Blad 124
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
voorbeeld kinderopvang uitbreiden onzin, dan vind ik dat u
dat nu moet aangeven. Dat type richtingen zou de raad nu
helder over moeten zijn, anders zet je een college en de he
le ambtelijke organisatie op het verkeerde been. Dus los van
hoe het nu precies komt en wat de financiële consequenties
zijn, gaat het om de grote lijnen, waarvan ik denk dat de
raad daar wel naar moet kijken.
De heer Jacobse doet een voorstel over het rekeningsresul
taat, waarvan ik gezegd heb dat dat echt een kwestie is van
politieke prioriteiten stellen. Wij hebben gezegd dat als de
algemene reserve boven de f 15 miljoen komt, dan zijn dit
onze prioriteiten. Waarbij dat fonds er één is. Ik zou wil
len opmerken, het lijkt verschrikkelijk veel f 80 miljoen,
maar het is een fonds waar wij blij mee zijn en wat ook veel
voor de stad kan betekenen, ook in relatie met de andere
partners. Tegelijkertijd zeg ik er bij, als je kijkt naar
een operatie als Stedelijke Vernieuwing en de wat grotere
operaties als een haak, dan is f 80 miljoen ook weer niks.
Omdat voor ons dat fonds niet alleen qua inhoud, maar ook
qua werkwijze zo belangrijk is, dat ook die prioriteit van
die rekeningsresultaten daar terecht is gekomen. Als u zegt
dat u andere prioriteiten heeft, dan is dat duidelijk, dan
verschillen wij daarover van mening.
De D66-fractie, de rekening vaststellen voor de zomer. Onze
planning is er nog steeds op gericht om 12 juli a.s. te ha
len, maar het wordt ontzettend moeilijk, dat zeg ik er ge
lijk bij. Voor de Commissie voor de Rekening betekent dit
dat de eerste datum wellicht komt te vervallen, maar de
tweede willen wij proberen te halen.
Het leerlingenvervoer, de voorstellen die hierin staan zijn
die haalbaar? Financieel zijn ze zeker haalbaar, beleidsma
tig kan het ook. Als ik praat over haalbaar, dan praat ik
over politiek haalbaar, wenselijk. Daarvoor lijkt het mij
het beste dat de raad alle informatie die er nu is op zijn
inhoud kan bekijken en dan ook de definitieve afweging kan
maken. Overigens is het voorstel van het college in dat hele
verhaal meegenomen.
De SP-fractie, het verhaal over de taakstellingen. Ik heb in
de commissie al gezegd, als je kijkt naar taakstellingen die
niet gehaald zijn, dan is dat heel erg weinig. Mat andere
woorden wij als gemeente hebben de taakstellingen zoals wij
die hebben afgesproken praktisch allemaal gehaald, dus laten
wij alstublieft niet een tegenovergesteld beeld creëren.
Voor zover dat niet gebeurd is, is dat gemotiveerd en aan de
raad voorgelegd. Als men vraagt, leer je daarvan, dan denk
ik dat je van alles leert. Maar laten wij niet een verkeerd
beeld schetsen.
Blad 125
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
De kosten van de verhoging van de salarissen van raadsleden
heeft de heer Boorsma gevraagd, waarom er niet meer uitleg
is gegeven. Wij zijn ervan uitgegaan dat die verhoging naar
90% een wens was van de raad en hebben dat financieel ver
taald en nu meegenomen in de lijst van inkrimpingen en uit
zettingen. Het is een besluit van de raad geweest en wij
hebben dat verwerkt in de lijst van mee- en tegenvallers,
zoals wij dat vroeger noemden.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil beginnen met de wielerronde,
want daar is door de meeste fractie al het nodige over ge
zegd. Dat heeft te maken met motie nr. 8. Daar is een dek-
kingsvoorstel voorgelegd voor het handhaven van de milieu
voorlichting. Wij hebben aangegeven dat er een structurele
oplossing zal moeten komen voor een structurele geldvraag.
Met die wielerronde is dat niet aan de orde. Dus die twee
dingen zullen wij moeten scheiden. In die zin kan ik u zeg
gen dat het college in kan stemmen met de motie, maar wat
betreft de dekking zullen wij daar een structureel verhaal
van maken, dus dat houd ik er even los van.
Over de wielerronde, want dat wordt nu gescheiden behandeld,
kwam het verzoek van b. en w. binnen om te kunnen starten
met de organisatie van de wielerronde. De organisatie heeft
zich ook financieel moeten kwalificeren richting de wieler
bond. Op basis van de toezegging die door het college is ge
daan is de organisatie gestart met de voorbereiding van de
wielerronde. Is het zo dat de gemeentelijke bijdrage niet
volgt, dan komt de organisatie in grote problemen en dat le
vert de gemeente, dat zal u niet verbazen, natuurlijk be
hoorlijk wat negatieve publiciteit op en daar zitten wij
niet op te wachten. Er is de opmerking gemaakt door de PvdA-
fractie van het gedeeltelijk verlagen van het budget voor
dit jaar en volgend jaar, dat zal qua uitvoering niet luk
ken. Ik kan moeilijk zeggen, laat maar een half peloton
langs komen. Het heeft te maken met de kosten die twee jaar
geleden zijn gemaakt. Dat bedrag van zo rond de f 130.000,-
a f 140.000,-, als ik mij goed weet te herinneren, waren
daarvan een aantal kosten niet meegenomen, zoals het doorbe
rekenen van de kosten van het ambtelijke apparaat. Die zaten
er toen niet bij en nu wel, daar is het budget ook op geba
seerd. Dus het halveren van het budget voor volgend jaar be
tekent dat die wielerronde in feite helemaal niet door kan
gaan, want met een half budget kun je niks organiseren. Waar
wij wel even opnieuw naar kunnen kijken, die toezegging ligt
er voor 2000, is hoe het zit met het jaar 2001. Dat zal het
college ook zo snel mogelijk doen, omdat dit voor twee jaar
is opgevoerd. Ik heb begrepen dat het vrij gebruikelijk is
dat als je als stad finish of startplaats bent, je dat drie
opeenvolgende jaren doet. Dat is een vast patroon bij wie
lerwedstrijden. In die zin is het ook vrij logisch om voor
drie jaar Leeuwarden aan te wijzen. Maar voor 2001 zal het