Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
heeft de raad vorig jaar bij motie van de PvdA-fractie be
sloten. De uitkomsten van die evaluatie kunnen dan betrokken
worden bij de verdere ontwikkeling van de wijkaanpak nieuwe
stijl. Dat betekent echter wel dat we op heel korte termijn
en met inschakeling van externe ondersteuning, waarvoor mid
delen zijn vrij gemaakt, verder gaan met waar we vorig jaar
zijn geëindigd.
Bij één passage uit de raadsbrief willen we nog even stil
staan om te voorkomen dat we zonder slag of stoot overgaan
tot de invoering van een geheel nieuw fenomeen binnen de
planning en control-cyclusOp het eind van de raadsbrief
meldt het college: "We streven er daarnaast naar om in een
sturingsbrief als onderdeel van de Begroting 2000 een indi
catie te geven van de globale omvang en richting van de te
realiseren beleidsintensiveringen- en extensiveringen voor
de Perspectiefnota 2001." Voorzitter, we gaan ervan uit dat
we vandaag geen besluit hoeven te nemen over invoering van
het instrument sturingsbrief en dus over een extra moment
waarop de raad zich uitspreekt over bezuinigen en nieuw be
leid. We zijn echter wel benieuwd naar de achterliggende ge
dachten bij deze passage en dus naar de reactie het college.
Ik sluit af met waar ik mee begon: de ambities van Leeuwar
den. Voor het realiseren van die ambities werd gisteren en
wordt vandaag en morgen een geweldige inzet en productie van
vele ambtelijke medewerkers gevraagd. Het is dan ook meer
dan ooit op zijn plaats om grote waardering uit te spreken
voor wat in het Stadskantoor tot stand wordt gebracht. Uit
de brief van de ondernemingsraad spreekt de bezorgdheid voor
overvraging en overbelasting van de ambtelijke organisatie.
Wij vragen het college nadrukkelijk om er op toe te zien dat
de verkenning van de grenzen van wat mogelijk en wenselijk
is, niet overgaat in overschrijding van die grenzen.
Tot zover de eerste termijn van de PvdA-fractie
De heer Krol: Mevrouw de voorzitter, laat ik beginnen waar
meestal mee geëindigd wordt.
Namelijk, om namens de fractie van het CDA een woord van
welgemeende dank uit te spreken aan allen die een bijdrage
hebben geleverd, op wat voor manier dan ook, aan de tot
standkoming van de wat hier voor ons ligt. Het is volgens
ons elk jaar weer een verschrikkelijke opgaaf om als orga
nisatie en bestuur met een goed doortimmerd plan te komen,
mede gelet op de vele politieke wensen.
Voorzitter, ik zal, namens de CDA-fractie allereerst een
paar algemene opmerkingen maken en vervolgens een aantal
specifieke onderwerpen behandelen, inclusief de voorstellen
omtrent ombuigingen en nieuw beleid.
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
Dit jaar is de presentatie van het Meerjarig Ontwikkelings
programma 2010, naast de Perspectiefnota, inclusief het
Meerjarig Investeringsprogramma nieuw.
De CDA-fractie beoordeelt dat als positief, omdat naast een
4 jarig bestuursprogram er ook een lange termijn visie tot
2030 is vastgesteld en het op zich logisch is om een moge
lijk traject aan te geven hoe de lange termijnvisie bereikt
zou kunnen worden. Wat volgens onze fractie nog ontbreekt
in de presentatie naar de raad is de afrekening van het
boekjaar voorafgaand aan het jaar van behandeling van de
Perspectiefnota.
We zouden daarom het college willen vragen en er op aan
willen dringen in het vervolg er naar te streven om ook de
vaststelling van de rekening van het vorig jaar te doen la
ten plaatsvinden bij Perspectief. Hierdoor ontstaat dan een
volledig beeld van de financiële situatie van de gemeente
Leeuwarden, waardoor een complete integrale afweging kan
plaatsvinden
Nieuw in dit verhaal, ik sprak daar al over, is het Meerja
rig Ontwikkelingprogramma 2010, een eerste vingeroefening,
vinden wij, wat wij positief beoordelen. Dat betekent niet
dat wij ons daar voor de volle honderd procent in kunnen
vinden, omdat sommige zaken uitstijgen of verder gaan dan
de afgesproken zaken in het Bestuursprogramma en soms niet
altijd een vertaling krijgen in de voorliggende Perspec
tiefnota. Op zich begrijpelijk, aan de andere kant een
soort sprong in het duister. Een voorbeeld: in het Be
stuursprogramma is afgesproken om te komen tot de realisa
tie van een vensterschool in de huidige collegeperiode, in
het MOP staat als operationeel doel: het buurtschoolconcept
is in 2004 in 4 wijken gerealiseerd of in ontwikkeling.
Hoewel wij begrip hebben voor de gehanteerde werkwijze,
gaat het ons toch te ver nu reeds in te stemmen met zo'n
uitspraak, zonder bijvoorbeeld de financiële consequenties
op een rijtje te hebben gezet.
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen waar we moeite mee
hebben, hoe sympathiek op het eerste gezicht dan ook.
Dat betekent dat de CDA-fractie op zich akkoord gaat met
het MOP, met dien verstande dat we het zien als een eerste
aanzet met hier en daar nog wat aanloopproblemen, die in de
loop der jaren uiteraard zullen afnemen. Pas dan kan er
sprake zijn van een evenwichtig en goed doortimmerd MOP
waar de raad in het algemeen en raadsleden in het bijzonder
op aangesproken kunnen worden. Dit geldt eveneens voor de
ambtelijke organisatie.
De financiële positie van de gemeente is op zich niet
slecht te noemen wanneer je dat vergelijkt met de vele ja
ren van moeizaam bezuinigen.