Blad M 128
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen d.d 20 december 1999,
behandelende het aanvullende voorstel belastingen:
besluit
besluit 4 als volgt te wijzigen:
- bij vaststelling van de tarieven en heffingen 2001,
compenserende maatregelen te treffen zodanig dat de
huidige (situatie 1999) lastendrukverdeling als uit
gangspunt wordt gehanteerd. Dat geldt met name voor
eigenaren en huurders van woningen boven het omslag
percentage
als besluit 6 op te nemen:
- bij vaststelling van de tarieven en heffingen 2001,
nadrukkelijk in de discussie te betrekken, het as
pect van het brede waterspoor,
en gaat over tot de orde van de dag".
Deze motie is ondertekend door mevrouw Waanders PvdA-
fractie, de heer Van Mcurik VVD-fractie, de heer Roekiman
PAL/GroenLinks-fractie, de heer Jacobse NLP-fractie en on
dergetekende
Dan kom ik bij de voor- en nadelen, zoals dit gewijzigde
voorstel ten opzichte van de motie die wij hebben ingediend
en die vroeg om één jaar uitstel. Het voordeel is dat er
vanaf 1 januari 2000 duidelijkheid is. Voordelen zijn ook
minder schadeclaims, minder financiële risico's. Voordelen
zijn ook eerder duidelijkheid en geen politieke discussie
meer omtrent de OZB tijdens de laatste jaren van de colle
geperiode. Er komen compenserende maatregelen voor de peri
ode 2001 en de jaren daarna, met als uitgangspunt de las
tendruk van 1999. Dat zijn de voordelen.
Er zijn ook nadelen. Nadeel is de invoering van een inte
gratie riool en OZB, zonder dat je weet hoe die compense
rende maatregelen er nu precies uit gaan zien. Nadeel is
ook dat de lastendrukverdeling in 2000 enigszins verandert,
vooral voor eigenaren van woningen met een taxatiewaarde
boven de f 150.000,-, omdat daar op zo'n korte termijn en
zonder hertaxatie compensatie niet goed mogelijk is.
Alles overziende overweegt de CDA-fractie akkoord te gaan
met het alternatieve voorstel van het college. Uiteraard
inclusief voorgestelde wijzigingen, zonet door mij mede na
mens andere partijen ingediend. We wachten nog met onze de
finitieve keus bekend te maken, omdat we de reactie van het
college willen afwachten.
De heer Van Mourik: Vorige week heb ik namens de VVD-
fractie aangegeven dat wij moeite hadden met het totale
pakket aan belastingvoorstellen. Dat het onverkort uitvoe
ren van de voorstellen met betrekking tot de Zalmsnip voor
Blad AS-IlS
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
ons een zwaar argument was om het totale pakket niet nega
tief te benaderen. De VVD-fractie was daarmee de enige par
tij die op een dergelijke wijze tegen het totale pakket van
voorstellen aan durfde te kijken. Na de behandeling vorige
week, die niet tot besluitvorming heeft geleid, heeft het
college thans aanvullende voorstellen voorgelegd, die een
hernieuwde overweging noodzakelijk maken. Gemakshalve loop
ik de punten even langs.
Het inzetten van het overschot op de Zalmsnip voor het ver
lagen van de tarieven van de afvalstoffenheffing, waardoor
dit budget exclusief bij belastingplichtige inwoners van
onze gemeente terechtkomt, zonder dat er een weglekeffect
optreedt naar de bedrijvenkolom. Dit heeft als nadeel dat
je in wezen geld uit gaat geven omdat de inning van gelden
op een andere manier niet tot consensus kan worden ge
bracht. Dit was ook ons probleem bij een eerder ingebracht
alternatief van de NLP-fractie, waar wij op zich wel sympa
thiek tegenover stonden, die voorstelde om een gedeelte van
alternatief 2 van het voorstel, dat nu in wezen door middel
van het inbrengen van de PvdA-motie in het voorstel is in
gebakken, te bekostigen uit het minimabeleid.
Aan de andere kant kan gesteld worden dat het voorstel van
het college in wezen de overtreffende trap is van het amen
dement van de NLP-fractie, dat inhield om het overschot in
de Egalisatiereserve en niet in de Algemene Middelen te
storten. De redenering hierachter was dat de Egalisatiere
serve in slechte jaren een tariefstijging kan tegenhouden
en daarmee dient om lastendruk binnen redelijke proporties
te houden. Het college stelt nu voor om dit budget recht
streeks in te zetten voor lastenverlichting, om daarmee het
totale pakket aan voorstellen meer draagvlak te verschaf
fen. Er wordt een generieke lastenverlichting voor 2000 ge
creëerd. En de middelen van de Zalmsnip zijn exclusief voor
lastenverlichting bestemd. Uitgaven in deze sfeer passen
bij gelden die door het Rijk beschikbaar worden gesteld,
bevriezen de tarieven van de OZB voor de restant-college
periode. Zoals bekend is dit voor de VVD-fractie altijd een
hard punt geweest bij de collegeonderhandelingen. Vanwege
het onzekere financiële perspectief is deze maatregel eerst
voor slechts twee jaar ingeboekt. De maatregel wordt thans
gerealiseerd voor de gehele collegeperiode. Het niet door
voeren van de inflatiecorrectie en het verder bevriezen van
dit tarief betekent het zekerstellen van een tweede gene
rieke lastenverlichting voor de belastingplichtige inwoners
van onze gemeente. Het zal duidelijk zijn dat de VVD-
fractie dit element van harte ondersteunt.
Het vierde punt van het collegevoorstel roept vragen op.
Omdat de compenserende maatregelen, die in de raadsbrief
staan omschreven, bedoeld zijn voor de woningen die bij de
hertaxatie relatief gezien het meest in waarde stijgen. Dat
hoeven niet automatisch de woningen te zijn die het meeste