Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999
de helft van het Rijk daarvoor terug en wij hebben
f 4.000,- aan eigen inkomsten.
Ik ben het eens met de constatering in de nota, die door
het college is overgenomen, dat de verantwoordelijkheid
voor het schoolbezoek ten principale bij de ouders ligt.
Wij als D66-fractie kiezen daar ook heel duidelijk voor. Er
wordt gezegd, ouders moeten ook een aantoonbare inspanning
hebben gepleegd om een beroep te kunnen doen op de tege
moetkoming zoals die in de nota voorligt. Ik ben er van
overtuigd dat je maatschappelijke problemen niet kunt op
lossen door ze af te wentelen op de overheid, in dit geval
door oplossingen te zoeken juist in deze nota leerlingen
vervoer. Ik denk dat daar andere mogelijkheden voor zijn,
maar die moet je niet hier vandaan halen. Daar is deze ver
ordening voor. We hebben het hier over een tegemoetkoming
in de kosten voor leerlingenvervoer. Als ik kijk wat de
wettelijke ruimte is en kijk naar de ruimte die de rechter
geeft, als ik kijk hoe zorgvuldig door de dienst en door
het college gekeken wordt en omgegaan wordt met de bezwaar
schriften, dan denk ik dat deze gemeente een acceptabel be
leid voert ten aanzien van leerlingenvervoer en ten aanzien
van de financiering daarvan. Ik denk ook dat het alleszins
gerechtvaardigd is, als je dat laatste stukje wat je nog
ter beschikking hebt, nu gaat inzetten. Dat is dus ook, wat
betreft mijn fractie, de reden waarom wij zullen zeggen te
gen u als college: gaat uw gang, wij gaan akkoord met de
ophoging van dat afstandscriterium naar 6 km, kijkend ook
naar de jurisprudentie.
Ik denk dat ik daarmee voldoende gezegd heb. Ik hoef alle
punten niet langs te lopen. Wij steunen het voorstel zoals
dat door het college naar voren gebracht wordt.
De heer Roekiman: Inzake de aanpassing van de Verordening
leerlingenvervoer heeft de fractie van PAL/GroenLinks in de
functionele commissie aangegeven akkoord te gaan met voor
stel nummer 6, de invoering van een drempelbedrag en een
financiële bijdrage.
Wat betreft het optrekken van het afstandcriterium naar
6 km heeft mijn fractie een voorbehoud gemaakt. Wij hebben
dit punt nader bekeken en komen tot de eindconclusie dat
het geen goede zaak is om het afstandcriterium van 6 km in
te voeren. De invoering van het afstandcriterium van 6 km
zal als gevolg hebben dat ouders met kinderen, die in de
stad wonen en naar school gaan, in de meeste gevallen niet
meer in aanmerking zullen komen voor leerlingenvervoer. Wij
zijn ons er van bewust dat het 6 km criterium een landelij
ke richtlijn is, maar tegelijkertijd is de toepassing hier
van niet als zodanig verplicht gesteld. Voor Leeuwarden
heeft de toepassing van de 6 km grens een veel grotere con
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999
sequentie als voor de grote steden, althans de stad Rotter
dam.
Zoals ik eerder gesteld heb zal de toepassing van het af
standcriterium van 6 km als gevolg hebben dat een onverant
woord groot aantal mensen niet meer gebruik kan en zal ma
ken van het leerlingenvervoer, terwijl de noodzaak hiervan
aanwezig is in verband met medische en sociale redenen. De
fractie van PAL/GroenLinks stelt voor om de huidige syste
matiek wat betreft het afstandcriterium te continueren.
Derhalve gaat de PAL/GroenLinks-fractie niet akkoord met
voorstel nummer 4 en heeft voldoende reden gezien om de mo
tie, zoals de CDA-fractie heeft verwoord, mede te onderte
kenen.
Tot slot, voorstel nummer 3. Het college stelt voor om een
fiets of bromfiets niet te beschouwen c.q. niet op te nemen
als eigen vervoer. In de functionele commissie heeft mijn
fractie aangegeven wel een fiets of een bromfiets op te
willen nemen in de verordening voor het leerlingenvervoer.
De argumentatie van het college dat de uitvoering van een
vergoedingsregeling voor een fiets te arbeidsintensief is,
deelt mijn fractie niet. In de commissie hebben wij name
lijk een voorstel gedaan om tot een eenvoudige brede syste
matiek te komen. Wij vragen het college nogmaals naar ons
voorstel te kijken en deze alsnog mee te nemen in de bere-
keningsystematiek, dan wel het opnemen van de fiets als ei
gen vervoer.
Kortom wij gaan niet akkoord met voorstel nummer 3.
Mevrouw Van Ulzen: Wij hebben als Leeuwarden het probleem
dat er veel leerlingen van buiten Leeuwarden naar scholen
moeten voor speciaal onderwijs. Ik wil er wel op wijzen dat
het gaat om een bedrag van f 1,3 miljoen en het moet toch
mogelijk zijn om daar f 50.000,- op te bezuinigen. Wij be
steden gemiddeld een bedrag van f 645,15. In Leeuwarden
wordt er bijna 50% meer besteed per leerling zijnde
f 6.546,67 (ik wil u de centen niet ontnemen).
Wij vinden het een alleszins redelijk voorstel. Op dit mo
ment wachten wij op een gezamenlijke aanbesteding. Ik weet
ook dat mensen die er problemen mee hebben dat er een hard
heidsclausule is, bezwaar kunnen aantekenen en dat daar
door de dienst heel serieus naar gekeken wordt en heel se
rieus mee wordt omgegaan. Als ik de motie bekijk krijg ik
het gevoel, dat is hier al vaker vertoond, dan gaat het om
CDA, SP (SP neem ik het niet kwalijk, want die jongens kun
nen niet anders) en ook de heer Roekiman, spiegeltje spie
geltje aan de wand, wie is er het sociaalste in dit land.
Als wij ons maar kunnen profileren op deze manier.
Wij wachten op dit moment op de gezamenlijke aanbesteding.
Het kan zijn dat daar voordeel uit te behalen valt. Toch