Blad 2Q )0O
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
gemeente brengt wanneer zij in die boetes mee zou moeten
betalen
Er wordt nadrukkelijk in die notitie gesteld dat landelijk
niet wordt voorgesteld van de norm af te wijken. (De Voor
zitter: Over welke notitie heeft u het nu?) Evaluatie huur
subsidie. ((De Voorzitter: Mevrouw De Jong heeft volstrekt
gelijk. Ik was heel soepel vanavondmaar geen evaluatie
over huursubsidie hier.) Er staat uitdrukkelijk in dat ste
delijke vernieuwing geen reden mag zijn om van de normen af
te wijken. Dus dat is een risicofactor, die wil ik hier
toch genoemd hebben. Het is een groot plan wat wij gaan
aannemen. Ik vind het heel redelijk om dat nu in te bren
gen. Die risico's zou ik graag omschreven willen zien in
het stuk.
Dan voor wat betreft de hogere rentestand en het inzakken
van de koopmarkt, dat is ook een risico. Vandaar dat wij
die bijstellingsmogelijkheid er graag in willen houden.
Dan nog ten aanzien van de communicatie. Ik denk dat me
vrouw De Jong en mijn fractie niet zo ver van elkaar af
zitten. Wij willen allebei dat de communicatie met de bewo
ners in de wijk goed uitgevoerd wordt. Alleen hebben wij
onze vraagtekens gezet bij de uitvoering zoals in de Vege-
linwijk is gebeurd. Wij hebben ook gesteld dat dat een
leerproces was en dat we graag willen dat bij volgende pro
jecten die aangepakt gaan worden, wij een duidelijker be
sluitvormingsproces willen hebben. Het is bewoners blij ma
ken met een dooie mus, wanneer je eindeloos praat. Wij heb
ben in de commissie een voorstel gedaan om dat traject
overzichtelijker te houden, om ook aan de bewoners duide
lijk te maken waar uiteindelijk het besluitvormingsproces
eindigt. Dat moet gewoon duidelijk zijn. Ik wil daar niet
te lang over uitwijden, want dan doen we commissie over,
dat willen we graag op verzoek nog eens toelichten. Ik denk
niet dat zo'n verzoek vanavond komt.
De heer J. de Jong: Vele malen is over dit Kaderplan ge
sproken. Als kader, als richtlijn voor de stedelijke ver
nieuwing, lijkt ons dit plan in hoofdlijn acceptabel. Al
zouden wij het liefst een paar accentverschuivingen willen
voorstellen, maar daarvoor verwijs ik naar onze bijdrage in
de commissie. Zoals u weet opteren wij voor de minimum
sloopvariant binnen de afgesproken bandbreedte. Onze zorg
over het hoge ambitieniveau, in relatie tot de onzekere
conjunctuur en een onzekere financiering, blijft overeind.
We zullen er ten alle tijde goed voor moeten waken dat er
voldoende voorraad overblijft voor de zogenaamde primaire
doelgroep. In feite is onze zorg nog groter geworden door
de indruk die ontstaan is in de gezamenlijkheid van gemeen
te en woningbouwcorporaties. Dit za± ongetwijfeld gevolgen
hebben voor de integrale stedelijke aanpak, die dit Kader
Blad 2101
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
plan voorstaat en die in convenanten zijn vastgelegd. Dit
plan geeft het kader voor de uitvoeringsplannen, die wij
nog onder ogen moeten krijgen. Het project Achter de Hoven/
Vegelin is het meest gevorderd. Hier valt dus deels al le
ring uit te trekken. Trouwens, hoe zit het met de planning?
Was het de bedoeling dat wij dit uitvoeringsplan, wij en de
bewoners, deze maand in de commissie gepresteerd zouden
krijgen? Er is duidelijk gebleken dat de communicatie met
de bewoners niet bepaald optimaal verlopen is. Wat resul
teerde in een apart plan van bewoners en SVK. De wethouder
heeft beloofd dit plan, dat heeft het zeker verdiend, op
haar merites te beoordelen. Hij heeft de commissie verbe-
tervoorstellen beloofd ten aanzien van de communicatie met
bewoners. Belangrijk is dat naar bewoners, de direct be
trokkenen, echt geluisterd wordt. Ook delen we de zorg van
de SVK, die constateert dat goedkope particuliere voorraad
steeds belangrijker wordt voor de zogenaamde primaire doel
groep. Het nieuw voorgestelde beleid, om met subsidiëring
van woningverbetering te stoppen, zcu op termijn negatief
uit kunnen pakken, dat denken wij ock. Maar dit specifieke
punt krijgen we terug ter definitieve besluitvorming.
Voorzitter, met de toezeggingen van de wethouder en de op
merkingen gemaakt in de commissie kunnen wij akkoord gaan
met het Kaderplan.
Nog even de motie van mevrouw De Haan. Op zich zijn we niet
tegen vereenvoudiging van de regels, dat schept vaak hel
derheid, maar regels moeten wel goed onderbouwd zijn. In de
Kadernota staat, eenvoudig gesteld, hoe groter de te verla
ten woning is, hoe groter de vergoeding voor herinrichting
dan wel compensatie voor geleden schade zal zijn. Daar kan
ik mij wel iets bij voorstellen. Eigenlijk is het al een
vereenvoudiging van de werkelijkheid. Er wordt bijvoorbeeld
niet gekeken of iemand de woning goedkoop dan wel duur
heeft gestoffeerd en wanneer. Een paar kanttekeningen dus.
Wat zijn de consequenties van de motie voor het budget? Is
het de bedoeling dat er verschuiving binnen het bedrag, dat
er voor gereserveerd is, plaatsvindt of moet het budget om
hoog? Graag de reactie van de wethouder hierover.
De heer Kalsbeek: Tijdens de vorige commissievergadering
hebben we moeten constateren dat de haalbaarheid van dit
plan ernstig gevaar loopt, omdat de woningbouwcorporaties
niet met elkaar door één deur kunnen. Overigens heeft de
gemeente vrijwel niets meer in te brengen in het beleid van
de woningbouwcorporaties. Zij zijn immers verzelfstandigd.
Bovendien is een gedeelte van de woningen in Leeuwarden,
zeker in de huursector, in handen van beleggers, zijnde
geen woningbouwcorporaties. In de nota wordt een systema
tiek van verhuis- en herinrichtingskosten gebruikt, waar we
niet achter kunnen staan. We hebben dat in een eerder sta-