Blad 2-4 j(j Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999 Dan de motie van de CDA-fractie. Mijn notitie over het waterspoor is meer dan drie jaar oud. Ik stel vast dat het college dus alle tijd heeft gehad om daar werk van te maken. Dat er dan nu opeens tijdsdruk is en er nu ineens risico wordt gelopen, dat deden wij de afgelopen tijd dus ook al. Ik hoop dat de motie van de CDA-fractie wordt aangenomen. We zullen die steunen. Ik hoop dat wanneer die wordt aangenomen die tijd dan ook goed gebruikt wordt, namelijk te komen tot invoering van breedwaterspoor De heer Boorsma: Ik wil me toeleggen op de moties. De PvdA-motie hebben we in de eerste termijn al gesteund. Over de motie van de CDA-fractie heb ik in eerste termijn gezegd dat wij daar niet al te veel voor voelen. De motie van de NLP-fractie is een iets ander verhaal. Ik heb in de commissie geconstateerd dat diverse partijen min of meer een interpretatieverschil hebben als het gaat om de Zalmsnip. De één zegt dat het een lastenverlichting is en de ander zegt dat het een algemene inkomensondersteuning is. Ik zie daar toch een bepaald verschil in. Wij hebben gezegd dat het niet zo zeer een lastenverlichting is, meer een inkomensondersteuning. Wij hebben ons telkens gebaseerd op stukken die wij onder andere van het Rijk hebben gekregen. In de commissie heb ik in ieder geval wel gezegd dat wij er op tegen zijn dat de f 4,5 ton, die over is, in algemene reserve terecht zal komen. Op het moment echter dat wij met die motie meegaan betekent dat dat wij de Zalmsnip min of meer interpreteren als een lastenverlichterterwijl wij telkens hebben gezegd dat wij studenten ook graag mee willen hebben. Voor ons betekent dat, heel concreet gezegd, dat op het moment dat er geld overblijft, wij het liever mee zouden nemen naar volgend jaar om dan te kijken of je dan meer financiële armslag hebt om ook studenten de Zalmsnip uit te keren. Dat is de reden dat wij deze motie niet zullen steunen. De heer Krol: Ik begin met een paar opmerkingen naar aanleiding van opmerkingen van mevrouw De Haan, namens het college. Zij zegt en benadrukt dat nog een keer, dat is ook in de commissie gebeurd, dat uitstel een financieel risico oplevert. Dat is waar, daar zijn we ons ten volle van bewust. Er is een opmerking gemaakt door de VVD-fractie met betrekking tot de woningmarkt. Daar is een antwoord op gekomen van de wethouder. In onze situatie in relatie tot omringende gemeenten is de lastendruk van zeer groot belang is. Daar moeten wij niet gemakkelijk aan voorbij gaan, juist in de positie waarin we verkeren. Ik ben blij dat juridische procedures, op grond van die rioolheffing, omdat dat eventueel zal worden veranderd, niet meer mogelijk zijn. Dat is in ieder geval voor 100% duidelijk. Wij zijn Blad 2-5 7? Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1999 nog steeds voorstander van een jaar uitstel. Mevrouw Waanders zegt dat dat niets oplevert. Dat zou je op het eerste gezicht kunnen zeggen. Maar als je kijkt naar het draagvlak van het voorstel, mocht het worden aangenomen, dan heb ik daar grote moeite mee. Zo'n ingrijpend voorstel, de politieke gevolgen. Stel dat het met de helft plus één wordt aangenomen, dan denk ik dat het absoluut niet verstandig is. Het is ook niet verstandig om het voorstel als zodanig in stemming te brengen als je weet dat er maar een hele krappe meerderheid zal zijn. (Mevrouw Waanders: Maar de heer Krol moet dan eens ingaan op de uitspraak die ik gedaan heb, dat het niets oplevert omdat de effecten van de hertaxatie zo goed als bekend zijn. Wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Dat er hooguit een correctie mogelijk is van woningen naar niet-woningenDat er volgend jaar naar gekeken kan worden. Dat dit geen argument is om het maar te gaan uitstellenIn die zin zeg ik dat dat dus niks oplevert, kijkend naar het argument waarom de heer Krol grote moeite heeft met het voorstel dat het college nu voorlegtHet levert en kan eventueel opleveren dat je daar met elkaar naar kijkt. Dat het een breder draagvlak oplevert, dat zal u met mij eens kunnen of moeten zijn. (Mevrouw WaandersDe argumenten veranderen niet, dus waarom zou het draagvlak in één keer vergroten Het waterspoorverhaal is nog niet voldoende bediscussieerd. Mevrouw De Haan heeft wel gezegd dat dat op elk gewenst moment kan gebeuren, maar dan zitten we met een voldongen feit. Ik denk dat dat niet goed is. (Mevrouw Waanders: Geen voldongen feit. Je kunt de verordening of een verandering die je vanavond instelt op een gegeven moment weer terugnemenDat is eerder gebeurd met de rioolheffing.Er komt een hertaxatie onroerend goed. U weet net zo goed als ik dat het in ieder geval een lastendrukverandering oplevert in relatie tot bedrijven en woningen. Je zou kunnen zien of je daar enige reparatie kunt toepassen in relatie tot dit voorstel. Dat vind ik een goed argument. Op het moment dat we nu aannemen wat er ligt, ga je willens en wetens een andere lastendruk toepassen die misschien politiek sommige partijen wel goed uitkomt maar waarvan ik denk dat dat nooit de uitgangspositie is geweest. De uitgangspositie was om juridisch de zaak waterdicht te timmeren. Dat komt politiek beroerd uit voor de één en goed voor de ander. Dan denk ik dat je met elkaar zo flink moet zijn om daar nog eens naar kijken. Laten we een jaar uitstel nemen. Dat risico hebben we nu een aantal jaren gedragen. Ik besef ten volle dat het een risico oplevert. Laten we proberen er met elkaar uit te komen. Vandaar dat het uitstel wel wat kan opleveren, mits we daar met elkaar inderdaad op de goede manier mee opgaan. Op het moment dat je zegt dat het niks oplevert, omdat het politiek gezien goed uit komt, snap ik ook dat dat zo is. Ik pleit nog een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 13