Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 heeft de raad vorig jaar bij motie van de PvdA-fractie be sloten. De uitkomsten van die evaluatie kunnen dan betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de wijkaanpak nieuwe stijl. Dat betekent echter wel dat we op heel korte termijn en met inschakeling van externe ondersteuning, waarvoor mid delen zijn vrij gemaakt, verder gaan met waar we vorig jaar zijn geëindigd. Bij één passage uit de raadsbrief willen we nog even stil staan om te voorkomen dat we zonder slag of stoot overgaan tot de invoering van een geheel nieuw fenomeen binnen de planning en control-cyclusOp het eind van de raadsbrief meldt het college: "We streven er daarnaast naar om in een sturingsbrief als onderdeel van de Begroting 2000 een indi catie te geven van de globale omvang en richting van de te realiseren beleidsintensiveringen- en extensiveringen voor de Perspectiefnota 2001." Voorzitter, we gaan ervan uit dat we vandaag geen besluit hoeven te nemen over invoering van het instrument sturingsbrief en dus over een extra moment waarop de raad zich uitspreekt over bezuinigen en nieuw be leid. We zijn echter wel benieuwd naar de achterliggende ge dachten bij deze passage en dus naar de reactie het college. Ik sluit af met waar ik mee begon: de ambities van Leeuwar den. Voor het realiseren van die ambities werd gisteren en wordt vandaag en morgen een geweldige inzet en productie van vele ambtelijke medewerkers gevraagd. Het is dan ook meer dan ooit op zijn plaats om grote waardering uit te spreken voor wat in het Stadskantoor tot stand wordt gebracht. Uit de brief van de ondernemingsraad spreekt de bezorgdheid voor overvraging en overbelasting van de ambtelijke organisatie. Wij vragen het college nadrukkelijk om er op toe te zien dat de verkenning van de grenzen van wat mogelijk en wenselijk is, niet overgaat in overschrijding van die grenzen. Tot zover de eerste termijn van de PvdA-fractie De heer Krol: Mevrouw de voorzitter, laat ik beginnen waar meestal mee geëindigd wordt. Namelijk, om namens de fractie van het CDA een woord van welgemeende dank uit te spreken aan allen die een bijdrage hebben geleverd, op wat voor manier dan ook, aan de tot standkoming van de wat hier voor ons ligt. Het is volgens ons elk jaar weer een verschrikkelijke opgaaf om als orga nisatie en bestuur met een goed doortimmerd plan te komen, mede gelet op de vele politieke wensen. Voorzitter, ik zal, namens de CDA-fractie allereerst een paar algemene opmerkingen maken en vervolgens een aantal specifieke onderwerpen behandelen, inclusief de voorstellen omtrent ombuigingen en nieuw beleid. Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 Dit jaar is de presentatie van het Meerjarig Ontwikkelings programma 2010, naast de Perspectiefnota, inclusief het Meerjarig Investeringsprogramma nieuw. De CDA-fractie beoordeelt dat als positief, omdat naast een 4 jarig bestuursprogram er ook een lange termijn visie tot 2030 is vastgesteld en het op zich logisch is om een moge lijk traject aan te geven hoe de lange termijnvisie bereikt zou kunnen worden. Wat volgens onze fractie nog ontbreekt in de presentatie naar de raad is de afrekening van het boekjaar voorafgaand aan het jaar van behandeling van de Perspectiefnota. We zouden daarom het college willen vragen en er op aan willen dringen in het vervolg er naar te streven om ook de vaststelling van de rekening van het vorig jaar te doen la ten plaatsvinden bij Perspectief. Hierdoor ontstaat dan een volledig beeld van de financiële situatie van de gemeente Leeuwarden, waardoor een complete integrale afweging kan plaatsvinden Nieuw in dit verhaal, ik sprak daar al over, is het Meerja rig Ontwikkelingprogramma 2010, een eerste vingeroefening, vinden wij, wat wij positief beoordelen. Dat betekent niet dat wij ons daar voor de volle honderd procent in kunnen vinden, omdat sommige zaken uitstijgen of verder gaan dan de afgesproken zaken in het Bestuursprogramma en soms niet altijd een vertaling krijgen in de voorliggende Perspec tiefnota. Op zich begrijpelijk, aan de andere kant een soort sprong in het duister. Een voorbeeld: in het Be stuursprogramma is afgesproken om te komen tot de realisa tie van een vensterschool in de huidige collegeperiode, in het MOP staat als operationeel doel: het buurtschoolconcept is in 2004 in 4 wijken gerealiseerd of in ontwikkeling. Hoewel wij begrip hebben voor de gehanteerde werkwijze, gaat het ons toch te ver nu reeds in te stemmen met zo'n uitspraak, zonder bijvoorbeeld de financiële consequenties op een rijtje te hebben gezet. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen waar we moeite mee hebben, hoe sympathiek op het eerste gezicht dan ook. Dat betekent dat de CDA-fractie op zich akkoord gaat met het MOP, met dien verstande dat we het zien als een eerste aanzet met hier en daar nog wat aanloopproblemen, die in de loop der jaren uiteraard zullen afnemen. Pas dan kan er sprake zijn van een evenwichtig en goed doortimmerd MOP waar de raad in het algemeen en raadsleden in het bijzonder op aangesproken kunnen worden. Dit geldt eveneens voor de ambtelijke organisatie. De financiële positie van de gemeente is op zich niet slecht te noemen wanneer je dat vergelijkt met de vele ja ren van moeizaam bezuinigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 6