Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999 No soene wy graach witte wolle fan de partijen dy't yn 1995 dy struktuerskets mei oannommen hawwe en dêrmei dus it belied fan'e wat middellange termyn nei üs idee ek fêstlein hawwe, wêrom je no ynienen öfwike moatte fan dy struktuers kets, wylst dêr nei üs idee gjin reden foar is. Wy soene graach witte wolle hoe't hja dat rjochtfeardigje kinne, ek tsjinoer de kiezers dy't eigenlik in hiel lyts bytsje foar't lapke halden binne mei de struktuerskets. It docht bliken dat de gemeente him der hielendal net oan haldt, sa't it no liket Wy binne benijd nei de reaksjes fan'e oare partijen en fansels ek fan it kolleezje wat dit oangiet De heer Den Oudsten (weth.;Ik denk dat het verstandig is dat de opmerkingen van de heer Straatsma, die hij overigens ook in de commissie heeft geuit, worden beantwoord bij de behandeling van agendapunt 8. De heer Poelsma (Actiecomité Slappe Knieën) 1. Waarom trekt men niet de conclusie dat de Friesland Bank te groot gegroeid is voor de binnenstad? 2. Klopt het dat de ABN-Amrobank plannen heeft voor uit breiding? Zo ja, gaat het hier ook om een kantoortoren? 3. In de Commissie Stadsontwikkeling is gesproken over een architectonisch zeer hoogwaardige toren, hij zou mini maal een 9 moeten krijgen, anders mag hij er niet komen. Wie of wat bepaalt of net een 9 of hoger of lager wordt? Wat zijn de criteria voor een dergelijke beoordeling? Kan men aan de hand van een concreet voorbeeld, dus aan de hand van een bestaande kantoortoren, aangeven hoe een dergelijke toren er uit zou kunnen zier.? Dit moet vrij eenvoudig zijn, want voor een onderwerp als dit, wat vrij belangrijk is volgens mij, moet men daar toch al over nagedacht hebben. 4. Is men zich er van bewust dat in menig vergelijkbare stad alleen het voeren van een discussie over een 50 meter hoge kantoortoren in het centrum ondenkbaar is, laat staan het nemen van de beslissing om er een te bou wen? 5. De kans is groot dat de behoefte van de Friesland Bank over 10 jaar weer veranderd zal zijn door groei, door krimp, door fusie of door wat dan ook. Die kantoortoren zal dan echter een voldongen feit zijn. Het zal voor een deel de ontwikkeling van het Wilhelminaplein of het Zaailand op slot zetten, want stel dat je wat wilt met dat plein dan wordt dat voor een groot deel door die kantoortoren bepaald. Is het dan niet opportuun om nu zo'n ding te gaan bouwen? Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 13 december 1999 6. Is men werkelijk van mening dat het enige alternatief voor de Friesland Bank een vertrek uit de stad is rich ting Drachten, Heerenveen, Mantgum of Groningen? Er zijn in de Commissie Stadsontwikkeling drie argumenten ge noemd om de Friesland Bank toe te staan een toren te bouwen. Het eerste argument was: als je het niet doet, zet je de ontwikkeling van de binnenstad op slot. Een vrij absurd argument, want dan zul je dus ook de ontwik keling van de binnenstad op slot zetten op het moment dat een bedrijf een toren naast de Waag wil bouwen. Het gaat er natuurlijk om, dat bepaalde ontwikkelingen ge wenst zijn en bepaalde ontwikkelingen niet gewenst zijn. Een tweede argument is: het moet een mooie toren worden. Een mooie toren is een mooie toren en die is nooit weg. Dat lijkt mij een vrij naïef argument, omdat het afwach ten is of het een mooie toren wordt, met de grootte van deze toren weet je één ding dan zeker, namelijk dat het het Beursgebouw zeker zal aantasten en zoals al eerder opgemerkt, ook de mogelijkheid voor andere bedrijven om daar een toren te gaan bouwen ligt dan open. Het derde argument is de werkgelegenheid. Als je die toren niet bouwt, gaat de Friesland Bank weg. Dan ver lies je werkgelegenheid. Bouw je die toren wel, dan komt er werkgelegenheid bij, dat is goed voor de stad. Dat lijkt mij het enige zinnige argument, wat genoemd is. Maar ook bij dat argument geldt hetzelfde als bij het eerste argument over het op slot zetten. Je moet dan toch aangeven hoe ver je daarin wilt gaan. Nog een paar korte vragen: Hoe slecht moet het met de stad gaan, om voor hoeveel werkplekken een hoe hoge toren te zetten op welke plek in de stad? Voor hoeveel mensen woonachtig in de gemeente moet het werkgelegenheid opleveren? Waar liggen de grenzen van de parkeerruimten dan? Hoe zit het met de kwaliteit van het werk? De heer Den Oudsten (weth.): Dit onderwerp komt uitgebreid aan de orde bij agendapunt 9. Ik stel voor dat ik de vragen van de heer Poelsma op dat moment beantwoord. De heer Postma: Krapoan trije wike lyn haw ik in advertins- je sjoen yn't Ljouwerter krante, dêr't wy de freonlike groetnis fan it kolleezje yn krigen, dat wie tige fansels, dêr wie ek in bon by dat de frou fergees op'e bus stappe koe nei Zeeman en Wibra ta. Dat wie ek tige. Mar der stie gjin Fryslan yn, der stie net ien kear Friesland yn, net twa kear Friesland, net trije kear Friesland, fjouwer kear Friesland. Dat is fjouwer kear tefolle. It soe hjir yn dizze stêd wol oars kinne, tinkt my. Oan'e Harnserstrjitwei

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 4