Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999 zou ik de wethouder willen vragen - ik denk dan aan de wit karren van meneer Van Olffen - of het niet mogelijk is om de scholen die daar voor in aanmerking komen, de scholen voor speciaal onderwijs, een bus cadeau te doen a fond per du. Ik ben er namelijk absoluut van overtuigd dat dit goed koper is. Dan kunnen de scholen zelf hun vervoer regelen. Ze kunnen daar dan iemand voor aantrekken, een ouder wil dat eventueel wel doen. Op grond daarvan kan de school nog een kleinigheid verdienen. Scholen zelf zijn daar niet af kerig van, willen dat ook, maar hebben natuurlijk toch moeite om dat bedrag te fourneren. Ik denk daar waar wij f 1,3 miljoen aan dit leerlingenvervoer uitgeven, het goed koper is als je kijkt of je die scholen daar in tegemoet kunt komen, of ze door middel van het bedrag zelf te krij gen het vervoer kunnen verzorgen. Ik moet overigens even terugkomen op waar ik het absoluut met de heer Boorsma wel eens ben, dat is het feit van het gewenste leerlingenvervoer, daar waar de denominatie geldt Ik zie niet in waarom wij daar niet voor moeten opdraaien. Ik zeg dat het niet liberaal is, maar ik vind het toch. Mevrouw Dikken: In de aanpassing die het college voorstelt wat betreft het leerlingenvervoer zit een aantal zaken die een verbetering is ten opzichte van de oude situatie. Dat is het vervoer van de leerlingen naar een tijdelijk ver blijf en het afschaffen van een drempelbedrag voor leer lingen van het ZMLK. Wanneer ouders echt in de problemen komen kan het college besluiten uitzonderingen toe te pas sen In deze verordening zit ook de toepassing van de km grens voor speciaal onderwijs naar 6 km. Het argument van het college is dat deze norm al door veel gemeenten wordt ge hanteerd. In deze verhoging zit, wat ons betreft, het knel punt. Op dit moment is het vervoer redelijk geregeld. Het blijft natuurlijk voor een aantal ouders moeilijk omdat ze soms kinderen naar verschillende basisscholen moeten bren gen en ook naar het speciaal onderwijs. Voor éénoudergezin nen is dit lastig te organiseren. Ouders van wie de kinde ren naar het speciaal onderwijs gaan hebben geen keus. Hun kind kan niet naar de school in de buurt en dat is al pijn lijk genoeg. Door de afstand ook nog eens te verhogen van naar 6 km blijven er in Leeuwarden geen ouders meer over die van deze regeling gebruik kunnen maken. Ook het gevoel dat er voor deze kinderen een vervoerregeling is die het kind veilig naar school brengt is voor de ouders, lijkt mij, een geruststelling. Ik heb nog drie vragen. 1. Wanneer het afstandcriterium voor basisscholen blijft bestaan op 6 km en het afstandcriterium voor het speci aal onderwijs op 3 km gehandhaafd blijft, hoeveel ou Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999 ders blijven er dan nog over die van de regeling ge bruik kunnen maken? 2. Kan er, nu er een nieuw drempelbedrag geldt, al een deel van de bezuiniging gehaald worden? 3. Het is voor ouders natuurlijk een forse verhoging. Daar wordt ook over gesproken in de brief die we hebben ge kregen. Is er een mogelijkheid om dit fasegewijs in te voeren? Mevrouw De Haan (weth.)Ik wou beginnen met het begin. Ik wil er geen doekjes om winden. Dit hele verhaal is begonnen met de voorbereiding van de Perspectiefnota, waarin de vraag richting diensten gesteld werd, waar wil je meer en waar kan je minder, omdat wij moeten ombuigen om de begro ting sluitend te maken. Die vraag werd aan alle diensten gesteld. In dit geval heeft de dienst aangegeven dat wij op het terrein van leerlingenvervoer minder kunnen. Daarnaast speelde het feit dat er een nieuwe stukje wetgeving aan kwam. Wij hebben een extern bureau opdracht gegeven om de situatie te bekijken waar we nu in zitten, te bekijken wat de nieuwe wetgeving voor ons betekent en te bekijken waar we eventueel minder zouden kunnen. Die nota's heeft u ge zien Ik wil beginnen met het verhaal dat wij zijn begonnen van uit het idee dat wij met minder kunnen. Wij hebben een voorstel gemaakt waarvan wij zelf denken dat het redelijk is. Als de heer Wijmenga zegt, dat die volgorde verkeerd is, denk ik dat dat niet het geval is. Het was mooi geweest als je het samen had gehad. Als je de bezuiniging had geno men op het moment dat je alle ins en outs kende, hadden we gezegd, het zit zo dicht tegen elkaar, we kunnen het wel koppelen. Het is waar wat de heer Jacobse zegt, in heel veel gevallen nemen wij een bezuinigingsvoorstel nog niet helemaal precies uitgewerkt aan. Dus op zichzelf nog niet zo heel raar. Omdat die nota er aan zat te komen, hebben we het nu bij elkaar gebracht, zou je kunnen zeggen. Hij zegt: de wet wordt verruimd, maar de burgers zijn er de dupe van. De wet wordt verruimd in die zin dat de gemeenten veel meer beleidsvrijheid krijgen. Wij kunnen kiezen voor een drem pelbedrag, we hoeven het niet. Als we ervoor kiezen, zoals wij in dit geval gedaan hebben als college, dan moet je het afstandcriterium regelen. Dan kun je vervolgens binnen dat afstandcriterium ook weer zelf kiezen. Het is waar dat de beleidsvrijheid van de gemeente sterk verruimd wordt. Het is aan ons om daar een mening over te hebben. De meeste moeite zit, begrijp ik, niet zozeer in het drem pelbedrag. Deze meeste mensen accepteren het drempelbedrag. Er was natuurlijk al een eigen bijdrage. De eigen bijdrage wordt alleen verhoogd. Kiezen voor eigen bijdrage betekent ook kiezen voor de bedragen die het Rijk stelt. Daar hebben we dan geen invloed meer op. Als u kiest voor het drempel-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 18