Blad 2Q )0O Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 gemeente brengt wanneer zij in die boetes mee zou moeten betalen Er wordt nadrukkelijk in die notitie gesteld dat landelijk niet wordt voorgesteld van de norm af te wijken. (De Voor zitter: Over welke notitie heeft u het nu?) Evaluatie huur subsidie. ((De Voorzitter: Mevrouw De Jong heeft volstrekt gelijk. Ik was heel soepel vanavondmaar geen evaluatie over huursubsidie hier.) Er staat uitdrukkelijk in dat ste delijke vernieuwing geen reden mag zijn om van de normen af te wijken. Dus dat is een risicofactor, die wil ik hier toch genoemd hebben. Het is een groot plan wat wij gaan aannemen. Ik vind het heel redelijk om dat nu in te bren gen. Die risico's zou ik graag omschreven willen zien in het stuk. Dan voor wat betreft de hogere rentestand en het inzakken van de koopmarkt, dat is ook een risico. Vandaar dat wij die bijstellingsmogelijkheid er graag in willen houden. Dan nog ten aanzien van de communicatie. Ik denk dat me vrouw De Jong en mijn fractie niet zo ver van elkaar af zitten. Wij willen allebei dat de communicatie met de bewo ners in de wijk goed uitgevoerd wordt. Alleen hebben wij onze vraagtekens gezet bij de uitvoering zoals in de Vege- linwijk is gebeurd. Wij hebben ook gesteld dat dat een leerproces was en dat we graag willen dat bij volgende pro jecten die aangepakt gaan worden, wij een duidelijker be sluitvormingsproces willen hebben. Het is bewoners blij ma ken met een dooie mus, wanneer je eindeloos praat. Wij heb ben in de commissie een voorstel gedaan om dat traject overzichtelijker te houden, om ook aan de bewoners duide lijk te maken waar uiteindelijk het besluitvormingsproces eindigt. Dat moet gewoon duidelijk zijn. Ik wil daar niet te lang over uitwijden, want dan doen we commissie over, dat willen we graag op verzoek nog eens toelichten. Ik denk niet dat zo'n verzoek vanavond komt. De heer J. de Jong: Vele malen is over dit Kaderplan ge sproken. Als kader, als richtlijn voor de stedelijke ver nieuwing, lijkt ons dit plan in hoofdlijn acceptabel. Al zouden wij het liefst een paar accentverschuivingen willen voorstellen, maar daarvoor verwijs ik naar onze bijdrage in de commissie. Zoals u weet opteren wij voor de minimum sloopvariant binnen de afgesproken bandbreedte. Onze zorg over het hoge ambitieniveau, in relatie tot de onzekere conjunctuur en een onzekere financiering, blijft overeind. We zullen er ten alle tijde goed voor moeten waken dat er voldoende voorraad overblijft voor de zogenaamde primaire doelgroep. In feite is onze zorg nog groter geworden door de indruk die ontstaan is in de gezamenlijkheid van gemeen te en woningbouwcorporaties. Dit za± ongetwijfeld gevolgen hebben voor de integrale stedelijke aanpak, die dit Kader Blad 2101 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 plan voorstaat en die in convenanten zijn vastgelegd. Dit plan geeft het kader voor de uitvoeringsplannen, die wij nog onder ogen moeten krijgen. Het project Achter de Hoven/ Vegelin is het meest gevorderd. Hier valt dus deels al le ring uit te trekken. Trouwens, hoe zit het met de planning? Was het de bedoeling dat wij dit uitvoeringsplan, wij en de bewoners, deze maand in de commissie gepresteerd zouden krijgen? Er is duidelijk gebleken dat de communicatie met de bewoners niet bepaald optimaal verlopen is. Wat resul teerde in een apart plan van bewoners en SVK. De wethouder heeft beloofd dit plan, dat heeft het zeker verdiend, op haar merites te beoordelen. Hij heeft de commissie verbe- tervoorstellen beloofd ten aanzien van de communicatie met bewoners. Belangrijk is dat naar bewoners, de direct be trokkenen, echt geluisterd wordt. Ook delen we de zorg van de SVK, die constateert dat goedkope particuliere voorraad steeds belangrijker wordt voor de zogenaamde primaire doel groep. Het nieuw voorgestelde beleid, om met subsidiëring van woningverbetering te stoppen, zcu op termijn negatief uit kunnen pakken, dat denken wij ock. Maar dit specifieke punt krijgen we terug ter definitieve besluitvorming. Voorzitter, met de toezeggingen van de wethouder en de op merkingen gemaakt in de commissie kunnen wij akkoord gaan met het Kaderplan. Nog even de motie van mevrouw De Haan. Op zich zijn we niet tegen vereenvoudiging van de regels, dat schept vaak hel derheid, maar regels moeten wel goed onderbouwd zijn. In de Kadernota staat, eenvoudig gesteld, hoe groter de te verla ten woning is, hoe groter de vergoeding voor herinrichting dan wel compensatie voor geleden schade zal zijn. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Eigenlijk is het al een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Er wordt bijvoorbeeld niet gekeken of iemand de woning goedkoop dan wel duur heeft gestoffeerd en wanneer. Een paar kanttekeningen dus. Wat zijn de consequenties van de motie voor het budget? Is het de bedoeling dat er verschuiving binnen het bedrag, dat er voor gereserveerd is, plaatsvindt of moet het budget om hoog? Graag de reactie van de wethouder hierover. De heer Kalsbeek: Tijdens de vorige commissievergadering hebben we moeten constateren dat de haalbaarheid van dit plan ernstig gevaar loopt, omdat de woningbouwcorporaties niet met elkaar door één deur kunnen. Overigens heeft de gemeente vrijwel niets meer in te brengen in het beleid van de woningbouwcorporaties. Zij zijn immers verzelfstandigd. Bovendien is een gedeelte van de woningen in Leeuwarden, zeker in de huursector, in handen van beleggers, zijnde geen woningbouwcorporaties. In de nota wordt een systema tiek van verhuis- en herinrichtingskosten gebruikt, waar we niet achter kunnen staan. We hebben dat in een eerder sta-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 11