Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999 maakt mij niet zoveel uit, alleen het aanpassen van de verordening is. De wethouder zegt, ik komt in februari met een aantal voorstellen, met ideeën daarover. Dan neem ik aan dat het overleg moet gaan beginnen. Dat lijkt mij een vrij tijdrovende zaak. Kan zij ook de zaak bespoedigen door die GOA-middelen eerder in te zetten in overleg met de school, als de schoolwerkplannen voldoende aanleiding geven om een aantal elementen uit die middelen te honoreren? Dan bied je al op korte termijn iets meer perspectief dan die ellenlange overlegsituatie die we allemaal nog uit het verleden kennen. De heer Wijmenga: Ik ben blij met de beantwoording van de wethouder op dit punt. Wij stemmen dan ook in met het voorstel. We gaan er wel vanuit dat daar waar mogelijkheden zijn om dat proces te versnellen, die dan ook te benutten. De heer Boorsma: Zo kreeg ik onlangs eer. lot onder de neus gedrukt, dat we geld konden geven om computers van een school te financieren, de lagere school, dus in het ver lengde van uw opmerking, dat vond ik een beetje een kwalij ke zaak. Maar zo gaat het kennelijk tegenwoordig wel. De school zit nu met een probleem en zij is wel degene die het hier nu aankaart. Dat had wel of niet voorkomen kunnen worden, daar kun je over discussiëren. Bij ons speelt de gedachten van kun je dan niet voor deze school een eenmali ge uitzondering maken. Haken en ogen zitten daaraan. Ik vind wel dat alles wat de wethouder gezegd heeft zonet over dat er wellicht toch nog mogelijkheden zijn voor de school, op zich prima, maar ik pleit wel voor zo snel mogelijk een goed constructief overleg op zeer korte termijn. Mevrouw De Haan (weth. Maar even twee vragen combineren. Er zit toch een hardheidsclausule in en had je dit nou niet kunnen voorkomen? Ik denk op dit moment in ieder geval niet, want als je een beroep wilt doen op die hardheids clausule zal je ook een verhaal moeten nebben. Het hebben van een aantal kinderen met zwaar gewicht, is geen goed verhaal voor een verordening. Want dan krijg je de situatie waarbij een andere school zegt, wij hebben dan weliswaar niet 88%, maar wij hebben toch wel 30, dus bereken dan die 30 maar door of 20 of 10 of wat dan ook. Dus dat is niet een goed verhaal om een beroep op te doen, er moet wat meer liggen. Ik denk dat die school op een aantal terreinen daar mee bezig is, maar het op een aantal terreinen ook nog moet formuleren. Ik wil dat op heel korte termijn en ik wil dat verhaal wel graag in februari klaar hebben. Maar een verhaal, een stukje papier maakt niet een achterstands- choolDe inspanning die daar voor nodig is en het werke Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999 lijk er voor zorgen dat kinderen hun achterstand meetbaar afneemt, dan heb je aan een stukje papier op zichzelf nog niks. Ik wil naar de school toe ook niet de verwachting wekken dat zij alles op een middag en liefst ook in februa ri maar even geregeld moet hebben. Dat bestaat gewoon niet. Daar heb je denk ik gewoon een aantal jaren voor nodig. Kijk naar de ervaringen in het land. Dat doet je niet op een achternamiddag, daar zit veel meer aan vast. Dus, ik denk dat we het niet hebben kunnen voorkomen, tenzij deze school al twee jaar geleden, bij wijze van spreken, haar hele verhaal in termen van achterstandschool kant en klaar had ingediend. Dan hadden we inderdaad een verhaal gehad en dan hadden we, enz., enz.. Dat is gewoon niet het geval. Ik denk dat we aan deze school hele hoge prioriteit moeten geven, heel snel moeten willen. Ik zeg toe volgende week daarmee te beginnen, voor zover er niet al een start gemaakt is, want in het kader van de buurtschool is natuur lijk al een start gemaakt en investeren we ook als gemeente al extra in die school. Maar nogmaals, mijn eigen indruk is dat er nog heel wat meer achter wegkomt. Daar wil ik alle mogelijke medewerking aan verlenen, omdat ik er van over tuigd ben dat we dat hard nodig hebben. Daar is geen enkele twijfel over. Dat kost tijd. Het verhaal, liefst in februa ri helderheid over waar en op welk punt we dan investeren, of dat huisvesting is of wellicht een aantal andere dingen, dat zou dus allemaal best kunnen, inzet in ieder geval van die middelen die bedoeld zijn voor onderwijsachterstand, praten over GOA—middelen, dat hoort daar ook bijDan kijken we wat er nog eventueel extra nodig is. Ik denk dat je dan op de meest positieve manier bezig bent, in ieder geval op de manier waarmee de school ook wat kan. (De heer Roekiman: Laten wij dan meer gaan praten over kansenscholenwant dat sluit meer aan op de staatssecreta ris en geeft ook een positieve labelingDe wethouder gaat toch praten, ik hoop dat zij die term wil gebruiken De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punt 25 (bijlage nr. 159). De Voorzitter: Aan de orde is Bestuurlijke fusie tussen de Buitenschool en de Professor Grewelschool De heer Stoker: Eerder, tijdens de commissievergadering hebben wij gesteld tegen dit voorstel te zijn vanwege de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 25