Blad 124 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 voorbeeld kinderopvang uitbreiden onzin, dan vind ik dat u dat nu moet aangeven. Dat type richtingen zou de raad nu helder over moeten zijn, anders zet je een college en de he le ambtelijke organisatie op het verkeerde been. Dus los van hoe het nu precies komt en wat de financiële consequenties zijn, gaat het om de grote lijnen, waarvan ik denk dat de raad daar wel naar moet kijken. De heer Jacobse doet een voorstel over het rekeningsresul taat, waarvan ik gezegd heb dat dat echt een kwestie is van politieke prioriteiten stellen. Wij hebben gezegd dat als de algemene reserve boven de f 15 miljoen komt, dan zijn dit onze prioriteiten. Waarbij dat fonds er één is. Ik zou wil len opmerken, het lijkt verschrikkelijk veel f 80 miljoen, maar het is een fonds waar wij blij mee zijn en wat ook veel voor de stad kan betekenen, ook in relatie met de andere partners. Tegelijkertijd zeg ik er bij, als je kijkt naar een operatie als Stedelijke Vernieuwing en de wat grotere operaties als een haak, dan is f 80 miljoen ook weer niks. Omdat voor ons dat fonds niet alleen qua inhoud, maar ook qua werkwijze zo belangrijk is, dat ook die prioriteit van die rekeningsresultaten daar terecht is gekomen. Als u zegt dat u andere prioriteiten heeft, dan is dat duidelijk, dan verschillen wij daarover van mening. De D66-fractie, de rekening vaststellen voor de zomer. Onze planning is er nog steeds op gericht om 12 juli a.s. te ha len, maar het wordt ontzettend moeilijk, dat zeg ik er ge lijk bij. Voor de Commissie voor de Rekening betekent dit dat de eerste datum wellicht komt te vervallen, maar de tweede willen wij proberen te halen. Het leerlingenvervoer, de voorstellen die hierin staan zijn die haalbaar? Financieel zijn ze zeker haalbaar, beleidsma tig kan het ook. Als ik praat over haalbaar, dan praat ik over politiek haalbaar, wenselijk. Daarvoor lijkt het mij het beste dat de raad alle informatie die er nu is op zijn inhoud kan bekijken en dan ook de definitieve afweging kan maken. Overigens is het voorstel van het college in dat hele verhaal meegenomen. De SP-fractie, het verhaal over de taakstellingen. Ik heb in de commissie al gezegd, als je kijkt naar taakstellingen die niet gehaald zijn, dan is dat heel erg weinig. Mat andere woorden wij als gemeente hebben de taakstellingen zoals wij die hebben afgesproken praktisch allemaal gehaald, dus laten wij alstublieft niet een tegenovergesteld beeld creëren. Voor zover dat niet gebeurd is, is dat gemotiveerd en aan de raad voorgelegd. Als men vraagt, leer je daarvan, dan denk ik dat je van alles leert. Maar laten wij niet een verkeerd beeld schetsen. Blad 125 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 De kosten van de verhoging van de salarissen van raadsleden heeft de heer Boorsma gevraagd, waarom er niet meer uitleg is gegeven. Wij zijn ervan uitgegaan dat die verhoging naar 90% een wens was van de raad en hebben dat financieel ver taald en nu meegenomen in de lijst van inkrimpingen en uit zettingen. Het is een besluit van de raad geweest en wij hebben dat verwerkt in de lijst van mee- en tegenvallers, zoals wij dat vroeger noemden. Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil beginnen met de wielerronde, want daar is door de meeste fractie al het nodige over ge zegd. Dat heeft te maken met motie nr. 8. Daar is een dek- kingsvoorstel voorgelegd voor het handhaven van de milieu voorlichting. Wij hebben aangegeven dat er een structurele oplossing zal moeten komen voor een structurele geldvraag. Met die wielerronde is dat niet aan de orde. Dus die twee dingen zullen wij moeten scheiden. In die zin kan ik u zeg gen dat het college in kan stemmen met de motie, maar wat betreft de dekking zullen wij daar een structureel verhaal van maken, dus dat houd ik er even los van. Over de wielerronde, want dat wordt nu gescheiden behandeld, kwam het verzoek van b. en w. binnen om te kunnen starten met de organisatie van de wielerronde. De organisatie heeft zich ook financieel moeten kwalificeren richting de wieler bond. Op basis van de toezegging die door het college is ge daan is de organisatie gestart met de voorbereiding van de wielerronde. Is het zo dat de gemeentelijke bijdrage niet volgt, dan komt de organisatie in grote problemen en dat le vert de gemeente, dat zal u niet verbazen, natuurlijk be hoorlijk wat negatieve publiciteit op en daar zitten wij niet op te wachten. Er is de opmerking gemaakt door de PvdA- fractie van het gedeeltelijk verlagen van het budget voor dit jaar en volgend jaar, dat zal qua uitvoering niet luk ken. Ik kan moeilijk zeggen, laat maar een half peloton langs komen. Het heeft te maken met de kosten die twee jaar geleden zijn gemaakt. Dat bedrag van zo rond de f 130.000,- a f 140.000,-, als ik mij goed weet te herinneren, waren daarvan een aantal kosten niet meegenomen, zoals het doorbe rekenen van de kosten van het ambtelijke apparaat. Die zaten er toen niet bij en nu wel, daar is het budget ook op geba seerd. Dus het halveren van het budget voor volgend jaar be tekent dat die wielerronde in feite helemaal niet door kan gaan, want met een half budget kun je niks organiseren. Waar wij wel even opnieuw naar kunnen kijken, die toezegging ligt er voor 2000, is hoe het zit met het jaar 2001. Dat zal het college ook zo snel mogelijk doen, omdat dit voor twee jaar is opgevoerd. Ik heb begrepen dat het vrij gebruikelijk is dat als je als stad finish of startplaats bent, je dat drie opeenvolgende jaren doet. Dat is een vast patroon bij wie lerwedstrijden. In die zin is het ook vrij logisch om voor drie jaar Leeuwarden aan te wijzen. Maar voor 2001 zal het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 63