Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
overwegende
- dat recent commissiebehandeling heeft plaatsgevonden
naar aanleiding van vragen van de VVD-fractie inzake
een onderzoek van DHV naar de mate van vergelijkbaar
heid van verschillende baggerstortlocaties
- dat uit de beantwoording en standpuntbepaling van het
College van Burgemeester en Wethouders blijkt dat het
college van mening is dat vestiging van een bagger-
slibdepot op de locatie Skinkeskans op dit moment po
litiek niet haalbaar wordt geacht;
- dat er maatschappelijk en politiek de noodzaak be
staat om thans - in vervolg op eerder gedane bestuur
lijke uitspraken (MTC) en planologische regelgeving
(bestemmingsplan recreatiegebied Skinkeskans) - dui
delijkheid te verschaffen over de eventuele vestiging
van een baggerslibdepot;
besluit
uit te spreken dat de locatie Skinkeskans bij vervolg
onderzoeken voor de vestiging van een baggerslibdepot
niet in deze onderzoeken zal worden betrokken en dat
derhalve wordt afgezien van de vestiging van een bag
gerslibdepot op de locatie Skinkeskans;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend mijzelf namens de CDA-fractie, na
mens de VVD-fractie Tom van Mourik, de heer De Jong namens
de D66-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie, de
heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie en de heer
Boorsma namens de SP-fractie.
(De Voorzitter: Dit is mode nr. 3.)
Vervolgens heeft het college opdracht gegeven voor een pla
nologische zoektocht naar alternatieve locaties in en
rondom de gemeente Leeuwarden. De CDA-fractie onderschrijft
die zoektocht, omdat ook wij beseffen dat de gemeente mede
verantwoordelijkheid moet dragen voor het eigen (vervuilde)
slib. We willen daar echter nog een suggestie aan toevoe
gen, die staan omschreven in de motie die de heer Van Mou
rik zal indienen, ook namens de CDA-fractie, kortheidshalve
verwijs ik daar naar.
Wij kmanagement
Voorzitter, een paar opmerkingen aangaande dit onderwerp.
Bij het te vernieuwen wijkmanagement moet sprake zijn van
een directe relatie van de ter beschikking staande budget
ten en de leefbaarheid van de wijk, zo vinden wij.
Er moet volgens de CDA-fractie heel duidelijk sprake zijn
van het benutten van de budgetten voor fysiek en sociaal
beheer. Er mag geen sprake zijn van verlaging van het ni
veau van het fysieke onderhoud, dan zouden we het paard
achter de wagen spannen.
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
De wijken hebben bij de presentatie van de wijkplannen heel
duidelijk aangegeven dat ze niet geconfronteerd willen wor
den met een "sigaar uit eigen doos". De CDA-fractie heeft
dezelfde opvatting.
De wijze van besluitvorming omtrent het wijkmanagement moet
volgens de CDA-fractie - in goed overleg - op een interac
tieve manier plaats vinden. Het kan onzes inziens niet zo
zijn dat de wijken geheel vrij zijn in de besluitvorming
omdat er wel samenhang moet zijn ten opzichte van andere
beleidsmaatregelen zoals GSB, Stedelijke Vernieuwing, On
derwijs en dergelijke.
De gemeente heeft immers de verantwoordelijkheid voor een
basisniveau, daarin heeft de gemeenteraad het primaat, ze
ker als het gaat omtrent de inzet van (meestal) beperkte
middelen
Gaarne een reactie hieromtrent van het college.
Ombuigingen Nieuw beleid
Voorzitter, de CDA-fractie is tegen de ombuiging aangaande
de milieuvoorlichting. We vinden het van belang, mede gelet
op het milieubelang, dat de voorlichting in de oorspronke
lijk vorm in stand blijft.
Vandaar dat we de motie die wordt ingediend door de
PAL/GroenLinks-fractie ondersteunen. De dekking is mevrouw
Waanders al op ingegaan.
Wat betreft de ombuiging aangaande het leerlingenvervoer
willen we melding maken van het feit dat we hier grote
moeite mee hebben. Hierdoor dreigt een groep ouders versto
ken te blijven van financiële ondersteuning bij vervoer van
hun leerlingen naar het speciaal onderwijs. We hebben be
grepen dat de notitie van de heer Stoker omtrent het leer
lingenvervoer binnenkort nog wordt besproken in de Commis
sie Welzijn en wij vinden het dan ook verstandiger de be
sluitvorming nog even op te schorten? Vandaar dat wij de
motie hebben ondertekend van de heer Stoker.
Dan kom ik bij het ombuigingsvoorstel net Wvg-fonds, met de
bedoeling om éénmalig dat te verminderen met f 4,1 miljoen
ten gunste van de algemene reserve.
Dat is een voorstel wat nogal wat protesten vanuit de doel
groep heeft opgeleverd. Ook onze fractie had aanvankelijk
moeite met dit voorstel, sommigen trouwens nog steeds.
Moeite omdat in 1994 de raad heel bewust een sober ver
strekkingen boek heeft vastgesteld en omdat op termijn de
verwachting is dat er meer geld nodig is voor de Wvg dan
tot nu toe.
Ik noem hier de aangepaste regeling woningaanpassing en de
prijsverhogingen van rolstoelen en dergelijk.
Moeite ook omdat wanneer er op termijn geld tekort is de
verleiding waarschijnlijk groot zal zijn het verstrekkin-