Blad 32 IIZ Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 ook namens het college willen voorstellen de moties om pro cedurele redenen, maar ook inhoudelijk, niet te steunen. Dan de heer Roekiman. Hij heeft gezegd in de commissie een kanttekening of aantekening te hebben bij het aantal te slopen woningen. Ik denk dat ik er zonet op ingegaan ben dat het ambitieniveau eigenlijk eerder te laag is, dus ook ten aanzien van de aantallen. Er wordt op dit moment eigen lijk helemaal niet gesloopt, behalve dan de Hooidollen en de Jokse, als gevolg van een besluit van vorig jaar. Dat moeten wij allemaal wel in ogenschouw nemen. Recentelijk is er ook nog een CBB-onderzoek geweest, waarin gepubliceerd is dat er een aanzienlijke vermindering op treedt in de aandacht voor huurwoningen. Dat illustreert waar we hier ook mee bezig zijn. Mevrouw Inberg heeft gesproken over woningcorporaties die projectontwikkelaars zijn. Dat zou ik niet zo durven zeg gen, want woningcorporaties bestaan natuurlijk wel van ge meenschapsgeld, dus puur in de markt van projectontwikke laar zijn ze dat niet. Ze zijn met name, dat is een primai re taak, sociale verhuurder, zeker voor de primaire doel groep Dan heeft mevrouw Inberg gesproken over marges in de wo ningbouw, ook in relatie tot de sloopcijfersHet antwoord daarop is dat nu ruime marges worden gehanteerd. Daar ligt een relatie met OKL. Dan legt mevrouw Inberg ook heel dui delijk een relatie met de huursubsidie. Overigens is dat nauwelijks meer een gemeentelijke verantwoordelijkheid. We zullen daar in commissie nog over spreken. Maar ik wil wel zeggen dat we spreken over de totale woningmarkt, waarbij de onderkant van die woningmarkt in groot gevaar verkeert of komt te verkeren. Als het dan echt, zoals zij zegt, dra matische vormen aan gaat nemen, dan zullen we dat moeten bijstellen, maar dat is nu niet aan de orde. Ook hier moet ik zeggen dat straks per concreet project aan de orde komt hoe we de zaken, cijfers en aantallen in gaan vullen. Tenslotte, wordt ook voorgesteld dat er een effect monito ring aan de orde is, waarop we toetsen hoe we de echte cij fers moeten hanteren. Pas op, het gaat hier over het Kader plan De heer De Jong, NLP-fractie, zegt uit Achter de Hoven/ Vegelin moeten we lering trekken. Maar dat is ook logisch. Vanuit al die processen, die wij ook nog nooit eerder heb ben gedaan, stellen wij voortdurend toch onze werkwijze bij. De heer De Jong vraagt hoe het zit met de planning. De planning wordt grotendeels gehaald op kleine aanpassingen na. Dat is ook logisch, dat is ook bij Achter de Ho- ven/Vegelin thans het geval. Als er op dit moment serieus gesproken wordt met groepen, wordt ook heel duidelijk waar om sommige zaken vertragen. Want omdat nieuwe feiten zich Blad 36 1/3 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 voordoen en dat weer consequenties heeft voor het geheel, ziet men hoe dat werkt. Maar juist dan moet er goed gecom municeerd worden. De heer Kalsbeek, de motie over tegemoetkoming in de onkos ten. Pas op, het gaat over een tegemoetkoming en niet de vergoeding van het geheel. U zult zich niet verbazen dat, om dezelfde argumenten als bij mevrouw De Haan, deze motie door het college niet wordt aanbevolen. De heer Kalsbeek heeft ook nog gezegd dat je de woningmarkt per wijk zou moeten bekijken, zou moeten aanpakken. Ik vind dat dat juist niet moet, want we hebben het hier over een Kaderplan, we hebben het over de totale woningmarkt van Leeuwarden en dan krijg je andere keuzes. Ik zou niet de weg van de heer Kalsbeek willen bewandelen. Tenslotte nog van de heer Kalsbeek een vraag over het GSB- geld. Dat is voor het grootste gedeelte geen nieuw geld, maar juist gelden bijeikaar opgeteld, die in projecten al voor het grootste gedeelte aan de raad zijn voorgelegd, dus ook het economische gedeelte. De heer Feddema heeft veel concrete punten naar aanleiding van de actualiteit. Hij zegt daarvan: het stuk is abstract, heeft een hoog ambitieniveau. Ik vind het jammer dat de heer Feddema nu deze lijn kiest, want dit is absoluut niet het geval. Het ambitieniveau is niet te hoog maar juist het gevolg van de besluitvorming in de raad. Maar ook omdat we zelf, als convenantenpartijen, met behulp van een Kaderplan een algehele visie van de gemeente op de woningmarkt wilden ontwikkelen. Dat ligt nu aan de raad voor. Afspraken worden gehouden, zonet ben ik ingegaan op waar het niet goed liep, waar het stroef liep. Dan vind ik dat we het, juist vanuit een nieuwe situatie, niet te negatief moeten benaderen, want het gaat wel over de hele woningmarkt. Ik wil ook nog wijzen op de hele serie stadsgesprekken die er geweest zijn, dus er is voldoende aandacht aan besteed. Dan stelt de heer Feddema wat moeilijke vragen als het gaat over het spel. Het spel van de Meenthe, het spel financiën. Het zal duidelijk zijn dat ik dat niet herken en dat ik daar niet op zal ingaan. Ik heb daar al van gezegd dat het juist nu weer vaart krijgt, omdat we een nieuwe aanpak heb ben gekozen door middel van onderhandeling. Een concrete vraag over het gesprek raadsleden-corporatie. Er is inderdaad een regulier overleg, maar ik vat het zo op, mevrouw De Jong wijst mij daar meestal op, dat dat weer eens moet gebeuren. Wij zullen daar een afspraak voor pro beren te regelen. De f 500,- verschil die er nog is in de uitkering eenderde tweederde. Dit is niet geheel voor Volkshuisvesting, die afspraak is destijds niet gemaakt, dat had te maken met de verhouding onrendabele toppen en daarvan ging het subsidie-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 17