Blad 104 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 locatie Skinkeskans en dat er op zoek zal worden gegaan naar alternatieve locatiesDat is dan een planologische zoek tocht geworden, waarbij je eigenlijk nu al aan de hand van de discussie, haast kunt afleiden dat Skinkeskans daarbij op de achtergrond toch nog steeds een rol speelt. Je loopt dan de kans dat je met die zoektocht, die nu in gang moet worden gezet, het risico loopt dat het niks anders wordt dan de zo veelste halve onderbouwing of haalbaarheidsstudie van de lo catie Skinkeskans. Dan ben je bezig met een herhaling van zetten. Dat is al enkele malen eerder gebeurd en er zijn bij die ge legenheden ook bestuurlijke uitspraken richting bewoners ge daan. Daarom kiezen wij er voor om die zoektocht een reële kans te geven door enerzijds Skinkeskans nu buiten dit on derzoek te plaatsen en anderzijds bouwstenen aan te dragen aan de hand waarvan met de resultaten van de zoektocht, een goede beslissing kan worden gegeven. Dat is de tweede CDA/WD-motie. Dat is de samenhang tussen die beide moties die de heer Krol en ik hebben ingediend. Als je dan de motie van de D66- fractie erbij betrekt, krijg je dus een drieluik waarbij aan de ene kant Skinkeskans buiten de zoektocht wordt geplaatst, waarbij in de tweede plaats die zoektocht gewoon inhoudelijk verder wordt onderbouwd en waarbij in de derde plaats wordt gevraagd om nu eens aan te geven wat de meest actuele maat regelen zijn die moeten worden getroffen; breng de behoefte in beeld. Want, en dat staat ook voor de VVD-fractie voorop, wij realiseren ons volledig dat er nu knopen moeten worden doorgehakt over dit onderwerp. (Mevrouw Waanders: Ik heb één probleem met de opmerking over dit feit - ik vat het samen en ga wat kort door de bocht - dat de kwaliteit van het onderzoek slechter zou zijn, als we Skinkeskans daar niet bij voorbaat uitsluiten. Daar heb ik grote moeite mee, want we bespreken nog heel nadrukkelijk de opzet van het onderzoekDe heer Van Mourik heeft zelf een motie ingediend die we ook steunen over voorwaarden die in het onderzoek gesteld worden. Dan vind ik het wat vreemd om te zeggen dat als we Skinkeskans daar ook in te betrekken dan lopen we kans dat we weer een type nota krijgen voorge legd die we niet wensen. Dat vind ik een redenering die ik niet kan volgen.) Het blijkt dat al tien jaar lang deze locatie boven de markt hangt, dat er uitspraken liggen op verschillende momenten van nu zien we er van af en dat toch de hele tijd die loca tie weer boven beeld komt. Daarom is nu ook het moment om te zeggen: we slaan een andere koers in, we gaan nu zelf, onaf hankelijk van initiatieven die er vanuit de markt komen, een zoektocht in gang zetten. Wij willen die zoektocht een reële kans geven en we willen aan de andere kant tegenover de be woners, die al een jaar of tien hier ook mee bezig zijn ge weest, te kennen geven dat de signalen, die zij in het ver leden vanuit de gemeente hebben gekregen, dat wij die seri Blad 105 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 eus nemen en dat derhalve de locatie Skinkeskans buiten dit onderzoek wordt gehouden. Dat is gewoon de keuze die wij hebben gemaakt en waar we ook voor staan. (Voorzitter: U zegt buiten het onderzoek wordt genomen. Maar ik had begre pen dat nou net het voorstel van het college was om nieuwe onderzoeken voor andere locaties De eerste motie van CDA- en VVD-fractie heeft de strekking dat de locatie Skin keskans buiten het vervolgonderzoek wordt gehouden, buiten de planologische zoektocht en daar refereert mijn verhaal aan, mevrouw de voorzitter. Als dan blijkt dat er een uit komst is uit dat vervolgonderzoek, die zich leent voor een referendum, waar ik overigens ook niet helemaal van over tuigd ben door de opmerkingen van mevrouw de voorzitter, dan willen wij daar prima over meedenken. (De heer Sluiter: Vindt de heer Van Mourik het dan niet jam mer dat als er dan onder allerlei waarborgen sprake zou zijn van een referendum, dat dat eigenlijk een referendum is wat in zijn mogelijkheden naar de burgers toe al een beperkte keuze aangeeft? Als SkinkeskSns onacceptabel is ook naar be woners toe, blijkt dat dan wel) Ja, dat zegt de heer Sluiter, wij hebben gekozen om de knip anders te leggen, om een erfenis uit het verleden af te wik kelen en een frisse start te maken. Ik denk dat dat de keuze is, meneer Sluiter. Een laatste losse punt, voordat ik met de moties begin. De heer Roekiman heeft een paar dingen gezegd over een Ver plichting' voor ambtenaren om in de werkplek te wonen. Dat spreekt mij niet aan. Je hebt een grondwettelijk recht om te wonen waar je wilt, ook al wil je 300 km. rijden, dan moet je dat vooral doen, want je doet dat in je eigen tijd. Als je vindt dat meer van onze mensen hier in deze stad moeten wonen, moet je zorgen dat je een goed vestigingsklimaat hebt met een goed woningaanbod. Want is het niet zo dat als je de mensen vraagt op het Stadskantoor: waarom bent u destijds niet in Leeuwarden gaan wonen, je dan van heel veel mensen het antwoord krijgt: ik kon in Leeuwarden geen goede woning krijgen. Dat spreekt mij ook wel aan. De koppeling die de heer Bilker legde en die ook de heer Den Oudsten heeft aan gegeven. Als je ziet wat er op dit moment in gang wordt ge zet voor wat betreft de uitbouw van ons woningbouwbeleid, wat er echt in gang wordt gezet, dan zullen wij juist de ko mende tijd die slag moeten maken. Dan hoop ik dat heel veel van onze mensen uiteraard zo dicht mogelijk bij de stad ko men wonen. Dat is goed voor het milieu en dat is goed voor Leeuwarden. (De heer Roekiman: De heer Van Mourik heeft mij niet horen zeggen dat ik moet en wil bepalen waar mensen gaan wonen. Wij hebben aangegeven dat je het als gemeente best wel kunt stimuleren en een aantal instrumenten kunt in zetten. Hij moet dit niet uit zijn verband halen. Ik ben in ieder geval blij dat de wethouder heeft aangegeven dit mee te nemen in nadere voorstellenMaar je zult toch moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 53