Blad 2
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Te behandelen
Punt omschrijving bijlage blz.
1 Installatie van het nieuw benoemde
raadslid. 2
2 Algemene beschouwingen;
vaststellen Perspectiefnota Plus
2000-2003-2010. 71 3
4 Interpellatie witkarrenplan gaat naar
vergadering
14 juni
De Voorzitter: Ik open de vergadering.
Er is bericht van verhindering van de heer Ten Hoeve, me
vrouw T. de Haan heeft zich ziek gemeld en de heer De Vries
komt om zeven uur.
Ik wil u er op wijzen dat er een interpellatievoorstel ligt
van de PvdA-fractie over het witkarvoorsteldat is op tijd
ingediend. Ik wilde dat aan het eind van de vergadering aan
de agenda toevoegen, zodat het interpellatievoorstel behan
deld kan worden.
Punt 1
De Voorzitter: Aan de orde is Installatie van het nieuw be
noemde raadslid.
Ik verzoek de raadsdienaar mevrouw Uiterwijk Winkel binnen
te laten en de raad te gaan staan.
U legt de verklaring en belofte af, ik lees u de tekst
voor
'Ik verklaar dat ik, om tot lid van de raad benoemd te wor
den, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk
voorwendsel dan ook, enige gift of gunst heb gegeven of be
loofd
Ik verklaar en beloof dat ik, om iets in dit ambt te doen
of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of
enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik beloof dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik
de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van
het gemeentebestuur naar eer en geweten zal vervullen.'
Wilt u mij nazeggen: dat verklaar en beloof ik.
Blad 3
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Mevrouw Uiterwijk Winkel: Dat verklaar en beloof ik.
De Voorzitter: Dan maakt u vanaf nu deel uit van de gemeen
teraad van Leeuwarden. Hartelijk gefeliciteerd.
Punt 2 (bijlage nr. 71).
De Voorzitter: Aan de orde is Algemene beschouwingen;
vaststellen Perspectiefnota Plus 2000-2003-2010.
Mevrouw WaandersKijkend naar wat er in de laatste jaren is
gebeurd in en om de stad, wat op dit moment in uitvoering is
en wat er voor de komende jaren nog op het programma staat,
kunnen we met recht zeggen dat de gemeente Leeuwarden onge
looflijk aan de weg timmert. En het is niet onopgemerkt ge
bleven. Voor de Leeuwarder Courant is de ambitieuze koers
van de gemeente zelfs aanleiding voor een heus stadsdebat.
Niemand kan overigens ontkennen dat er in Leeuwarden talrij
ke projecten in voorbereiding en in uitvoering zijn, die de
aandacht trekken en een ongekende dynamiek teweegbrengen. De
meest in het oog springende projecten en daarom vaak ook de
meeste aandacht trekkende projecten betreffen veelal ruimte
lijk-economische ambities, maar daarmee is het beeld verre
van compleet en wordt geen recht gedaan aan wat bijvoorbeeld
op het terrein van sociaal beleid, veiligheid, toerisme en
onderwijs gaande is dan wei op stapel staat.
Voorzitter, ambitieus zijn en blijken spoort niet met het
idee van een terugtredende overheid. Van dat laatste merken
wij, de raad, maar ook de ambtelijke organisatie, dan ook in
het geheel niets. Het tempo waarin beleidsvoorstellen de
commissies en de raad passeren is ongekend hoog. Een opruk
kende overheid is een betere kwalificatie die ook goed aan
sluit bij het begrip "aanjaagfunctie" waarmee de nieuwe,
veranderende rol van de gemeente vaak wordt aangeduid. Uit
voeringszaken zetten we weliswaar meer op afstand, maar de
gemeente blijft in belangrijke mate eindverantwoordelijk
voor wat uitgevoerd wordt en stelt voorwaarden aan de manier
van die uitvoering. De BV Sport is daarvan een goed voor
beeld. Tegelijkertijd, wordt veel meer dan voorheen, ingezet
op het initiëren van nieuwe, gewenste ontwikkelingen en het
mobiliseren van draagvlak en materiële steun voor het reali
seren daarvan. Dat betekent ook dat de gemeente Leeuwarden
steeds vaker met steeds meer partners samenwerkt om op eco
nomische en sociaal terrein het gewenste resultaat te boe
ken
In het Meerjarenontwikkelingsprogramma wordt terecht opge
merkt dat de ambtelijke organisatie, zowel wat structuur als
cultuur betreft, nog beter aangepast moet worden aan