Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999
No soene wy graach witte wolle fan de partijen dy't yn 1995
dy struktuerskets mei oannommen hawwe en dêrmei dus it
belied fan'e wat middellange termyn nei üs idee ek fêstlein
hawwe, wêrom je no ynienen öfwike moatte fan dy struktuers
kets, wylst dêr nei üs idee gjin reden foar is. Wy soene
graach witte wolle hoe't hja dat rjochtfeardigje kinne, ek
tsjinoer de kiezers dy't eigenlik in hiel lyts bytsje
foar't lapke halden binne mei de struktuerskets. It docht
bliken dat de gemeente him der hielendal net oan haldt,
sa't it no liket
Wy binne benijd nei de reaksjes fan'e oare partijen en
fansels ek fan it kolleezje wat dit oangiet
De heer Den Oudsten (weth.;Ik denk dat het verstandig is
dat de opmerkingen van de heer Straatsma, die hij overigens
ook in de commissie heeft geuit, worden beantwoord bij de
behandeling van agendapunt 8.
De heer Poelsma (Actiecomité Slappe Knieën)
1. Waarom trekt men niet de conclusie dat de Friesland Bank
te groot gegroeid is voor de binnenstad?
2. Klopt het dat de ABN-Amrobank plannen heeft voor uit
breiding? Zo ja, gaat het hier ook om een kantoortoren?
3. In de Commissie Stadsontwikkeling is gesproken over een
architectonisch zeer hoogwaardige toren, hij zou mini
maal een 9 moeten krijgen, anders mag hij er niet komen.
Wie of wat bepaalt of net een 9 of hoger of lager wordt?
Wat zijn de criteria voor een dergelijke beoordeling?
Kan men aan de hand van een concreet voorbeeld, dus aan
de hand van een bestaande kantoortoren, aangeven hoe een
dergelijke toren er uit zou kunnen zier.? Dit moet vrij
eenvoudig zijn, want voor een onderwerp als dit, wat
vrij belangrijk is volgens mij, moet men daar toch al
over nagedacht hebben.
4. Is men zich er van bewust dat in menig vergelijkbare
stad alleen het voeren van een discussie over een 50
meter hoge kantoortoren in het centrum ondenkbaar is,
laat staan het nemen van de beslissing om er een te bou
wen?
5. De kans is groot dat de behoefte van de Friesland Bank
over 10 jaar weer veranderd zal zijn door groei, door
krimp, door fusie of door wat dan ook. Die kantoortoren
zal dan echter een voldongen feit zijn. Het zal voor een
deel de ontwikkeling van het Wilhelminaplein of het
Zaailand op slot zetten, want stel dat je wat wilt met
dat plein dan wordt dat voor een groot deel door die
kantoortoren bepaald. Is het dan niet opportuun om nu
zo'n ding te gaan bouwen?
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999
6. Is men werkelijk van mening dat het enige alternatief
voor de Friesland Bank een vertrek uit de stad is rich
ting Drachten, Heerenveen, Mantgum of Groningen? Er zijn
in de Commissie Stadsontwikkeling drie argumenten ge
noemd om de Friesland Bank toe te staan een toren te
bouwen. Het eerste argument was: als je het niet doet,
zet je de ontwikkeling van de binnenstad op slot. Een
vrij absurd argument, want dan zul je dus ook de ontwik
keling van de binnenstad op slot zetten op het moment
dat een bedrijf een toren naast de Waag wil bouwen. Het
gaat er natuurlijk om, dat bepaalde ontwikkelingen ge
wenst zijn en bepaalde ontwikkelingen niet gewenst zijn.
Een tweede argument is: het moet een mooie toren worden.
Een mooie toren is een mooie toren en die is nooit weg.
Dat lijkt mij een vrij naïef argument, omdat het afwach
ten is of het een mooie toren wordt, met de grootte van
deze toren weet je één ding dan zeker, namelijk dat het
het Beursgebouw zeker zal aantasten en zoals al eerder
opgemerkt, ook de mogelijkheid voor andere bedrijven om
daar een toren te gaan bouwen ligt dan open.
Het derde argument is de werkgelegenheid. Als je die
toren niet bouwt, gaat de Friesland Bank weg. Dan ver
lies je werkgelegenheid. Bouw je die toren wel, dan komt
er werkgelegenheid bij, dat is goed voor de stad. Dat
lijkt mij het enige zinnige argument, wat genoemd is.
Maar ook bij dat argument geldt hetzelfde als bij het
eerste argument over het op slot zetten. Je moet dan
toch aangeven hoe ver je daarin wilt gaan.
Nog een paar korte vragen:
Hoe slecht moet het met de stad gaan, om voor hoeveel
werkplekken een hoe hoge toren te zetten op welke plek
in de stad?
Voor hoeveel mensen woonachtig in de gemeente moet het
werkgelegenheid opleveren?
Waar liggen de grenzen van de parkeerruimten dan?
Hoe zit het met de kwaliteit van het werk?
De heer Den Oudsten (weth.): Dit onderwerp komt uitgebreid
aan de orde bij agendapunt 9. Ik stel voor dat ik de vragen
van de heer Poelsma op dat moment beantwoord.
De heer Postma: Krapoan trije wike lyn haw ik in advertins-
je sjoen yn't Ljouwerter krante, dêr't wy de freonlike
groetnis fan it kolleezje yn krigen, dat wie tige fansels,
dêr wie ek in bon by dat de frou fergees op'e bus stappe
koe nei Zeeman en Wibra ta. Dat wie ek tige. Mar der stie
gjin Fryslan yn, der stie net ien kear Friesland yn, net
twa kear Friesland, net trije kear Friesland, fjouwer kear
Friesland. Dat is fjouwer kear tefolle. It soe hjir yn
dizze stêd wol oars kinne, tinkt my. Oan'e Harnserstrjitwei