Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 het college van b. en w. op te dragen om voor de begro tingsbehandeling 2000 te komen met de resultaten van een onderzoek naar de haalbaarheid van een witgoed fonds en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nr. 18.) De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Kalsbeek namens de SP-fractie. De dekking hiervoor zou gevonden kunnen worden in de midde len die de komende jaren overblijven van de bijzondere bij stand van f 266.000,- in 1999 tot f 733.000,- in 2002. De heer Roekiman heeft hier ook al even aan gerefereerd. Een andere groep mensen, die ook in het verdomhoekje zit, is de verslaafden. Vorige jaar rond deze tijd ontstond com motie over het bankje bij de Tuinen dat weg zou moeten. Mijn fractie steunde toen het voorstel van een landelijke vereniging voor dak- en thuislozen, namelijk een gedoogpand voor verslaafden. Gesprekken met bewoners van de Bagijne- straat en de wijken Achter de Hoven, Vegelin, Wielenpölle Schepenbuurt leerden dat wijken overlast veroorzakende ver slaafden als een van de grootste ergernissen zien. Een voorstel voor nieuw beleid met betrekking tot het terug brengen van de overlast door verslaafden is niet gehono reerd, ook al staat dit wel als operationeel doel in de Perspectiefnota vermeld. Mijn vraag aan de wethouder is dan ook wat nu het beleid wordt als het gaat om het tegengaan van overlast door verslaafden. Wordt dit een voortzetting van het huidige beleid, waardoor de overlast alleen maar van wijk naar wijk zal verhuizen of krijgen wij in de com missie nog concrete voorstellen voorgeschoteld? Ombuigingen en voorstellen nieuw beleid Alvorens inhoudelijk op de voorstellen in te gaan, wil ik in algemene zin stellen dat gevoerde voorbehandeling van de Perspectiefnota goed zou zijn om de ombuigingsvoorstellen te voorzien van een ruime toelichting nog voordat de behan deling in de commissies gaat plaatsvinden. Pas dan is het echt goed mogelijk om alle voorstellen te voorzien van een goed afgewogen oordeel. De memorie van antwoord gaat in op door ons gestelde vragen, maar dit roept zo nu en dan ook weer vragen op. Eerst de ombuigingen. U kunt er overigens vanuit gaan dat mijn fractie akkoord gaat met de ombuigingen waar wij nu verder niet bij stilstaan. 04, afschaffing milieuvoorlichting In de lokale agenda 21 staat als een van de procesdoelen, projecten die personen en organisaties aanzetten tot een eigen actieve bijdrage aan duurzame ontwikkeling. Ook is in de evaluatie van de LA 21 te lezen dat het draagvlak voor Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 de projecten te beperkt is, het bereikt vrijwel uitsluitend mensen die al milieubewust zijn. Een logisch redenerend persoon zou nu zeggen dat de gemeente als het gaat om duur zame ontwikkeling stevig in moet zetten daar waar aan de basis nog zoveel te winnen is, namelijk de bevolking. En dat is ook in overeenstemming met de milieuparagraaf uit het Bestuursprogramma"Doel van het te voeren milieubeleid is de ontwikkeling naar een duurzame samenleving" en "de gemeente moet op milieugebied het goede voorbeeld geven" en "de aanpak van wereldwijde milieuproblemen begint op lokaal niveau en bij de lokale overheden". Los van het gegeven dat deze laatste zin op zich discutabel is, is het voor een lo gisch redenerend persoon wederom gissen waarom de milieu voorlichting afgeschaft moet worden. Deze maatregel is vol gens ons volstrekt in tegenspraak met de eigen rapporten en het te voeren beleid van b. en w. Mijn fractie wil daarom graag van de wethouder van Milieu horen hoe zij dit voor stel denkt te kunnen rijmen met de door mij geciteerde pas sages uit uw eigen rapporten. Is het echter ook niet zo dat het onderbrengen van milieuvoorlichting bij de reguliere voorlichtingstaak van de gemeente toch ook weer extra geld kost? Het zal duidelijk zijn dat wij tegen deze maatregel zijn. De motie van de PAL/GroenLinks-fractie hieromtrent hebben wij niet gesteund, omdat deze uitgaat van een halve ring van het budget voor de wielerronde, terwijl wij plei ten om in het geheel geen wielerronde te organiseren. Wij hebben ook enigszins problemen met de dekking van de motie van de D66-fractie, maar daar kom ik in mijn tweede termijn op terug. Schuldhulpverlening Voordat wij instemmen met dit voorstel zouden wij eerst de harde toezegging van de wethouder willen hebben dat dit voorstel niet ten koste gaat van het voorzieningenniveau van de bijzondere bijstand. Verder zouden wij willen weten hoe de f 309.000,- tot stand is gekomen en wat er gaat ge beuren met de restanten voor verdere intensivering of uit breiding van de bijzondere bijstand. Kunnen wij voor dat restant een voorstel verwachten van het college of wordt dit meegenomen bij de evaluatie van de declaratieregeling, om maar een voorzet te geven. Leerlingenvervoer Wij zijn stom verbaasd dat de raad wordt gevraagd al vast een besluit te nemen over een bezuiniging op het leerlin genvervoer, terwijl hierover nog een gemeentelijke beleids notitie moet verschijnen plus dat de notitie van de heer Stoker moet worden besproken. Gelukkig wordt ons nog wel op het hart gedrukt dat wij er voor kunnen kiezen dat er nog wel meer bezuinigd kan worden op het leerlingenvervoer, maar mijn fractie vindt het een volstrekt verkeerde manier van besluitvorming om vooruit te lopen op de beleidsnoti-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 29