Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
het college van b. en w. op te dragen om voor de begro
tingsbehandeling 2000 te komen met de resultaten van
een onderzoek naar de haalbaarheid van een witgoed
fonds
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 18.)
De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Kalsbeek
namens de SP-fractie.
De dekking hiervoor zou gevonden kunnen worden in de midde
len die de komende jaren overblijven van de bijzondere bij
stand van f 266.000,- in 1999 tot f 733.000,- in 2002. De
heer Roekiman heeft hier ook al even aan gerefereerd.
Een andere groep mensen, die ook in het verdomhoekje zit,
is de verslaafden. Vorige jaar rond deze tijd ontstond com
motie over het bankje bij de Tuinen dat weg zou moeten.
Mijn fractie steunde toen het voorstel van een landelijke
vereniging voor dak- en thuislozen, namelijk een gedoogpand
voor verslaafden. Gesprekken met bewoners van de Bagijne-
straat en de wijken Achter de Hoven, Vegelin, Wielenpölle
Schepenbuurt leerden dat wijken overlast veroorzakende ver
slaafden als een van de grootste ergernissen zien. Een
voorstel voor nieuw beleid met betrekking tot het terug
brengen van de overlast door verslaafden is niet gehono
reerd, ook al staat dit wel als operationeel doel in de
Perspectiefnota vermeld. Mijn vraag aan de wethouder is dan
ook wat nu het beleid wordt als het gaat om het tegengaan
van overlast door verslaafden. Wordt dit een voortzetting
van het huidige beleid, waardoor de overlast alleen maar
van wijk naar wijk zal verhuizen of krijgen wij in de com
missie nog concrete voorstellen voorgeschoteld?
Ombuigingen en voorstellen nieuw beleid
Alvorens inhoudelijk op de voorstellen in te gaan, wil ik
in algemene zin stellen dat gevoerde voorbehandeling van de
Perspectiefnota goed zou zijn om de ombuigingsvoorstellen
te voorzien van een ruime toelichting nog voordat de behan
deling in de commissies gaat plaatsvinden. Pas dan is het
echt goed mogelijk om alle voorstellen te voorzien van een
goed afgewogen oordeel. De memorie van antwoord gaat in op
door ons gestelde vragen, maar dit roept zo nu en dan ook
weer vragen op.
Eerst de ombuigingen. U kunt er overigens vanuit gaan dat
mijn fractie akkoord gaat met de ombuigingen waar wij nu
verder niet bij stilstaan.
04, afschaffing milieuvoorlichting
In de lokale agenda 21 staat als een van de procesdoelen,
projecten die personen en organisaties aanzetten tot een
eigen actieve bijdrage aan duurzame ontwikkeling. Ook is in
de evaluatie van de LA 21 te lezen dat het draagvlak voor
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
de projecten te beperkt is, het bereikt vrijwel uitsluitend
mensen die al milieubewust zijn. Een logisch redenerend
persoon zou nu zeggen dat de gemeente als het gaat om duur
zame ontwikkeling stevig in moet zetten daar waar aan de
basis nog zoveel te winnen is, namelijk de bevolking. En
dat is ook in overeenstemming met de milieuparagraaf uit
het Bestuursprogramma"Doel van het te voeren milieubeleid
is de ontwikkeling naar een duurzame samenleving" en "de
gemeente moet op milieugebied het goede voorbeeld geven" en
"de aanpak van wereldwijde milieuproblemen begint op lokaal
niveau en bij de lokale overheden". Los van het gegeven dat
deze laatste zin op zich discutabel is, is het voor een lo
gisch redenerend persoon wederom gissen waarom de milieu
voorlichting afgeschaft moet worden. Deze maatregel is vol
gens ons volstrekt in tegenspraak met de eigen rapporten en
het te voeren beleid van b. en w. Mijn fractie wil daarom
graag van de wethouder van Milieu horen hoe zij dit voor
stel denkt te kunnen rijmen met de door mij geciteerde pas
sages uit uw eigen rapporten. Is het echter ook niet zo dat
het onderbrengen van milieuvoorlichting bij de reguliere
voorlichtingstaak van de gemeente toch ook weer extra geld
kost? Het zal duidelijk zijn dat wij tegen deze maatregel
zijn. De motie van de PAL/GroenLinks-fractie hieromtrent
hebben wij niet gesteund, omdat deze uitgaat van een halve
ring van het budget voor de wielerronde, terwijl wij plei
ten om in het geheel geen wielerronde te organiseren. Wij
hebben ook enigszins problemen met de dekking van de motie
van de D66-fractie, maar daar kom ik in mijn tweede termijn
op terug.
Schuldhulpverlening
Voordat wij instemmen met dit voorstel zouden wij eerst de
harde toezegging van de wethouder willen hebben dat dit
voorstel niet ten koste gaat van het voorzieningenniveau
van de bijzondere bijstand. Verder zouden wij willen weten
hoe de f 309.000,- tot stand is gekomen en wat er gaat ge
beuren met de restanten voor verdere intensivering of uit
breiding van de bijzondere bijstand. Kunnen wij voor dat
restant een voorstel verwachten van het college of wordt
dit meegenomen bij de evaluatie van de declaratieregeling,
om maar een voorzet te geven.
Leerlingenvervoer
Wij zijn stom verbaasd dat de raad wordt gevraagd al vast
een besluit te nemen over een bezuiniging op het leerlin
genvervoer, terwijl hierover nog een gemeentelijke beleids
notitie moet verschijnen plus dat de notitie van de heer
Stoker moet worden besproken. Gelukkig wordt ons nog wel op
het hart gedrukt dat wij er voor kunnen kiezen dat er nog
wel meer bezuinigd kan worden op het leerlingenvervoer,
maar mijn fractie vindt het een volstrekt verkeerde manier
van besluitvorming om vooruit te lopen op de beleidsnoti-