Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 vlug mogelijk te laten wonen, dan begrijp ik het niet hele maal Mijn vraag is dus: wat is nu eigenlijk in deze de rol van Hüs en Hiem? Dan kan het wel zo zijn dat er later in de krant stond dat het een bedrijfsongeval was, maar hoeveel van die bedrijfsongevallen gaan wij nog tegemoet? De heer Den Oudsten (weth.)Op die laatste vraag kan ik geen antwoord geven, mevrouw de voorzitter, want dat weet niemand, noch bij de gemeente, noch bij Hüs en Hiem. Maar wat hier wel aan de orde is, is het punt dat de procedure in die zin niet goed is gelopen. Normaal gesproken zou je zeggen dat al die onderwerpen in het qualityteam aan de or de komen. Als het qualityteam ja zegt, dan het is ook een kwestie van ja door Hüs en Hiem en is het een kwestie van aftekenen en afhandelen door de rayonarchitect. Die zit trouwens ook zelf in het qualityteam. In dit geval is het niet in het qualityteam aan de orde geweest, maar onmiddel lijk doorgezonden naar Hüs en Hiem, omdat het wel voldeed aan de welstandsrichtlijnen. Dan krijg je - zeker als de bouwaanvraag ook direct wordt ingediend en je dus niet nog een kwestie van horen, wederhoren, mogelijk nog tussentijd se aanpassingen hebt - een dergelijke situatie in de com missie van Hüs en Hiem, wat natuurlijk wat storend over komt, omdat er een ontwerp wordt afgekeurd. We hebben dat nu een paar keer in de afgelopen weken in de krant mogen lezen en dat gebeurt ook vaak in nogal hartstochtelijke be woordingen. Dat is een punt, vinden wij ook, dat toch eens in het overleg tussen de gemeente en Hüs en Hiem aan de or de moet komen. Laat even onverlet de kwaliteit van de be oordeling Wij hebben inmiddels ook wat maatregelen getroffen. Het zal zo zijn dat ieder ontwerp in Hempens-Teerns, ik hoop dat ik binnenkort kan zeggen in Zuiderburen, dat aan de orde komt door het qualityteam behandeld zal worden en dan is de Hüs en Hiem procedure een formaliteit. Die op dracht is vanaf vanochtend ook uitgegaan en zo ingesteld. Mevrouw Van Ulzen: Ik begrijp dat men zich de procedure gaat eigen maken. Dat zou ik erg waarderen.) Mevrouw Van Ulzen: Komende vanuit Joure krijg je voor Heerenveen eerst een bordje hoe je naar Zwolle kan. Daar wil je niet heen, want je wilt naar Leeuwarden. Dan komt e een bordje hoe je naar Groningen kan. Daar wil je natuur lijk al helemaal niet naar toe, want je wilt naar Leeuwar den. Net voor het punt dat je denkt: nu weet ik het hele maal niet meer, ongeveer een 300 meter van tevoren, komt een bordje dat je toch eindelijk naar Leeuwarden mag, maar dan ben je al dusdanig in verwarring, dat je eigenlijk Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999 denkt: nou ja, misschien moet ik dan toch naar Groningen, wat je eigenlijk niet wilt. Mijn vraag is dus of er iemand is die contact kan opnemen met de ANWB om vooral toch Leeuwarden wat duidelijker van bewegwijzering te voorzien. Nogmaals wij zouden toch geen van allen zomaar gedwongen naar Groningen willen. Dat kan onze bedoeling niet zijn. De heer Den Oudsten (weth.): Ik ben het geheel met mevrouw Van Ulzen eens. Het is een ergerlijke situatie, maar dat komt natuurlijk ook mee uit het gevoel dat Leeuwarden te weinig geprofileerd wordt via de borden van de ANWB. Het is mij overigens gisteren opgevallen, dat ook als je vanuit Harlingen Leeuwarden nadert, er op een gegeven moment een bord komt: rechtdoor rijden, eerst met grote letters Drach ten en daar onder Leeuwarden. Wij hebben dit punt ook in tern gesignaleerd en we zullen ook met de ANWB contact zoe ken, maar wij weten ook tegelijkertijd dat dit een vrij weerbarstige materie is. De heer DrewelDe CDA-fractie is benaderd door een aantal bewoners van de TroelstrawegDe bewoners vragen zich af hoe het komt met de afwerking van de weg en dan bedoelen zij het groen, de beplanting, e.d. Zoals het er nu uit ziet, met omhoog schietend onkruid, is het niet om aan te zien. Bovendien is het mijn fractie gebleken, dat de bewo ners geheel verschillende informatie van de gemeentelijke diensten krijgen, die ligt in de trant van: we doen voorlo pig niets of het komt wel goed, wij weten het ook niet en als u wat wilt, zoekt u het maar hoger op. De communicatie binnen de diensten laat dus te wensen over. De bewoners hebben al zo lang ongemak gehad tijdens de werkzaamheden vorig jaar. Vorig jaar zou er al beplanting worden aange bracht. Toen was het te laat. Het voorjaar was te nat, de zomer zal wel te droog zijn en straks past de herfst niet in de planning. Kortom, onduidelijkheid over de aanleg van groenvoorziening, vertraging in werkzaamheden, diensten die het zelf ook niet precies weten of in elk geval verschil lende informatie geven en voor de stad is het bepaald geen visitekaartje dat een dergelijke verkeersader er zo bij ligt. In dit verband twee vragen. Wanneer wordt de afwerking ter hand genomen - ik ga er maar even vanuit dat dat wel gebeurt - wat gebeurt er dan, welke groenvoorzieningen worden getroffen? Is het mogelijk de bewoners op een heldere en eenduidige wijze op korte termijn te informeren? De heer Bilker (weth.): Helaas heeft de heer Drewel gelijk. Ik wist dat de vraag zou komen, dus heb ik vanmiddag na-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 5