden we niet relevant. Hoe rea listisch is het dat het rijk met extra middelen over de brug komt voor achterstallig onderhoud? Eerder waren techniek en wegingsfactoren argumenten om geen extra structurele midde len vrij te maken. Nu worden rijk en VNG van stal gehaald. En passant wordt ook nog even gemeld dat de raad het ver schil tussen incidenteel en structureel niet beheerst. Op welke termijn denkt het college aan te geven dat er wel of geen middelen van het rijk komen? Ons standpunt is dat er geen grote achterstallige onderhoudszaken meegaan naar de 21® eeuw Ik kom dan bij de ombuigingen en de voorstellen voor Nieuw Beleid. Eerst de ombuigingen. Allereerst nr. 02, de opheffing van de knipselkrant. We zouden ons kunnen voorstellen dat er een abonnement wordt ingevoerd voor de raadsleden. Is dit door het college over wogen? Wij stellen de knipselkrant wel op hoge prijs. Een andere mogelijkheid is de knipselkrant te betrekken bij de invoering van Intranet voor de raadsleden, maar dan moeten we er wel van op aan kunnen dat nieuwsoverzichten ook op vraagbaar zijn! Graag een reactie van het college hierop. Dat we ons verzetten tegen het schrappen van milieuvoorlich ting (04) moge duidelijk zijn. Dan de eenmalige vermindering van het Fonds Wvg (012) Wij hebben lang geaarzeld over dit voorstel. We hebben geen bevredigend antwoord gekregen op onze vragen omtrent het schemergebied tussen enerzijds de Wvg en anderzijds de AWBZ. Als we kijken naar het enorme stuwmeer dat in het fonds is ontstaan, vinden we dit begrotingstechnisch niet verstandig. Alles afwegende willen we wel akkoord gaan met de verminde ring van het Fonds Wvg, als het college tenminste twee maal per jaar de financiële stand van zaken van de Wvg wil be spreken met de raad. Ik. verwijs ook naar de voorwaarden die genoemd zijn in de motie die door de heer Krol ingebracht is en wij mede-ondertekend hebben. Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 Met het voorstel onder 013, de vermindering Fonds Vluchte lingenhulp kunnen we na ons voorbehoud in de commissie nu wel akkoord gaan. Ook hier zouden we door het college regel matig op de hoogte gehouden willen worden van de actuele stand van zaken. We hoeven geen humaantje de voorste te zijn, maar we stellen voortzetting van het huidige vluchte lingenbeleid zeer op prijs. Ik kom dan bij de voorstellen Nieuw Beleid. Ten aanzien van S24, versterking HBO, kunnen we akkoord gaan met meer ambtelijke inzet. We hebben al jarenlang gepleit voor meer ambtelijke inzet voor het HBO. Een college dat re gelmatig notities naar buiten brengt over de versterking van het HBO zou op zich geen knip voor de neus waard zijn als zij dat ook niet consequent zou doorvoeren in haar eigen or ganisatie. Alle waardering daarvoor. We zullen de ontwikke lingen nauwgezet volgen en we hopen met u op 10% meer stu denten in 2003. Wij vinden een half miljoen incidenteel voor een nieuw Ruim telijk Economisch Plan wel erg veel geld. We hebben er lang over getwijfeld, maar we gaan ervan uit dat een nieuw RES uiteindelijk op termijn ons ook geld zal opleveren. Akkoord dus Onder S37 de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit vragen we ons ten zeerste af waarom alleen de incidentele kosten wor den gehonoreerd. Het gaat toch om een structurele zaak. We willen daarover eerst nog een nadere toelichting van het college horen, eer we akkoord gaan. Met de opzet van het MIP kunnen we op hoofdlijnen instemmen. We vragen ons echter wel af of het zogenaamde MERA-cluster niet vergeten is bij de doelstellingen. Tevens vragen we om bij nieuwe investeringen standaard een onderhoudsparagraaf op te nemen. Voorzitter, afrondend. We hebben met belangstelling kennis genomen van de bijdrage van de Ondernemingsraad inzake de PerspectiefnotaOnze conclusie was dat het hier ging om een genuanceerde en constructieve bijdrage. We delen de zorg van de OR over de werkdruk. Daar kunnen we zelf, als raad, ook veel aan doen. We zijn blij dat onlangs een principeakkoord tussen VNG en vakorganisaties over een nieuwe CAO tot stand is gekomen. En ik besluit met onze waardering voor alle amb tenaren van de gemeente Leeuwarden, van laag tot hoog, voor alle inzet van het afgelopen jaar. De heer Boorsma: De nieuwe opzet van de Perspectiefnota is volgens ons deels juist. De gemeente komt naar buiten toe natuurlijk geloofwaardiger over als wordt gewerkt met mid-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 26