Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 18 oktober 1999
tiefnota. Ik moet u zeggen dat ik erg verrast was over de
aanval van de PAL/GroenLinks-fractie op deze sociale pijler
en op de formulering die het college naar voren bracht. Ik
vind juist dat die zeer evenwichtig is. Ik heb alleen de
kanttekening er bij gemaakt dat ik vond dat ten aanzien van
de allochtonenproblematiek wellicht onorthodoxe methoden
van stal gehaald zullen moeten worden. Wij hebben aanstaan
de donderdag in de Commissie Welzijn een eerste verkenning.
Ik betreur het in hoge mate dat de allochtonennota er nog
niet is.
Refererend aan de woorden van de heer Stoker. Ik denk dat
je moet proberen de balans te vinden in wat hij signaleert
als een soort tegenstelling. Ik zie die tegenstelling min
der, ik zie daar meer een balans in. Ik heb de sociale pij
ler ook evenwichtig genoemd. Die balans zal voortdurend
wijzigen. Daar zal je politieke voorkeur ook iets mee te
maken hebben, denk ik.
Ambities, heel veel ambities. Ik denk dat het daarvoor van
belang is dat je intern de zaak goed op orde hebt. Ik heb
gezegd dat de passages over het personeelsbeleid mij op
zich uit het hart gegrepen zijn. Intern moet de zaak op or
de zijn voordat je die ambities ook daadwerkelijk kunt uit
voeren, anders ontstaat het gevaar van een reus op lemen
voeten. Die zakt daar doorheen, zoals u wellicht weet. Dat
moeten we niet hebben.
Modern personeelsbeleid, dat past ook bij modern belonings
beleid. Ik heb van wethouder Bilker begrepen, vorige week,
dat hij zich daar sterk voor zal maken in het College van
Arbeidszaken. Ik stel dat op prijs. Ik hoop dat wat dat be
treft de nota Personeelsbeleid, die wij nog aan eind van
het jaar voorgeschoteld krijgen, in ieder geval daarvan een
doorkijkje zal geven. Ik wacht met de reactie nog even daar
op.
De heer Roekiman: Het MOP is een nadere uitwerking c.q.
verdere verdieping van de Perspectiefnota 2000-2003 tot
2010. Het ligt in de bedoeling dat het MOP wordt ingezet
voor interne en externe doeleinden. Enerzijds moet het MOP
fungeren als instrument om extra financiële rijksmiddelen
te generen volgens de daarvoor geldende voorwaarden, ander
zijds moet het MOP als instrument dienen om actieplannen en
uitvoeringsplannen te realiseren, die van belang zijn voor
de vitaliteit van de stad.
Als we kijken naar het MOP dan valt ons het volgende op. Op
de eerste plaats vindt de PAL/GroenLinks-fractie dat het
MOP teveel nadruk legt op de economische ontwikkeling van
Leeuwarden. Het versterken en het aantrekkelijk maken van
het vestigingsklimaat voor bedrijven en op het gebied van
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 18 oktober 1999
woningbouw vindt de PAL/GroenLinks-fractie uiteraard ook
belangrijk. Maar we blijven vinden dat dit in goed even
wicht moet staan met een sterke sociale infrastructuur en
het voorzieningenniveau. Dan denken we bijvoorbeeld aan
voldoende maatschappelijk werk, maatschappelijke opvang,
jongeren werk, het verbeteren van incentivebeleid voor men
sen in de bijstand, de buurtschool, allochtonenbeleid etc.,
etc. Daarnaast dient milieu in het totale de nodige aan
dacht te krijgen.
Als we kijken naar de toekomstschets, vermeld op pagina 10
van het MOP, dan hebben we het over hoe Leeuwarden in 2000
er uit wil zien. Dan moeten we helaas vaststellen dat er
onvoldoende rekening wordt gehouden met het gegeven dat
Leeuwarden ook een multiculturele stad is of aan het worden
is. Uit diverse informatiebronnen blijkt dat een kwart van
de Nederlandse bevolking in 2030 bestaat uit een groep et
nische minderheden. Leeuwarden zal, of je het wilt of niet,
ook voor een bepaald percentage bestaan uit etnische groe
pen. In de toekomstschets Leeuwarden wordt deze onontkoom
bare ontwikkeling finaal gediskwalificeerd. De PAL/Groen
Links-fractie vindt dat niet terecht. Wat ons betreft moet
Leeuwarden zich ook sterk maken voor de positieverbetering
van etnische groepen. Leeuwarden is het aan zichzelf ver
plicht om in de toekomstschets aan te geven op welke wijze
de stad als multiculturele samenleving gestalte zal krij
gen
Bij de sociale pijler kan worden aangegeven op welke wijze
nieuwkomers en vluchtelingen in staat kunnen worden gesteld
om te kunnen integreren en te participeren in een stad als
Leeuwarden
Bij de fysieke pijler kan op het gebied van het woningaan
bod aandacht worden besteed aan maatwerk. Denk bijvoorbeeld
aan de behoefte van ouderen uit de Surinaamse gemeenschap
voor een ander soort woningaanbod en wel in de vorm van een
woon- of leefgemeenschap.
Een belangrijke randvoorwaarde om het MOP succesvol te la
ten zijn is dat de gemeentelijke organisatie goed toegerust
moet zijn dan wel ingesteld moet zijn op de extra taken.
Het ambitieniveau van Leeuwarden is hoog, daar is niks mis
mee. Maar om hier enigszins aan te kunnen voldoen, zal er
geïnvesteerd moeten worden in het personeel, de capaciteit,
de kwaliteit en de continuïteit in het personeelsbestand
moet gewaarborgd zijn.
Met de subsidiejagers zijn we er nog niet. Rijksmiddelen
binnenhalen zal niet een grote kunst zijn, maar veeleer de
subsidies goed benutten. Recente voorbeelden waar rijksmid
delen onbenut bleken te zijn: de taakstelling om zestien
personen door stichting STAM te plaatsen in begeleid werken
en de uitvoering van het MUP. In beide gevallen zijn rijks-