Blad M 128 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d 20 december 1999, behandelende het aanvullende voorstel belastingen: besluit besluit 4 als volgt te wijzigen: - bij vaststelling van de tarieven en heffingen 2001, compenserende maatregelen te treffen zodanig dat de huidige (situatie 1999) lastendrukverdeling als uit gangspunt wordt gehanteerd. Dat geldt met name voor eigenaren en huurders van woningen boven het omslag percentage als besluit 6 op te nemen: - bij vaststelling van de tarieven en heffingen 2001, nadrukkelijk in de discussie te betrekken, het as pect van het brede waterspoor, en gaat over tot de orde van de dag". Deze motie is ondertekend door mevrouw Waanders PvdA- fractie, de heer Van Mcurik VVD-fractie, de heer Roekiman PAL/GroenLinks-fractie, de heer Jacobse NLP-fractie en on dergetekende Dan kom ik bij de voor- en nadelen, zoals dit gewijzigde voorstel ten opzichte van de motie die wij hebben ingediend en die vroeg om één jaar uitstel. Het voordeel is dat er vanaf 1 januari 2000 duidelijkheid is. Voordelen zijn ook minder schadeclaims, minder financiële risico's. Voordelen zijn ook eerder duidelijkheid en geen politieke discussie meer omtrent de OZB tijdens de laatste jaren van de colle geperiode. Er komen compenserende maatregelen voor de peri ode 2001 en de jaren daarna, met als uitgangspunt de las tendruk van 1999. Dat zijn de voordelen. Er zijn ook nadelen. Nadeel is de invoering van een inte gratie riool en OZB, zonder dat je weet hoe die compense rende maatregelen er nu precies uit gaan zien. Nadeel is ook dat de lastendrukverdeling in 2000 enigszins verandert, vooral voor eigenaren van woningen met een taxatiewaarde boven de f 150.000,-, omdat daar op zo'n korte termijn en zonder hertaxatie compensatie niet goed mogelijk is. Alles overziende overweegt de CDA-fractie akkoord te gaan met het alternatieve voorstel van het college. Uiteraard inclusief voorgestelde wijzigingen, zonet door mij mede na mens andere partijen ingediend. We wachten nog met onze de finitieve keus bekend te maken, omdat we de reactie van het college willen afwachten. De heer Van Mourik: Vorige week heb ik namens de VVD- fractie aangegeven dat wij moeite hadden met het totale pakket aan belastingvoorstellen. Dat het onverkort uitvoe ren van de voorstellen met betrekking tot de Zalmsnip voor Blad AS-IlS Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 ons een zwaar argument was om het totale pakket niet nega tief te benaderen. De VVD-fractie was daarmee de enige par tij die op een dergelijke wijze tegen het totale pakket van voorstellen aan durfde te kijken. Na de behandeling vorige week, die niet tot besluitvorming heeft geleid, heeft het college thans aanvullende voorstellen voorgelegd, die een hernieuwde overweging noodzakelijk maken. Gemakshalve loop ik de punten even langs. Het inzetten van het overschot op de Zalmsnip voor het ver lagen van de tarieven van de afvalstoffenheffing, waardoor dit budget exclusief bij belastingplichtige inwoners van onze gemeente terechtkomt, zonder dat er een weglekeffect optreedt naar de bedrijvenkolom. Dit heeft als nadeel dat je in wezen geld uit gaat geven omdat de inning van gelden op een andere manier niet tot consensus kan worden ge bracht. Dit was ook ons probleem bij een eerder ingebracht alternatief van de NLP-fractie, waar wij op zich wel sympa thiek tegenover stonden, die voorstelde om een gedeelte van alternatief 2 van het voorstel, dat nu in wezen door middel van het inbrengen van de PvdA-motie in het voorstel is in gebakken, te bekostigen uit het minimabeleid. Aan de andere kant kan gesteld worden dat het voorstel van het college in wezen de overtreffende trap is van het amen dement van de NLP-fractie, dat inhield om het overschot in de Egalisatiereserve en niet in de Algemene Middelen te storten. De redenering hierachter was dat de Egalisatiere serve in slechte jaren een tariefstijging kan tegenhouden en daarmee dient om lastendruk binnen redelijke proporties te houden. Het college stelt nu voor om dit budget recht streeks in te zetten voor lastenverlichting, om daarmee het totale pakket aan voorstellen meer draagvlak te verschaf fen. Er wordt een generieke lastenverlichting voor 2000 ge creëerd. En de middelen van de Zalmsnip zijn exclusief voor lastenverlichting bestemd. Uitgaven in deze sfeer passen bij gelden die door het Rijk beschikbaar worden gesteld, bevriezen de tarieven van de OZB voor de restant-college periode. Zoals bekend is dit voor de VVD-fractie altijd een hard punt geweest bij de collegeonderhandelingen. Vanwege het onzekere financiële perspectief is deze maatregel eerst voor slechts twee jaar ingeboekt. De maatregel wordt thans gerealiseerd voor de gehele collegeperiode. Het niet door voeren van de inflatiecorrectie en het verder bevriezen van dit tarief betekent het zekerstellen van een tweede gene rieke lastenverlichting voor de belastingplichtige inwoners van onze gemeente. Het zal duidelijk zijn dat de VVD- fractie dit element van harte ondersteunt. Het vierde punt van het collegevoorstel roept vragen op. Omdat de compenserende maatregelen, die in de raadsbrief staan omschreven, bedoeld zijn voor de woningen die bij de hertaxatie relatief gezien het meest in waarde stijgen. Dat hoeven niet automatisch de woningen te zijn die het meeste

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 25