Blad 22 IOZ Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 dium ook al gemeld. Wij zijn van mening dat de verhuiskos tenvergoeding eenduidiger moet en in het voorstel van bur gemeester en wethouders deze te laag is. Onderzoek van het NIBUD heeft uitgewezen dat een verhuiskostenvergoeding uit moet komen op een f 8.000,-. We dienen daarom de volgende motie in. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 december 1999, behandelende het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing; overwegende dat: - de voorgestelde verhuiskostenvergoeding vooral voor bewoners van kleinere flats (met maximaal 3 kamers) en onzelfstandig wonenden ongewenste financieel na delige gevolgen kan hebben; - een te lage verhuiskostenvergoeding nadelige gevol gen voor de gemeente kan hebben, omdat bewoners min der snel toegeven aan de gedwongen verhuizing; - differentiatie in verhuiskostenvergoeding kan leiden tot bezwaarschriften van bewoners en dus extra kos ten voor de gemeente Leeuwarden; - onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budget voorlichting (NIBUD) heeft uitgewezen dan f 8.000,- een redelijke verhuiskostenvergoeding is; besluit de tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskos ten voor alle woningen vast te stellen op f 8.000,-; en gaat over tot de orde van de dag". Deze motie is ingediend omdat het voor de hand ligt dat vooral mensen met een smalle beurs zullen gaan verhuizen. U weet net goed als wij dat duurdere huurwoningen, waarin ook behoorlijk leegstand is, veelal door makelaars worden be heerd in opdracht van projectontwikkelaars die in dit plan niet meedoen. De rode draad die door de hele nota loopt is het aantal te slopen en het aantal te bouwen woningen. Het is u bekend dat wij ons niet kunnen vinden in deze aantal len. Dat wil overigens niet zeggen dat wij tegen nieuwbouw zijn in de uitleggebieden of dat we tegen inbreiding zijn. Ook sloop kan soms gewenst zijn. Sowieso zal, gezien de eerder geschetste ontwikkeling vanuit onze optiek, het be ter zijn om niet meer van een stedelijke aanpak te spreken maar meer toe te gaan naar een wijkgerichte aanpak. Hiermee voorkom je dat plannen van bijvoorbeeld bewoners van een wijk als Achter de Hoven/Vegelin eventueel geen doorgang zouden kunnen vinden, omdat het beoogde aantal te slopen en/of te bouwen woningen niet gehaald wordt, in het kader van het stedenplan. Daarnaast hebben we via de media vernomen dat de gemeente vele miljoenen krijgt vanuit het GSB. Commentaar hierbij was dat dit ingezet zal worden voor de economische struc tuur. Graag enige uitleg hierover. Wij zijn van mening dat Blad 23" ID? Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 je niet in eerste instantie moet investeren in de economi sche structuur in deze tijd, maar vooral in de sociaal en maatschappelijke structuur, om met name de mensen die aan de onderkant van de inkomensladder zitten, één of twee tre den omhoog te halen. Dan pas doe je echt iets aan de grote groep Leeuwarders, die afhankelijk is van een uitkering. Tot slot, met het niet accorderen van de te bouwen en te slopen aantallen woningen komt het hele Kaderplan op drijf zand te staan. Wij kunnen dit op dit moment dan ook niet steunen De heer Feddema: Los van de wijzigingen, blijft mijn frac tie de Kadernota Stedelijke Vernieuwing een erg abstract stuk vinden. Zo concreet als de woningbouwcorporaties in oktober 97 de uitdaging met de vele kansen presenteerden, zo nietszeggend en afwachtend is hun bijdrage nu. Probleem na probleem, voor wat de eigen organisatie betreft, stapel den zich op. Hun fusie knapte af, omdat men het niet eens kon worden over de poppetjes en andere spelers op het veld zagen toen hun kans en fuseerden, enige chaos achterlatend Wat is vertrouwen hebben in, hoezo afspraken en wat is dit alles waard? Met bijzonder krachtige regie componeerden de dirigenten van Volkshuisvesting elk hun eigen symfonie, vanuit het eigen belang. Hoezo volgens huisvestelijk be lang? Waar het gemakkelijk was uitspraken te doen over het voortbestaan van één of twee flats in Bilgaard, blijkt dit moeilijker te zijn bij een complexe operatie op stadsni- veauHet feit blijft echter dat het hoge abstractie- en ambitieniveau, dat Leeuwarden in het begin heeft ingezet, zich nu tegen ons keert en dat er gekozen moet worden voor een aanpak van specifieke gebiedjes. Dat is jammer, niet alleen vanwege de samenhang, die nu uit de plannen dreigt te gaan verdwijnen, maar ook vanwege het vele geld dat de afgelopen twee jaar in dit project is gestoken. Het voorgaande toont aan dat tevens de regierol van de ge meente, waaraan zoveel aandacht is gegeven, aan erosie on derhevig is. Juist op het moment dat de andere spelers ei gen agenda's beginnen te krijgen. Voor de regisseur is het ondoenlijk als blijkt dat afspraken geen afspraken blijken te zijn. Communicatie is moeilijk, praten gaat nog wel, maar luisteren. Het probleem is dat tussen de officiële communicatietrajecten eigen stoorzenders ongepast maar wat zeggen. Hier faalt dan iedere techniek. Hoe nu verder? All partijen zeggen de uitgangspunten te onderschrijven. Weder om blijkt, dat blijkt uit de brief van BWL/Patrimonium d.d 6 december 1999, dat het alleen op voorwaarde is van het eigen belang. Is het de wethouder duidelijk wat dat eigen belang is en onderkennen we dit? Of is dit een onderdeel van het spel? We hebben ook horen zeggen: natuurlijk dien je het eigen belang en pas van daaruit een groter belang.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 12