Blad ërü l30 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 nadeel ondervinden van de voorstellen die vanavond op onze agenda staan. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de woningen die het meeste nadeel ondervinden van de voorstellen van vanavond, bij het onverkort inzetten van de instrumenten uit de raadsbrief, het ingroeien en aftoppen, de heer Krol noemde het al, na de hertaxatie daar ook nog een keer voor zouden moeten betalen. Dat kan, volgens de VVD-fractie, niet de bedoeling zijn. Wij hebben daarom samen met andere partijen een wijzigingsvoorstel vervaardigd, de heer Krol heeft het inmiddels ingediend, dat inhoudt dat de lasten drukverdeling van 1999 over de verschillende groepen belas tingplichtigen als een streefbeeld wordt benoemd, waarbij wordt aangegeven dat bij het doen van voorstellen met be trekking tot compenserende maatregelen voor het jaar 2001 met name een compensatie moet worden gezocht voor de wonin gen die er bij de voorstellen van vanavond op achteruit gaan. Een bijkomend voordeel van deze methodiek is dat je een soort nulsituatie benoemt, waar bij het doen van ver- volgvoorstellen er rekening mee gehouden kan worden. Er wordt een soort ijkpunt gecreëerd, waarbij duidelijk is naar welke lastendrukverdeling moet werden gestreefd. Naast het bieden van compensatie voor het jaar 2000, dus het scheppen van een kader met betrekking tot voorstellen voor 2001. Dit kan een voordeel zijn als besloten wordt tot in voering van het brede waterspoort, waarover nu nog teveel onduidelijkheden bestaan. De wethouder heeft vorige week duidelijk aangegeven dat bij het ontstaan van die duide lijkheid het waterspoor kan worden ingevoerd, ook al zou dat inhouden dat opnieuw tot ontvlechting van deze beide belastingen, waarover we nu praten, zou moeten worden over gegaan. Op het moment dat blijkt dat als gevolg van een eventuele invoering van het waterspoor opnieuw lastendruk verschuivingen gaan ontstaan, kan gekeken worden hoe zich dit verhoudt tot de verdeling van 1999 om daarmee een zui vere afweging te creëren en het waterspoor daarmee een kans te geven. Mevrouw de voorzitter, alles overwegende kan de VVD-fractie voor een deel zich herkennen in de voorstellen van het col lege. Afhankelijk van de vraag hoe het college reageert op het ingediende amendement door de heer Krol zullen we defi nitief ons standpunt bepalen. De heer Stoker: Mijn tweede termijn, want mijn eerste ter mijn was een week geleden, is ook mede namens fractie De Haan. Wij hebben verleden week al gesteld dat het water spoor voor ons het enige acceptabele model is wanneer het gaat om de rioolretributie. Omdat wij dat zo zien vanuit een verantwoord stuk milieubeleid en omdat wij een recht vaardige heffingsgrondslag willen, namelijk die van xde ge bruiker betaalt'. Wij zijn het natuurlijk wel eens met het Blad JSljl Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 niet verhogen van de OZB. De zaak met betrekking tot het waterspoor is voor ons zo belangrijk dat wij zowel tegen de ingediende motie van de CDA-fractie als tegen het college voorstel zullen stemmen. Het collegevoorstel en CDA-motie zouden in het geval dat het zou leiden tot waterspoor, toch het door ons gevreesde jojo-effect hebben. De heer Krol noemde een aantal voordelen, maar hij vergat dat ene grote nadeel, namelijk dat de belastingplichtige er straks niks meer van snapt. Woon je in duur huis, volgens de huidige voorstellen, dan hoef je straks niet zuinig te zijn met wa ter, want dokken moet je toch. U begrijpt dat wij ons niet kunnen vinden in deze voorstellen. De heer Jacobse: De oorspronkelijke voorstellen van het college over de Zalmsnip en rioolrechten werden door de wethouders van VVD en CDA als één geheel gezien. Een poli tiek compromis waarin voor CDA- en VVD-rractie enerzijds en PvdA- en PAL/GroenLinks-fractie anderzijds politieke pijn punten zaten. Voor de PvdA-fractie was dat net feit dat de uitkeringsgerechtigden geen Zalmsnip meer kregen en voor CDA- en VVD-fractie het feit dat de rioollasten onevenwich tig verdeeld werden ten laste van de mensen met een huis met een hogere OZB-waarde. De problemen ontstonden pas toen de PvdA-fractie probeerde haar pijnpunt via een motie weg te werken. CDA- en VVD-fractie, inclusief hun wethouders, achtten zich toen niet langer gehouden aan de deal, zoals die was gemaakt. Doordat de PvdA-fractie en haar wethouder zich verteld hadden, als net gaat om de steun in de raad, ontstond vorige week de impasse. Voorzitter, kijkend naar het nieuwe voorstel constateren we dat het pijnpunt van de PvdA-fractie is verdwenen en dat het pijnpunt van VVD- en CDA-fractie in principe nog volop aanwezig is. Ja, hoor ik dan zeggen, maar er is wat aan toegevoegd. Laten we daar eens naar kijken. In het oor spronkelijk voorstel was de lastenverlichting via de afval stoffenheffing f 18,- structureel. In het nieuwe voorstel wordt voorgesteld f 20,- incidenteel en het wordt gedekt uit geld dat voor lastenverlichting van het Rijk was ver kregen. Los van het feit dat het maar de vraag is of het een verbetering is, kan ik mij niet voorstellen dat dit het argument is dat voor beide wethouders de pijn wegneemt. De bevriezing van de OZB-tarieven voor 2001 en 2002 was al afgesproken in het Bestuursprogramma en is ook al verwerkt in de meerjarenraming. De afspraak die daarbij gemaakt werd was dat na twee jaar bekeken zou worden of de economische en financiële situatie heroverweging hiervan noodzakelijk zou maken. Voorzitter, u heeft zelf aangegeven hoe geweldig het Leeu warden financieel en economisch gaat. Veel beter dan wij bij het schrijven van het Bestuursprogramma zelfs konden dromen. Ik kan mij niet voorstellen dat opnieuw afspreken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 26