Blad V& 38
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
lijke vragen en standpunten verwijs ik kortheidshalve naar
de desbetreffende verslagen.
Het ligt niet in onze bedoeling om vanavond de commissie
vergadering dunnetjes over te doen. In hoofdlijnen wel het
volgende
Mijn fractie kan in grote lijnen akkoord gaan met de nota
Stedelijke Vernieuwing. We willen op een tweetal punten een
aantekening maken.
Ten eerste, mijn fractie kan zich op dit moment niet binden
aan het aantal te slopen woningen, zoals vermeld in de no
ta. Wat ons betreft moet de sloop tot het minimum beperkt
worden. Er zal zeker gekeken moeten worden naar de nieuwe
behoeftevraag in de toekomst bij de bewoners, dan wel bur
gers. In de Leeuwarder Courant van 9 december jl. stond
vermeld dat er groot tekort is aan woningen in Friesland
voor ouderen en alleenstaanden. Mijn fractie vindt dat
Leeuwarden hier sterk op moet inspelen.
Bij de beoordeling van het uitvoeringsplan zal mijn fractie
aangeven in welke mate sloop noodzakelijk is en op grond
daarvan finale besluitvorming nemen, niet eerder dus.
In de tweede plaats wil mijn fractie aangeven dat wij tegen
stedenbouwkundige ontwikkelingsplannen zijn in het natuur
gebied de Bullepolder. Op pagina 6 wordt dit vermeld in de
Kadernota. Wij willen de aantekening hebben dat wij hier
tegen zijn.
Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie een voorbehoud
gemaakt, omdat er nog een paar onduidelijkheden waren. In
de laatste commissievergadering over het Kaderplan Stede
lijke Vernieuwing is de wethouder, de heer Bilker, begonnen
met de mededeling dat het overleg was opgeschort met de wo
ningbouwcorporaties BWL/Patrimonium in verband met de moei
lijkheden. Wij hebben gevraagd wat de beweegredenen waren
en zicht te krijgen op de voortgang van het proces van de
stuurgroep, sinds die mededeling van de heer Bilker. Het
blijkt dat dit heel moeilijk is. Wij hebben daar een visie
op ontwikkeld. Ons uitgangspunt is dat corporaties en ge
meente elkaar moeten vasthouden om ongewenste ontwikkelin
gen tegen te gaan. Op dit moment lijkt ons dat er een span
ning over de rolverdeling in het geheel bestaat. Corpora
ties worden enerzijds aangespoord als projectontwikkelaar
op te treden, anderzijds worden zij aangesproken op hun
verantwoordelijkheid om buurten leefbaar te houden en daar
geld en energie in te steken. Dat is iets wat de gemiddelde
projectontwikkelaar niet als eerste doelstelling ziet.
Daarnaast wordt in dit proces van de gemeente een actieve
regierol gevraagd. Dat betekent naar ons idee niet alleen
technisch voorzitter zijn, maar ook aan grondbeleid, ver
werving etc. actief deelnemen. Deels is dit een onderhande-
lingsrol waarbij altijd geldt 'voor wat, hoort wat' Op dat
onderdeel hebben wij geen inzicht. Het is ook niet de be
Blad *93
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
doeling dat de raad mee aan de onderhandelingstafel zit. We
willen als D66-fractie wel meegeven dat wat ons betreft de
samenwerking met alle corporaties voorop staat en daar
zwaar op ingezet moet worden, met een actieve regierol van
de wethouder, die daar ook de mogelijkheden toe geboden
moet worden. Het gevaar dreigt namelijk dat bij een niet
actieve regieopstelling andere projectontwikkelaars, niet
gebonden aan een of ander convenant, hun gang gaan. We heb
ben een voorbeeld van Bokma in Bilgaard, niet dat dat
rampzalig is, maar dit gaat toch buiten convenantafspraken
om
Dan de sloop- en nieuwbouwcijfersWe hebben daar naar ge
vraagd bij de gewijzigde raadsbrief over de bijstelling van
de nieuwbouwcijfersOok in gesprekken met de corporaties
blijken deze cijfers moeilijk te duiden. De marges in de
sloopcijfers zijn redelijk ruim. In de raadsbrief wordt
voorgesteld de marges in de nieuwbouwci]fers te versmallen.
De bandbreedte in het ontwerpplan Kaderplan Stedelijk Ver
nieuwing was 1200 stuks. Nu is dat versmald tot 700 stuks.
We hebben weinig mogelijkheid om dat nog bij te stellen. De
motivering daarvoor hebben we nog steeds niet kunnen vin
den. Graag willen we die vanavond nog eens van de wethouder
horen. Wat ons betreft zijn ruimere marges hanteerbaarder.
Er moet een goede mogelijkheid zijn tot bijstelling, want
er zijn veel onzekere factoren. We hebben dat in de commis
sie al eerder gezegd.
De evaluatie van de huursubsidie is een erg gewichtig stuk,
vooral voor de behandeling van het Kaderplan Stedelijke
Vernieuwing. Vooral nu Remkes het advies heeft gekregen om
huursubsidie af te schaffen denk ik dat in het landelijke
politieke veld wel wat verschuivingen op til zijn.
De evaluatie van de huursubsidie voor Leeuwarden. In ver
band met matiging van huursubsidie is de uitvoering van de
Wet huursubsidie naar de gemeente overgeheveld. Het is dus
de bedoeling dat er soberder met huursubsidie wordt omge
sprongen. Leeuwarden zit ontzettend hoog. De eerste die in
de buurt komt met de uitkering van huursubsidies, is Gro
ningen. Die zit op 30%. Bij ons krijgen 50% van de huurwo
ningen huursubsidie. (Mevrouw W. de Jong: Wij hebben het
vanavond helemaal niet over huursubsidie. Het gaat over het
Kaderplan Stedelijke Vernieuwing.Dat weet ik, maar ik heb
in de commissie steeds gezegd dat dit onzekere factoren
zijn, waardoor wij die brandbreedte graag zo breed mogelijk
willen houden, omdat je moet kunnen bijstellen. Dat wordt
ook in het Kaderplan gezegd. Daarom snappen wij niet waarom
het nu versmald moet worden tot een uitwijkmogelijkheid van
700 stuks. Ik wilde graag de motivering daarbij aangeven.
Er zitten nogal wat overschrijdingen in de toekenning van
de huursubsidie. Het is de vraag wie die boetes moet beta
len. Wij hebben in het Kaderplan die risicofactor niet om
schreven gezien. We weten ook niet wat de toekomst voor de