Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999
bedrag, dan kiest u voor de bedragen die nu in de stukken
ook staan. Ik ga er vanuit dat de meeste fracties voor het
drempelbedrag kiezen.
De meeste moeite zit in het afstandcriterium. Wij zeggen
dat doorslaggevend voor ons is dat zowel de wet de ruimte
laat tot 6 km te gaan, de VNG adviseert ons die 6 km in te
voeren en heel veel gemeenten in het land al op de 6 km
zitten. Dat zijn eigenlijk de argumenten voor ons om naar
die 6 km te gaan. Wat ons betreft dachten wij redelijk, zij
het dat voor een aantal mensen dat pijnlijk is.
Er zijn een aantal heel concrete vragen gesteld door de
PvdA-fractie, waarvan ik liever had gehad dat ze in de com
missie waren gesteld, omdat ik hier de ambtelijke organisa
tie niet achter mij heb om dat even door te rekenen. Die
punten die aan de orde zijn geweest in de vergadering met
de ouders en in vergadering met de commissie hebben we na
gezocht. Maar er worden nu weer een aantal nieuwe dingen
naar voren gebracht, waar ik niet meteen concreet het ant
woord op weet. Maar ik zal kijken waar we komen.
Het drempelbedrag is volgens mij per gezin. Dat in de eer
ste plaats.
Het tweede is de klachten bij het busstation. Ik heb toege
zegd dat we dat zullen bespreken met de vervoermaatschap
pij Dat zal ik doen, dat is overigens nog niet gebeurd. Ik
zal hen er zeker op aanspreken dat wij daar klachten over
ontvangen en vragen wat ze daaraan kunnen doen.
De heer Boorsma heeft gezegd, ik maak verschil tussen ge
wenst en noodzakelijk en bij gewenst denominatie. Het is
een feit dat als je kijkt naar het totale bedrag, het al
lergrootste deel daarvan gaat naar die kinderen die ver
buiten de gemeente vervoerd worden, omdat hun ouders kiezen
voor bijzonder onderwijs. Ik heb gezegd, dat is wat mij be
treft absoluut niet ter discussie, want die keuze is in de
wet geregeld en daar gaan wij niet aan tornen. Daar mag ie
dereen van vinden wat hij vindt. Maar het is op dit moment
niet aan de orde, dus willen we er ook niks aan doen.
Verder heeft hij ook over het afstandcriterium gepraat en
gezegd dat het Rijk maar met meer over de brug moet komen.
Dat zit er, denk ik, voorlopig althans, niet in.
De heer De Jong is het in grote lijnen eens met het verhaal
en zegt: eigenlijk is het het laatste sluitstukje wat je in
het kader van het leerlingenvervoer nog kunt doen. Ik denk
dat dat waar is. Het is aan de raad om daar voor te willen
kiezen, ja dan nee.
De heer Wijmenga heeft gezegd dat er een kleine groep is
die meer moet gaan betalen. Dat is inderdaad een feit. Als
je kijkt naar het leerlingenvervoer en je kijkt naar waar
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 12 juli 1999
het geld aan uitgegeven wordt, dan kunnen wij in het groot
ste gedeelte geen verandering in aanbrengen. Er is een hele
klein groep, met name de groep die in het drempelbedrag om
hoog gaat. Het overgrote deel van die groep zit met het in
komen onder die f 39.000,- en betaalt geen eigen bijdrage.
Het is een klein stukje wat daarboven zit. Dat is een klein
groep
De heer Roekiman. Nog even terugkomend op de fiets en de
bromfiets waarvan hij zegt, wij zouden graag willen dat dat
wel opgenomen wordt. Daar zitten wat ons betreft, heb ik
uitgelegd in de commissie, puur pragmatische argumenten on
der. Het is dermate ambtelijk intensief dat je in feite
meer zou moeten uitgeven aan de ambtelijke kosten dan dat
je er voordelen uit zou weten te behalen. Dat is de reden
waarom wij gezegd hebben, daar beginnen we niet aan.
(De heer Roekiman: Wilt u naar mijn voorstel kijkenwel
licht biedt dat soelaas.)
Mevrouw Van Ulzen heeft gesproken over de gezamenlijke aan
besteding. Die zit er aan te komen. Wellicht zijn wij ook
in staat een voordeel te behalen door die gezamenlijke aan
besteding van leerlingenvervoer, Wvg-vervoer en stadsver
voer. Dat staat los van de verordening. Je moet in je ver
ordening regelen wat je wilt. Op het moment dat je nog een
voordeel zou weten te halen, dan is dat in het kader van
vervoer of in het kader van de gemeentebegroting, hoe je
als raad daar ook over beslist later. Maar je moet nu je
verordening regelen.
Dan heeft mevrouw Van Ulzen een suggestie gedaan en gezegd
zou je niet scholen wat meer vrijheid geven, zodat ze zelf
hun voordeel kunnen behalen en hen zelf het vervoer laten
regelen. Op zichzelf is dat wel een aardige gedachte, maar
dan moet zij niet vergeten dat wij niet alleen praten over
scholen hier in Leeuwarden, maar wij praten over scholen
over de hele provincie verspreid. Ik weet niet of zij ook
bedoelt dat wij bijvoorbeeld de scholen in Drachten en weet
ik waar, als gemeente Leeuwarden allemaal eigen bussen zou
den moeten gaan geven. Ik denk dat dat niet de bedoeling
is. Zelfs al zou iedere school een eigen bus hebben, dan
nog kan iedere school niet met één bus al zijn leerlingen
op tijd in de klas hebben. Dan mogen ze wel 's morgens om
halfzes beginnen. Mevrouw Van Ulzen denkt alleen aan de
Leeuwarder kinderen, maar dan nog moeten we de verordening
vaststellen voor al die andere kinderen, want dat is het
gros
Denominatie ben ik op ingegaan.
Mevrouw Dikken vindt de km grens het grootste probleem. Zij
heeft een aantal hele concrete vragen gesteld. Als je de