Blad 118 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 zitten wij in de gemeente met de gebakken peren. Wij denken dat daar aanzienlijke winst te halen is en een deel van die winst hadden wij willen inzetten voor de energiecoördinatie en het investeringsbudget daarvan. Ik zou graag nog een re actie willen hebben van het college hoe zij staat ten op zichte van de mogelijkheden die zij ziet voor het besparen op KGA. Wij hadden het idee dat dat heel goed zou kunnen. Ik wil daar graag de opvatting van het college over horen. Dan koppel ik dat nog een keer aan het verhaal over de ener giegemeente. Als blijkt - en dan kijk ik ook even in de richting van de heer Krol en de heer Van Mourik, die over de motie van het KGA iets gezegd hebben - dat het op korte ter mijn niet uitvoerbaar is om daar hele substantiële bezuini gingen te halen, dan denk ik dat wij op dat moment de zaken op zijn merites moeten bekijken. Wij gooien geen oude schoe nen weg voordat wij nieuwe hebben, zo simpel ligt het ook. Maar dan kom ik in de problemen - en dat dilemma leg ik hier maar voor - met de financiering van mijn energiegemeente. Want ik vind het reuzebelangrijk dat dat wel doorgaat. Als ik nog eens kijk naar de laatste nieuwsbrief "Leeuwarden on derste boven" en ik zie daar wethouder Den Oudsten zeggen: "minder versnippering in een nieuw convenant" en één van de belangrijkste thema's daar is 'Leeuwarden energiegemeente' en ik constateer dat er geen voorstel van het college ter zake ligt, dan denk ik dat dat eigenlijk niet kan. Het is niet alleen een milieuverhaal, het is ook vooral een econo misch verhaal. Kijk naar de relatie met de bouwwereld, de ontwikkeling Christiaanpark, het Havankpark, de contacten die wij hebben met de Frigem. Met andere woorden, ik zou het volgende punt aan het college willen voorleggen. Misschien is het mogelijk, als wij geen geld kunnen halen uit het KGA, maar wij willen toch die energiegemeente verder vorm geven, ook het investeringsbudget, dat er een link te leggen is met het MeerjareninvesteringsfondsAls dat zou kunnen, maar dat hoor ik graag van het college, dan zou mij dat een lief ding waard zijn. Als ik kijk naar de gelden die daarvoor liggen, dan hoop ik dat dat op een positieve reactie van het college kan rekenen. Ik heb een aantal moties al genoemd. Waar wij het niet mee eens zijn is de motie van de WD- fractie over de festivals en het geluid. Ik heb de heer Ja- cobse daarover horen zeggen "dat moet toch kunnen", terwijl ik in zijn eerste termijn een philippica meende te horen te gen dat soort mentaliteit. (De heer Jacobse: Dan heeft de heer De Jong mij in tweede termijn niet goed beluisterd, want ik heb gezegd dat er 360 dagen per jaar heel rustig moet zijn in de binnenstad, maar dat het wonen in de binnen stad en de aard van de binnenstad met zich meebrengt dat een aantal keren per jaar er iets moet kunnen en dat een onder zoek daar naar moet kunnenMaar hij wil dus meer decibels toestaan, dat is mijn conclusie. Daar zullen wij in ieder Blad 119 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 geval niet mee akkoord gaan, wij kijken ook naar de klachten die er nu zijn. Wij denken dat 80 dBA met alle moderne tech nieken een uitstekend verhaal is. De milieuvoorlichting. Ik ga ervan uit dat de twee moties in elkaar geschoven kunnen worden. Motie nr. 11 en 12 van de NLP-fractie. Wij hebben goed ge luisterd naar de beantwoording door het college en wij vol gen het college in dit verband. Het witgoedfonds van de SP-fractie gaan wij niet mee ak koord. Wij wachten op een breder verhaal bij de begrotings behandeling. Wel akkoord, hoewel ik dat in mijn eerste termijn niet ge zegd heb, met de inventarisatie bereikbaarheid openbare ge bouwen en de schuldhulpverlening. Ik ben ingegaan op de motie van het leerlingenvervoer, ik heb daar mijn verbazing over geuit. Maar wij zullen toch die motie steunen. De brassband uit Wirdum, ik ben het eens met de beantwoor ding van het college. De heer Boorsma: Ik wil eerst ingaan op de opmerkingen van mevrouw De Haan. De opmerking die wij gemaakt hebben over de operationele doelen wil niks anders zeggen dan op het moment dat wij ons hierop vastleggen wij de komende raadsperiode eigenlijk wel schriftelijk af kunnen handelen. De percentages zitten name lijk vast aan operationele doelen. Men kan niet van de raad verwachten dat wij al die doelen, vanuit eigen politieke af weging goed of afkeuren. Wij hebben het hier bijvoorbeeld over percentages C02, percentage reistijd, percentage onvei ligheid, percentage cultuurparticipatie, enz. Indien wij ons als raad hierop moeten vastleggen, kunt u ons voor hetzelfde geld schriftelijke voorstellen doen, onder het mom van: wij moeten aan onze percentages werken. Als wij ons eigen e- mailadres mogen gebruiken, dan mailen wij u over ons stand punt terug. Die kant moeten wij niet op en daarom willen wij ons wat dat betreft niet op die doelen vastleggen. Dat is wat ik ermee bedoeld heb. Dan wil ik er ook over ophouden wat mij betreft. Het referendumvoorstel van de PvdA-fractieMen weet dat de SP ook een voorstander is van een instrument referendum. Aan de andere kant hebben wij ook de motie ondersteund als het gaat om de Skinkeskans. De conclusie die je daaruit kunt trekken is dat als je een referendum gaat gebruiken ik het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 60