Bladf20
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999
f 100,- terug via de afvalstoffenheffing, net als u en ik.
Als ze kwijtscheldingsgerechtigde zijn krijgen ze het dus
op een andere manier terug. Het uitvoeringsbudget, zegt
zij, is hoog. Ik kan daar niet zoveel op zeggen. Wij ramen
wat zoiets kost en dat kan je hoog of laag vinden, maar dat
zijn dan de kosten.
Mevrouw de Haan: Dat bedoelde ik niet. In het staatje
staat yuitvoeringsbudgetverhoging voor 1999'. Dan vraag ik
mij af of er nog een verdere verhoging in 1999 is.)
Nee, dat kwam omdat wij toen kamersbewoners gingen meenemen
en dat kostte extra ambtelijke energie. De D66-fractie,
het riool, ik ben er even op ingegaan, wij vinden het
instrument niet geschikt. Op termijn, mocht het zich
voordoen en de discussie voor het breedwaterspoor komt, dan
zijn wij in staat om dat alsnog te doen. Wij blokkeren het
niet. Leuk is anders, zeg ik er bij. Want je krijgt
inderdaad 'het erin stoppen en er weer uithalen'maar we
blokkeren het niet. Wij hebben er serieus naar gekeken en
wij vinden om die reden uitstellen niet handig, omdat je
daarmee ook een jaar risico's loopt.
De heer Boorsma, ten aanzien van studenten, ben ik op
ingegaan. Ik heb kennis genomen van zijn standpunt,
inhoudelijk wil ik daar niet verder op ingaan.
De Voorzitter: Dan stel ik de raad nu voor te gaan
schorsen
De Voorzitter schorst om 20.30 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent de vergadering om 21.00 uur.
De heer Van MourikIk heb een paar zaken opgeschreven uit
de beantwoording van de wethouder, waar ik heel kort op zal
reageren. Daarna geef ik het standpunt van de VVD-fractie
over de verschillende ingediende moties.
De wethouder heeft gewezen op de juridische risico's die er
zijn. Daar is al het nodige over gezegd. Ik denk dat een
kleine nuancering daarbij misschien toch wel op zijn plaats
is. Het is natuurlijk niet zo dat het aannemen van de
voorstellen met betrekking tot de riolering en de OZB, alle
juridische procedures uit het verleden oplossen. Dus in die
zin beperken we de juridische risico's voor de toekomst.
Maar aan de risico's uit het verleden zal op één of andere
manier een mouw worden gepast, wel of niet door tussenkomst
van de rechter.
Dan heeft de wethouder verwezen naar het tabelletje in de
voorstellen, waar ik ook op ben ingegaan, waarbij de
lastendruk voor de verschillende gemeenten wordt
Blad 2<T
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999
vergeleken. Zij heeft gezegd dat het gebruikelijk is om de
gemiddelde waarde van een woning per gemeente te nemen, ik
denk ook dat dat een terechte opmerking is. Maar er is ook
nog een andere methode, die je bij dit soort onderzoeken
kunt toepassen. Je neemt een woning van één waarde en daar
laat je de tariefstellingen van de verschillende gemeenten
op los. Dat is de andere methode die in onderzoeksland ook
wel wordt gehanteerd. Ik had de uitkomsten van dat
tabelletje ook wel eens in de voorstellen willen zien.
Dan heeft de wethouder gezegd dat de VVD-fractie een heel
zwaar accent legt op de beleidsdoelstellingen LEVI 2030 en
het MOP. Maar er staan ook andere ambities en voornemens in
die plannen, die wij met z'n allen hebben vastgesteld. Dat
klopt, die heeft de VVD-fractie ook onderschreven. Ik heb
nooit iets gemerkt de laatste tijd, dat de huidige
lastenverdeling als niet rechtvaardig zou worden beschouwd,
omdat die de ambities van het MOP zou ondermijnen. Ik heb
aangegeven dat de voorstellen die nu voorliggen ten koste
gaan van juist die ambities, van de twee hoofdambities, die
wij in verschillende beleidsplannen hebben geformuleerd.
Dat zijn een paar punten die ik er toch graag even uit wil
lichten
Ik kom dan bij het amendement van de NLP-fractie ten
aanzien van de uitkering Zalmsnip om dat te storten in het
Egalisatiefonds afvalstoffenheffing en niet in de algemene
reserve, zoals is voorgesteld. De VVD-fractie zal dat
amendement steunen omdat er door middel van die motie een
meer directe relatie gelegd wordt met de belastingheffing
en een eventuele toekomstige verhoging van de
afvalstoffenheffing middels het doen van een beroep op die
egalisatiereserve kan worden getemporiseerd, opdat de
gevolgen van zo'n belastingverhoging kunnen worden
verzacht. De VVD-fractie zal dus het amendement van de NLP-
fractie steunen.
Dan kom ik op de motie van de PvdA-fractie over de
evaluatie van de uitkering van de Zalmsnip, waarbij door
middel van deze motie wordt afgeweken van de voorstellen
van het college. Ik heb in de eerste termijn heel helder
aangegeven dat wij oorspronkelijk het totale pakket van het
college op zijn innerlijke consistentie hebben beoordeeld.
Deze motie zullen wij daarom ook niet ondersteunen.
Dan kom ik bij de laatste ingediende motie van de CDA-
fractie. De verschillende overwegingen bevatten eigenlijk
voor elk wat wils, namelijk dat er onderzoek kan worden
gedaan naar het brede waterspoor. Er kan ook worden gezegd:
er kan onderzoek worden gedaan, er kan worden gekeken of er
toch niet een manier is om tot een meer rechtvaardiger
verdeling van de belastingheffing over de verschillende
groepen belastingplichtigen te komen. Dat spreekt ons