Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 ling van Perspectief 2000-2003 zich een raadsmeerderheid aftekende tegen het collegevoorstel bleek er enige aarze ling bij het college omtrent de vraag: zijn er aan het or ganisatiecomité toezeggingen gedaan en zo ja welke? Anders gezegd, wanneer de raad nee zou zeggen, is er dan nog een weg terug? Uit de brief, die nu voor ons ligt met als on derwerp de profwielerronde, blijkt dat er geen schriftelij ke toezeggingen zijn gedaan. De raad kan dus, in theorie althans, in alle vrijheid een besluit nemen, zowel negatief als positief. Echter, wanneer je de gehele brief op je laat inwerken, dan is het college, de verantwoordelijk wethouder in het bijzonder, wel erg ver gegaan met het mondeling op zijn minst suggereren van 'het komt wel goed'Op basis daarvan is het organisatiecomité aan de slag gegaan. Een morele verplichting noemt het college dat tijdens de weke lijkse persconferentie na afloop van de collegevergadering. Een morele verplichting is ook een verplichting. Het is daarom dat de CDA-fractie akkoord gaat met het voorstel om trent de wielerronde in het jaar 2000, hoewel wij aanvanke lijk de neiging hadden tegen te stemmen. Organisaties moe ten kunnen rekenen op uitspraken van het college en/of een individuele wethouder. Dat heeft wat de CDA-fractie betreft te maken met betrouwbaarheid van de overheid, in dit geval de gemeente dus. De verantwoordelijk wethouder en/of het college moet, vinden wij, in voorkomende gevallen beter en verstandiger opereren. Het is van tweeën één. Of duidelijk klip en klaar de organisatie schriftelijk te kennen geven dat een en ander is afgesproken behoudens goedkeuring van de raad, of de raad in een vroegtijdig stadium op de hoogte brengen en vragen om instemming aangaande de gemaakte af spraken Voorzitter, hieromtrent graag een heldere toezegging. Afsluitend, wij stemmen in met subsidiëring van de profwie lerronde in 2000 op basis van voornoemde overwegingen. Wij zijn tegen subsidiëring van de ronde in 2001. Wij vinden de volgende procedure om te komen tot besluitvorming er één van eens maar nooit weer. Wij hebben geconcludeerd dat het een bedrijfsongeval is. Ik reageer straks op de motie van de heer Stoker. Mevrouw WaandersDe reden waarom dit punt opnieuw op de agenda staat, is door de vorige sprekers uitgebreid gememo reerd. Ik wil er wel aan toevoegen dat de PvdA-fractie al bij de behandeling in de commissie van de Perspectiefnota een voorbehoud heeft gemaakt bij het nieuw beleidsvoorstel Leeuwarden finishplaats wielerronde van Nederland. Dat geldt namelijk niet voor alle fracties. Daar is destijds niet op gereageerd. Dat bevestigde ons ook in de aanname dat wij bij de Perspectiefnota ook dat voorstel konden doen zoals wij dat hebben gedaan. Namelijk niet twee keer twee Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 ton vrijmaken voor dat doel, maar twee keer de helft van dat bedrag. Op de avond van de behandeling van de Perspectiefnota gaf het college te kennen dat dat wellicht hele vervelende con sequenties zou hebben. Wij hebben er toen mee ingestemd zo snel mogelijk het punt opnieuw in de raad of commissie aan de orde te stellen. Dat gebeurt dus ook vanavond. Afgaande op de informatie die ons is gegeven in de brief - ik begin met het inhoudelijk voorstel - gaan wij akkoord om in 2000 met een bedrag van twee ton Leeuwarden als finish plaats in de wielerronde te laten fungeren. Ik heb ook nooit namens de fractie beweerd dat wij geen waarde hechten aan dat evenement. Dat staat ook nu nog niet ter discussie. Alleen heb ik altijd namens de fractie ge zegd dat wij het bedrag van twee ton twee keer voor dat doel, Leeuwarden finishplaats, buiten proportioneel vonden en dat vinden we nog steeds. Het feit dat wij nu wel ak koord gaan met twee ton voor 2000 heeft te maken, dat heb ben de vorige sprekers uitgebreid aangehaald, met het feit dat het college wel een morele verplichting is aangegaan. Er is geen schriftelijke toezegging gegeven en dat maakt, zoals de heer Krol ook al zei, dat wij in theorie vrij zijn om alsnog te zeggen: wij willen van het hele nieuwe be leidsvoorstel zowel voor 2000 als 2001 afzien. Daartoe is voor ons geen reden. Bovendien hebben wij altijd gezegd dat die twee etappes, wat ons betreft, door zouden mogen gaan, alleen dan voor helft van het bedrag. Daarmee hebben we te kennen gegeven dat we op zich waarde hechten aan dat evene ment. Nu echter die morele verplichting is aangegaan zien wij ons om reden genoodzaakt om in 2000 akkoord te gaan met de organisatie in Leeuwarden. Voor 2001 geldt, wat ons be treft, dat het voorstel geschrapt is. Daarmee zitten we op een totaal uitgave van twee ton en dat komt overeen met wat wij aanvankelijk hadden voorgesteld, namelijk twee maal de helft van dat bedrag. Als het college aanleiding heeft om toch ook voor Leeuwarden finishplaats wielerronde in 2001 geld te moeten vrijmaken, dan verwachten wij dat het colle ge terugkomt bij de raad met een onderbouwd voorstel. Bij voorbeeld op basis van de ervaringen die met Leeuwarden fi nishplaats in 2000 worden opgedaan. Maar wel op een moment dat de raad, niet alleen in theorie maar ook praktisch ge zien, de handen vrij heeft om te zeggen, we willen het wel of we willen het niet. Daarmee ben ik op punt waar ook de vorige sprekers bij stil hebben gestaan en terecht, het feit dat de raad toch onder druk wordt gezet om akkoord te gaan met die wielerronde in 2000, dat heeft te maken met het tijdstip waarop. Vandaar dat ik zei dat als het college vindt dat het in 2001 zou moeten, dit in een veel eerder stadium voorgelegd zou moe ten worden aan de raad. Daarmee wijken we wat af van het beleid dat we twee keer per jaar uitspraken doen over voor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 21