Bladf20 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999 f 100,- terug via de afvalstoffenheffing, net als u en ik. Als ze kwijtscheldingsgerechtigde zijn krijgen ze het dus op een andere manier terug. Het uitvoeringsbudget, zegt zij, is hoog. Ik kan daar niet zoveel op zeggen. Wij ramen wat zoiets kost en dat kan je hoog of laag vinden, maar dat zijn dan de kosten. Mevrouw de Haan: Dat bedoelde ik niet. In het staatje staat yuitvoeringsbudgetverhoging voor 1999'. Dan vraag ik mij af of er nog een verdere verhoging in 1999 is.) Nee, dat kwam omdat wij toen kamersbewoners gingen meenemen en dat kostte extra ambtelijke energie. De D66-fractie, het riool, ik ben er even op ingegaan, wij vinden het instrument niet geschikt. Op termijn, mocht het zich voordoen en de discussie voor het breedwaterspoor komt, dan zijn wij in staat om dat alsnog te doen. Wij blokkeren het niet. Leuk is anders, zeg ik er bij. Want je krijgt inderdaad 'het erin stoppen en er weer uithalen'maar we blokkeren het niet. Wij hebben er serieus naar gekeken en wij vinden om die reden uitstellen niet handig, omdat je daarmee ook een jaar risico's loopt. De heer Boorsma, ten aanzien van studenten, ben ik op ingegaan. Ik heb kennis genomen van zijn standpunt, inhoudelijk wil ik daar niet verder op ingaan. De Voorzitter: Dan stel ik de raad nu voor te gaan schorsen De Voorzitter schorst om 20.30 uur de vergadering. De Voorzitter heropent de vergadering om 21.00 uur. De heer Van MourikIk heb een paar zaken opgeschreven uit de beantwoording van de wethouder, waar ik heel kort op zal reageren. Daarna geef ik het standpunt van de VVD-fractie over de verschillende ingediende moties. De wethouder heeft gewezen op de juridische risico's die er zijn. Daar is al het nodige over gezegd. Ik denk dat een kleine nuancering daarbij misschien toch wel op zijn plaats is. Het is natuurlijk niet zo dat het aannemen van de voorstellen met betrekking tot de riolering en de OZB, alle juridische procedures uit het verleden oplossen. Dus in die zin beperken we de juridische risico's voor de toekomst. Maar aan de risico's uit het verleden zal op één of andere manier een mouw worden gepast, wel of niet door tussenkomst van de rechter. Dan heeft de wethouder verwezen naar het tabelletje in de voorstellen, waar ik ook op ben ingegaan, waarbij de lastendruk voor de verschillende gemeenten wordt Blad 2<T Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999 vergeleken. Zij heeft gezegd dat het gebruikelijk is om de gemiddelde waarde van een woning per gemeente te nemen, ik denk ook dat dat een terechte opmerking is. Maar er is ook nog een andere methode, die je bij dit soort onderzoeken kunt toepassen. Je neemt een woning van één waarde en daar laat je de tariefstellingen van de verschillende gemeenten op los. Dat is de andere methode die in onderzoeksland ook wel wordt gehanteerd. Ik had de uitkomsten van dat tabelletje ook wel eens in de voorstellen willen zien. Dan heeft de wethouder gezegd dat de VVD-fractie een heel zwaar accent legt op de beleidsdoelstellingen LEVI 2030 en het MOP. Maar er staan ook andere ambities en voornemens in die plannen, die wij met z'n allen hebben vastgesteld. Dat klopt, die heeft de VVD-fractie ook onderschreven. Ik heb nooit iets gemerkt de laatste tijd, dat de huidige lastenverdeling als niet rechtvaardig zou worden beschouwd, omdat die de ambities van het MOP zou ondermijnen. Ik heb aangegeven dat de voorstellen die nu voorliggen ten koste gaan van juist die ambities, van de twee hoofdambities, die wij in verschillende beleidsplannen hebben geformuleerd. Dat zijn een paar punten die ik er toch graag even uit wil lichten Ik kom dan bij het amendement van de NLP-fractie ten aanzien van de uitkering Zalmsnip om dat te storten in het Egalisatiefonds afvalstoffenheffing en niet in de algemene reserve, zoals is voorgesteld. De VVD-fractie zal dat amendement steunen omdat er door middel van die motie een meer directe relatie gelegd wordt met de belastingheffing en een eventuele toekomstige verhoging van de afvalstoffenheffing middels het doen van een beroep op die egalisatiereserve kan worden getemporiseerd, opdat de gevolgen van zo'n belastingverhoging kunnen worden verzacht. De VVD-fractie zal dus het amendement van de NLP- fractie steunen. Dan kom ik op de motie van de PvdA-fractie over de evaluatie van de uitkering van de Zalmsnip, waarbij door middel van deze motie wordt afgeweken van de voorstellen van het college. Ik heb in de eerste termijn heel helder aangegeven dat wij oorspronkelijk het totale pakket van het college op zijn innerlijke consistentie hebben beoordeeld. Deze motie zullen wij daarom ook niet ondersteunen. Dan kom ik bij de laatste ingediende motie van de CDA- fractie. De verschillende overwegingen bevatten eigenlijk voor elk wat wils, namelijk dat er onderzoek kan worden gedaan naar het brede waterspoor. Er kan ook worden gezegd: er kan onderzoek worden gedaan, er kan worden gekeken of er toch niet een manier is om tot een meer rechtvaardiger verdeling van de belastingheffing over de verschillende groepen belastingplichtigen te komen. Dat spreekt ons

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 11