Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 Vorig jaar hebben we betoogd dat de financiële positie aan merkelijk was verbeterd, maar met daarbij de waarschuwende opmerking dat het allemaal nog geen goud is wat er blinkt. Een waarschuwing, die nu nog meer op z'n plaats is als men bedenkt dat naast de ombuigingen het overschot van de reke ning 1998 is meegenomen in de op zich sluitende begroting, waar we erg gelukkig mee zijn. Als we zien dat belangrijke zaken zoals bodemvervuiling, de baggerproblematiek en de openbare verlichting nog vragen om financiële dekking, dan is het overduidelijk dat er inten siever gekeken moet worden naar het vervangen van oud voor nieuw beleid, hoe moeilijk en moeizaam dat meestal ook is. Dit college, in deze samenstelling, is voortvarend van start gegaan met het uitvoeren van reeds genomen besluiten en het initiëren van nieuwe plannen. Dat is een goede zaak en een gegeven waar best waarderend over kan en mag worden gesproken Toch is het denk ik goed te bedenken dat een ketting niet sterker is dan de zwakste schakel. Ik bedoel daarmee: col lege en raad kunnen nog zoveel beslissen, als het ambtelijk apparaat niet in staat is de goedgekeurde plannen uit te voeren binnen de daarvoor gestelde termijn, dan levert dat irritatie op bij zowel raad als ambtelijk apparaat. Als ik bovendien zie hoe vaak en langdurig de Commissie Stadontwikkeling vergadert, besluiten soms neemt in het nachtelijk duister op de Nieuwestad en conceptbesluiten door tijdgebrek niet of nauwelijks en daardoor onvoldoende kunnen worden voor besproken door fracties, dan is het voor de CDA-fractie duidelijk dat voortvarendheid door ons hoog gewaardeerd wordt, maar het kan en mag niet ten koste gaan van zorgvuldigheid. Personeel en organisatie In de Perspectiefnota worden voorstellen gedaan om een aan tal knelpunten binnen de dienst Stadsontwikkeling op te lossen. Zo wordt een voorstel gedaan tot het aantrekken van een kwaliteitsmanager; een ander voorstel is het houden van juridische audits en pilots doelmatigheidsbeheerEr wordt nogal wat geld gevraagd van de raad. We zijn het daar mee eens omdat we er van overtuigd zijn dat er iets moet gebeuren. Steeds vaker worden we gecon fronteerd met zaken waaruit blijkt dat de dingen niet goed gaan. Procedures worden soms niet op tijd afgewikkeld, ver gunningsvoorwaarden worden niet opgenomen of worden niet gehandhaafd. Het kost weinig moeite om enkele concrete voorbeelden te noemen. Het gevolg is niet alleen negatieve publiciteit, maar ook dat er financiële schade uit kan voortvloeien. Welke waarborgen heeft nu de gemeenteraad om het kwali teitsniveau te verbeteren? Wij staan achter het vorm geven Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 van juridische control in de organisatie. Het aantrekken van een kwaliteitsfunctionaris heeft ook onze instemming. Maar dat is niet genoeg. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat organisaties over gaan tot certificering. Vooral in het bedrijfsleven. De overheid volgt het bedrijfsleven schoorvoetend. En dat zou wat ons betreft ook binnen de gemeentelijke organisatie kunnen. Certificering van processen heeft een aantal voordelen. Er wordt een duidelijk kwaliteitsniveau geïntroduceerd: - er is dus een duidelijk referentiekader, bijvoorbeeld de ISO 9001 norm, een ander mag wat ons betreft ook; er is een waarborg voor de raad en het college dat de processen ook zo lopen, dat ze worden uitgevoerd conform de planning; - een onafhankelijke organisatie controleert, adviseert en verstrekt het certificaat en bepaalt of het wordt ver lengd; de burger weet, juist vanwege het onafhankelijke oordeel, dat zijn en haar belangen op een juiste, correcte wijze worden behartigd en dat is misschien wel het belangrijk ste van alles. Wij nodigen het college uit een onderzoek naar certifice ring te doen op basis van ISO 9001 norm, meestal gebruikt, maar een ander mag ook heb ik gezegd. Zo'n ISO 9001 norm wordt ook veelal gebruikt bij overheidsinstellingen. Dat onderzoek moet uiteraard geplaatst worden in de context van eerder genoemde voorstellen om de kwaliteit en de integra- liteit te waarborgen. En wat de CDA-fractie betreft wordt het niet alleen ingevoerd bij één dienst, bijvoorbeeld Stadsontwikkeling, maar op termijn in de gehele organisa tie. Dit onderzoek hoeft wat ons betreft niet lang te duren en hoeft evenmin een omvangrijk rapport op te leveren, om dat elders, ook bij andere gemeenten, hier al ervaring mee is opgedaan. We dienen daarom de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 31 mei 1999, behandelende de Perspectiefnota 2000 - 2003 - 2010; overwegende - dat het college in de Perspectiefnota voorstellen doet inzake een kwaliteitsverbetering van de dienst Stadsontwikkeling; - dat ter zake voorstellen worden gedaan voor het aan trekken van een kwaliteitsmedewerker en budget wordt gevraagd voor het houden van audits; - dat het noodzakelijk is dat de burger en andere rechtspersonen het vertrouwen hebben dat de over heid, i.e. de gemeente op een zorgvuldige juiste en correcte wijze met de belangen van de burgers omgaat; - dat certificering van processen een belangrijke bij drage kan zijn tot het op een correcte wijze beharti-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 7