Blad 52 III Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 van datgene wat al afgesproken was, voor iemand van wezen lijke invloed kan zijn op zijn standpunt over het voorstel. Dan de compenserende maatregelen. U wenst pas compenserende maatregelen te nemen in 2000 als dan blijkt dat ook de her taxatie tot hogere lasten voor woningbezitters van woningen met een hoge OZB-waarde leidt. U accepteert derhalve de lastendruk die thans ontstaat, ook op de lange termijn. Ik zie niet in wat nu de wezenlijke verbeteringen zijn die voor de wethouders van VVD- en CDA-fractie aanleiding zijn dit als compromis te hebben aanvaard en voor te leggen aan de raad. Voor zover ik kan zien zijn er nauwelijks verbete ringen ten opzichte van het vorige voorstel. Een echt we zenlijke verandering is het voorstel waar de collegepartij en mee komen en waarvoor wij een amendement hadden voorbe reid dat dezelfde strekking had, hier en daar heb ik hem al uitgedeeld. Uiteraard zullen we die niet opnieuw indienen, want in de pauze bleek dat de collegepartijen een verge lijkbare motie hadden. Wij zijn zo vriendelijk geweest dat daar bij aan te schuiven. Daar wordt heel helder gemaakt dat we de situatie uitslui tend voor één jaar accepteren en het komend jaar gebruiken om, mede gelet op de hertaxatie, tot een voorstel te komen dat we eigenlijk nu hadden gewild. Ik moet toch zeggen dat ik het enigszins raar vind dat het college met een voorstel komt en dat nu de collegepartijen en ook andere alsnog weer wijzigingen moeten aanbrengen op dat voorstel. Je zou den ken dat daar een betere communicatie plaats had kunnen vin den. Het doet mij in ieder geval deugd dat de raad er uit eindelijk toch in is geslaagd een concept-besluit te ont wikkelen, dat op een redelijk draagvlak in raad mag reke nen. Ik acht het ook aanvaardbaar, omdat het een evenwich tig compromis is tussen het uitstellen met een jaar, dat de ene helft van de raad wou, en het vorige voorstel. Wij zijn niet overenthousiast. U weet, onze eerste optie was een ge heel andere. Echter gezien de ontwikkelingen en met oog op het haalbare achten wij dit, gezien de omstandigheden, het meest juiste besluit. We willen niet het onderste uit de kan halen en stemmen daar dan ook mee in. Ik ben het niet eens met de heer Stoker als hij zegt: het waterspoor verdwijnt buiten beeld. Ik heb heel duidelijk in de motie gelezen bij vaststelling van het tarief en heffin gen 2001, nadrukkelijk dat aspect van het brede waterspoor in de discussie te betrekken. Ook daar vind ik dat als breed waterspoor leidt tot een verdeling van lasten, je moet kijken of je dat op een bepaalde manier kunt rechtbui- gen. Dat doet het Rijk ook als een bepaalde belasting om hoog gaat. Dat betekent dat je dat in de totale lastendruk best kunt compenseren. Dat neemt niet weg dat je daarbij gebruik afstraft en een milieuvriendelijk gebruik stimu leert. Ik vind wel dat, als je ee. .,ieuw systeem invoert, Blad S-S 135 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 je moet kijken of de uitgangssituatie voor mensen gelijk blijft en vervolgens kunnen ze dan de werkelijke belasting druk beïnvloeden. Dus volgens mij komt waterspoor heel na drukkelijk op de agenda, maar zullen we bij de introductie van waterspoor het totaal van de lastendruk nog in beeld brengen. Ik denk dat dat ook heel terecht is, want het is natuurlijk zo dat dat voor bepaalde groepen rot een nadeli ger belastingdruk leidt dan in de huidige situatie het ge val is. Net zomin als wij willen dat mensen met de hoge OZB-waarde nadeel hebben van een herschikking in de belas- tingsystematiek, mag dat natuurlijk ook niet het geval zijn bij mensen aan de andere kant. Ook daar geldt uiteindelijk een evenwichtig verhaal. De heer Boorsma: Ik constateer dat het college met een pun- tertje tracht de gelederen weer te sluiten, om maar een goede oplossing te vinden. Wij herkennen in deze aanvullen de maatregelen eer. aar.tal goede elementen. Het verhaal van de kwijtscheldingsgerechtigden, als het gaat om de Zalm snip, zit er in verwerkt, dat heeft natuurlijk onze instem ming. De bevriezing tarieven OZB heeft ook onze instemming. Maar er zitten ook wat zwakke elementen in. Het eerste punt als het gaat om het eenmalige overschot in te zetten voor de verlaging van de afvalstoffenheffing, daar hebben we het vorige week ook over gehad naar aanlei ding van de NLP-motie. Wij waren toen niet echt te porren voor die motie. Dit gaat nog even wat verder. Niet dat wij tegen een verlaging zijn, alleszins niet, maar wij hebben voor het Zalmsnip-gebeuren andere voorkeuren als het gaat om de uitbetaling van de doelgroepen, kamerbewoners hebben wij telkens op gehamerd. Ik constateer dat daar volstrekt geen politieke haalbaarheid voor is. Blijven we wel zitten met het feit dat wij problemen hebben met het geld wel in te zetten voor de afvalstoffenheffing. Wij zouden er dan nog eerder voor oleiten om het geld mee te nemen naar vol gend jaar en anders in de algemene reserve te stoppen, waarna we volgend jaar opnieuw kunnen zien wat we er mee kunnen doen. Met besluit 1 kunnen wij dus niet instemmen, met 2 en 3 wel Kom ik bij 4, als het gaat om de compenserende maatregelen. Ik ben het met de sprekers eens, die zeggen dat de pijnpun ten die er vorige week inzaten, er met deze compenserende maatregelen toch nog niet geheel uitgehaald zijn. Ik vind dat er wat onduidelijkheid is als het gaat om wanneer men wel en wanneer men niet zou willen komen met compenserende maatregelen. Ik ben het met die sprekers eens, die zeggen dat dat onduidelijk is. Kom ik meteen bij de motie die voorligt. Wij hebben op zich geen politieke prioriteit voor het compenseren van mensen met een huis met een hog° OZB-waarde, maar ik lees in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 27