Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 overwegende - dat recent commissiebehandeling heeft plaatsgevonden naar aanleiding van vragen van de VVD-fractie inzake een onderzoek van DHV naar de mate van vergelijkbaar heid van verschillende baggerstortlocaties - dat uit de beantwoording en standpuntbepaling van het College van Burgemeester en Wethouders blijkt dat het college van mening is dat vestiging van een bagger- slibdepot op de locatie Skinkeskans op dit moment po litiek niet haalbaar wordt geacht; - dat er maatschappelijk en politiek de noodzaak be staat om thans - in vervolg op eerder gedane bestuur lijke uitspraken (MTC) en planologische regelgeving (bestemmingsplan recreatiegebied Skinkeskans) - dui delijkheid te verschaffen over de eventuele vestiging van een baggerslibdepot; besluit uit te spreken dat de locatie Skinkeskans bij vervolg onderzoeken voor de vestiging van een baggerslibdepot niet in deze onderzoeken zal worden betrokken en dat derhalve wordt afgezien van de vestiging van een bag gerslibdepot op de locatie Skinkeskans; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend mijzelf namens de CDA-fractie, na mens de VVD-fractie Tom van Mourik, de heer De Jong namens de D66-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie, de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie en de heer Boorsma namens de SP-fractie. (De Voorzitter: Dit is mode nr. 3.) Vervolgens heeft het college opdracht gegeven voor een pla nologische zoektocht naar alternatieve locaties in en rondom de gemeente Leeuwarden. De CDA-fractie onderschrijft die zoektocht, omdat ook wij beseffen dat de gemeente mede verantwoordelijkheid moet dragen voor het eigen (vervuilde) slib. We willen daar echter nog een suggestie aan toevoe gen, die staan omschreven in de motie die de heer Van Mou rik zal indienen, ook namens de CDA-fractie, kortheidshalve verwijs ik daar naar. Wij kmanagement Voorzitter, een paar opmerkingen aangaande dit onderwerp. Bij het te vernieuwen wijkmanagement moet sprake zijn van een directe relatie van de ter beschikking staande budget ten en de leefbaarheid van de wijk, zo vinden wij. Er moet volgens de CDA-fractie heel duidelijk sprake zijn van het benutten van de budgetten voor fysiek en sociaal beheer. Er mag geen sprake zijn van verlaging van het ni veau van het fysieke onderhoud, dan zouden we het paard achter de wagen spannen. Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 De wijken hebben bij de presentatie van de wijkplannen heel duidelijk aangegeven dat ze niet geconfronteerd willen wor den met een "sigaar uit eigen doos". De CDA-fractie heeft dezelfde opvatting. De wijze van besluitvorming omtrent het wijkmanagement moet volgens de CDA-fractie - in goed overleg - op een interac tieve manier plaats vinden. Het kan onzes inziens niet zo zijn dat de wijken geheel vrij zijn in de besluitvorming omdat er wel samenhang moet zijn ten opzichte van andere beleidsmaatregelen zoals GSB, Stedelijke Vernieuwing, On derwijs en dergelijke. De gemeente heeft immers de verantwoordelijkheid voor een basisniveau, daarin heeft de gemeenteraad het primaat, ze ker als het gaat omtrent de inzet van (meestal) beperkte middelen Gaarne een reactie hieromtrent van het college. Ombuigingen Nieuw beleid Voorzitter, de CDA-fractie is tegen de ombuiging aangaande de milieuvoorlichting. We vinden het van belang, mede gelet op het milieubelang, dat de voorlichting in de oorspronke lijk vorm in stand blijft. Vandaar dat we de motie die wordt ingediend door de PAL/GroenLinks-fractie ondersteunen. De dekking is mevrouw Waanders al op ingegaan. Wat betreft de ombuiging aangaande het leerlingenvervoer willen we melding maken van het feit dat we hier grote moeite mee hebben. Hierdoor dreigt een groep ouders versto ken te blijven van financiële ondersteuning bij vervoer van hun leerlingen naar het speciaal onderwijs. We hebben be grepen dat de notitie van de heer Stoker omtrent het leer lingenvervoer binnenkort nog wordt besproken in de Commis sie Welzijn en wij vinden het dan ook verstandiger de be sluitvorming nog even op te schorten? Vandaar dat wij de motie hebben ondertekend van de heer Stoker. Dan kom ik bij het ombuigingsvoorstel net Wvg-fonds, met de bedoeling om éénmalig dat te verminderen met f 4,1 miljoen ten gunste van de algemene reserve. Dat is een voorstel wat nogal wat protesten vanuit de doel groep heeft opgeleverd. Ook onze fractie had aanvankelijk moeite met dit voorstel, sommigen trouwens nog steeds. Moeite omdat in 1994 de raad heel bewust een sober ver strekkingen boek heeft vastgesteld en omdat op termijn de verwachting is dat er meer geld nodig is voor de Wvg dan tot nu toe. Ik noem hier de aangepaste regeling woningaanpassing en de prijsverhogingen van rolstoelen en dergelijk. Moeite ook omdat wanneer er op termijn geld tekort is de verleiding waarschijnlijk groot zal zijn het verstrekkin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 9