Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999
vlug mogelijk te laten wonen, dan begrijp ik het niet hele
maal
Mijn vraag is dus: wat is nu eigenlijk in deze de rol van
Hüs en Hiem? Dan kan het wel zo zijn dat er later in de
krant stond dat het een bedrijfsongeval was, maar hoeveel
van die bedrijfsongevallen gaan wij nog tegemoet?
De heer Den Oudsten (weth.)Op die laatste vraag kan ik
geen antwoord geven, mevrouw de voorzitter, want dat weet
niemand, noch bij de gemeente, noch bij Hüs en Hiem. Maar
wat hier wel aan de orde is, is het punt dat de procedure
in die zin niet goed is gelopen. Normaal gesproken zou je
zeggen dat al die onderwerpen in het qualityteam aan de or
de komen. Als het qualityteam ja zegt, dan het is ook een
kwestie van ja door Hüs en Hiem en is het een kwestie van
aftekenen en afhandelen door de rayonarchitect. Die zit
trouwens ook zelf in het qualityteam. In dit geval is het
niet in het qualityteam aan de orde geweest, maar onmiddel
lijk doorgezonden naar Hüs en Hiem, omdat het wel voldeed
aan de welstandsrichtlijnen. Dan krijg je - zeker als de
bouwaanvraag ook direct wordt ingediend en je dus niet nog
een kwestie van horen, wederhoren, mogelijk nog tussentijd
se aanpassingen hebt - een dergelijke situatie in de com
missie van Hüs en Hiem, wat natuurlijk wat storend over
komt, omdat er een ontwerp wordt afgekeurd. We hebben dat
nu een paar keer in de afgelopen weken in de krant mogen
lezen en dat gebeurt ook vaak in nogal hartstochtelijke be
woordingen. Dat is een punt, vinden wij ook, dat toch eens
in het overleg tussen de gemeente en Hüs en Hiem aan de or
de moet komen. Laat even onverlet de kwaliteit van de be
oordeling
Wij hebben inmiddels ook wat maatregelen getroffen.
Het zal zo zijn dat ieder ontwerp in Hempens-Teerns, ik
hoop dat ik binnenkort kan zeggen in Zuiderburen, dat aan
de orde komt door het qualityteam behandeld zal worden en
dan is de Hüs en Hiem procedure een formaliteit. Die op
dracht is vanaf vanochtend ook uitgegaan en zo ingesteld.
Mevrouw Van Ulzen: Ik begrijp dat men zich de procedure
gaat eigen maken. Dat zou ik erg waarderen.)
Mevrouw Van Ulzen: Komende vanuit Joure krijg je voor
Heerenveen eerst een bordje hoe je naar Zwolle kan. Daar
wil je niet heen, want je wilt naar Leeuwarden. Dan komt e
een bordje hoe je naar Groningen kan. Daar wil je natuur
lijk al helemaal niet naar toe, want je wilt naar Leeuwar
den. Net voor het punt dat je denkt: nu weet ik het hele
maal niet meer, ongeveer een 300 meter van tevoren, komt
een bordje dat je toch eindelijk naar Leeuwarden mag, maar
dan ben je al dusdanig in verwarring, dat je eigenlijk
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 14 juni 1999
denkt: nou ja, misschien moet ik dan toch naar Groningen,
wat je eigenlijk niet wilt.
Mijn vraag is dus of er iemand is die contact kan opnemen
met de ANWB om vooral toch Leeuwarden wat duidelijker van
bewegwijzering te voorzien. Nogmaals wij zouden toch geen
van allen zomaar gedwongen naar Groningen willen. Dat kan
onze bedoeling niet zijn.
De heer Den Oudsten (weth.): Ik ben het geheel met mevrouw
Van Ulzen eens. Het is een ergerlijke situatie, maar dat
komt natuurlijk ook mee uit het gevoel dat Leeuwarden te
weinig geprofileerd wordt via de borden van de ANWB. Het is
mij overigens gisteren opgevallen, dat ook als je vanuit
Harlingen Leeuwarden nadert, er op een gegeven moment een
bord komt: rechtdoor rijden, eerst met grote letters Drach
ten en daar onder Leeuwarden. Wij hebben dit punt ook in
tern gesignaleerd en we zullen ook met de ANWB contact zoe
ken, maar wij weten ook tegelijkertijd dat dit een vrij
weerbarstige materie is.
De heer DrewelDe CDA-fractie is benaderd door een aantal
bewoners van de TroelstrawegDe bewoners vragen zich af
hoe het komt met de afwerking van de weg en dan bedoelen
zij het groen, de beplanting, e.d. Zoals het er nu uit
ziet, met omhoog schietend onkruid, is het niet om aan te
zien. Bovendien is het mijn fractie gebleken, dat de bewo
ners geheel verschillende informatie van de gemeentelijke
diensten krijgen, die ligt in de trant van: we doen voorlo
pig niets of het komt wel goed, wij weten het ook niet en
als u wat wilt, zoekt u het maar hoger op. De communicatie
binnen de diensten laat dus te wensen over. De bewoners
hebben al zo lang ongemak gehad tijdens de werkzaamheden
vorig jaar. Vorig jaar zou er al beplanting worden aange
bracht. Toen was het te laat. Het voorjaar was te nat, de
zomer zal wel te droog zijn en straks past de herfst niet
in de planning. Kortom, onduidelijkheid over de aanleg van
groenvoorziening, vertraging in werkzaamheden, diensten die
het zelf ook niet precies weten of in elk geval verschil
lende informatie geven en voor de stad is het bepaald geen
visitekaartje dat een dergelijke verkeersader er zo bij
ligt. In dit verband twee vragen.
Wanneer wordt de afwerking ter hand genomen - ik ga er maar
even vanuit dat dat wel gebeurt - wat gebeurt er dan, welke
groenvoorzieningen worden getroffen?
Is het mogelijk de bewoners op een heldere en eenduidige
wijze op korte termijn te informeren?
De heer Bilker (weth.): Helaas heeft de heer Drewel gelijk.
Ik wist dat de vraag zou komen, dus heb ik vanmiddag na-