Blad 86
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
volg moeten we ook in voorkomende gevallen de hand in eigen
boezem steken. Met andere woorden, als raad vroegtijdig,
het liefst bij Perspectief, duidelijk maken of er nu wel of
geen geld ingepompt wordt. Nu hebben we de wijken een worst
voorgehouden waar ze in het ongunstigste geval alleen maar
aan mochten ruiken. Dat is ook de reden dat naarstig naar
een oplossing is gezocht. Daarom hebben we de motie, zoals
die door de VVD-fractie is verwoord, ondertekend. Een motie
met als strekking dat wat eenmaal ingezet is, ook afgerond
wordt. Natuurlijk zal het wijkwerk verder vorm en inhoud
moeten krijgen. Een aantal punten, zoals bevoegdheden en
het takenpakket, moet wellicht meer worden uitgelijnd. De
evaluatiecriteria moeten helder zijn. Daarom is het goed
dat dit terug in de commissie komt. Ondanks de aarzelingen
of vraagtekens die je kunt plaatsen bij dit voorstel. Geef
de wijken de ruimte en laat ze het waarmaken. Laten we het
onszelf in dit opzicht niet te moeilijk maken, want om met
prediker te zeggen: 'die altijd op de wind let, zal nooit
zaaien, wie altijd op de wolken let, zal nooit maaien'Ge
woon beginnen dus, direct na Perspectief. Wat ons betreft
kan met de voorbereiding worden begonnen.
De heer Jacobse: Bij alle behandelingen in de commissies is
namens mijn fractie aandacht gevraagd voor de samenstelling
van de wijkpanels en de wijze waarop die panels totstandko
men. Wethouder Bilker is in de commissie niet bereid geble
ken dit nader te regelen. Mijn fractie is niet bereid om op
haar beurt bevoegdheden over te dragen aan panels waarvan
de samenstelling, zonodig verkiezing en controle, niet de
mocratisch en doorzichtig is. Ook uw voorwaarde voor con
sensus in de besluitvorming achten we een monstrum. Los
daarvan zijn er nog vele andere onduidelijkheden, die de
heer Van Mourik in de motie reeds genoemd heeft. Wij hebben
de motie niet ondertekend omdat voor ons aanneming van die
motie niet afdoende is om thans met de wijkaanpak te begin
nen. Wij zijn voor de wijkaanpak. Er zitten heel veel goede
zaken in dit voorstel, maar mijn fractie concludeert dat
het voorstel nog niet besluitrijp is en dus ook niet uit-
voeringsrijp is.
Wij stemmen derhalve tegen het voorstel.
De heer Kalsbeek: Wij zien een duidelijke omslag in de om
gang met de wijken. Deze fundamentele verandering van be
leid juichen wij toe. Ook nu al wordt er geld gereserveerd
voor de wijken, zonder dat de wijkverenigingen gekozen zijn
op een manier waar de gemeente controle op heeft. Er zijn
in dit plan echter nogal wat knelpunten. Zoals al eerder
gezegd, de financiën zijn niet rond. Een aantal dingen
staat in de motie, die door de VVD-fractie is ingediend.
Blad 87
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
Een belangrijk punt, wat niet zo goed uit die motie naar
voren komt, maar wat voor ons wel heel belangrijk is, is
hoe je de representativiteit van deze panels bepaalt. We
vinden het van groot belang dat de wijken niet gedwongen
worden om mee te doen. Verschillende zaken moeten nog gere
geld worden. Om te voorkomen dat er een valse start gemaakt
wordt, hebben wij de motie van de VVD-fractie gesteund.
Tijdens dit uitstel kan er gewerkt worden om de puntjes op
de i te zetten, zodat we goed van start kunnen gaan.
De heer P. Jong: Over het Ontwikkelingsplan Wijkaanpak is
het nodige al gezegd. Het afgelopen half jaar is hier lang
durig discussie over geweest. De D66-fractie vindt het op
zich verheugend dat er een stukje zeggenschap terug gaat
naar waar dat hoort, namelijk naar de burgers. Een instru
ment dat daarbij gehanteerd wordt, is het instrument van de
wijkpanels. We hebben lang met elkaar gediscussieerd over
de mate van representativiteit. Wij vertrouwen erop dat
daar adequate maatregelen voor genomen worden. Met dit in
strument wordt de monopoliepositie van de buurt— en wijk—
verenigingen, van de wijkbesturen, aangepakt. Wij vinden
dat een goede zaak. Kijkend naar de inspraak, denk ik dat
er goed geluisterd is naar datgene wat in de inspraak naar
voren is gebracht.
Het college is op een aantal punten van de aanvankelijke
indeling van wijken teruggekomen. Dat brengt mij toch op
een typisch Leeuwarder punt. Als je zegt dat je van 34 or
ganisaties of 34 gebieden terug zou willen naar veertien of
vijftien, blijkt dat een paar wijken te veel en te ver
zijn. Die radicale breuk met het verleden kunnen we helaas
niet maken. Dat betekent dat er via lijnen van geleidelijk
heid moet worden gewerkt. Als dat per definitie een groter
draagvlak oplevert, is dat ons wel wat waard. Ik denk dat
het goed is, dat signaal willen we wel afgeven, dat ook
hier aan schaalvergroting wordt gewerkt, waarbij op wijkni
veau ook het eigene behouden kan worden. Dus is er op zich
goed geluisterd. We hebben gelezen dat er toenemende druk
is op het aantal vrijwilligers. Wij hebben ook gelezen dat
het de vraag is of mensen in beweging te krijgen zijn voor
deze wijkaanpak. Wij denken dat die mensen wel in beweging
te krijgen zijn. Als men ziet dat het de gemeente en ons,
want daar gaat het uiteindelijk om, wat waard is om een
stukje zeggenschap terug te geven aan die burgers. Dat be
tekent dat we ook in dit huis de zaak organisatorisch ge
zien goed op orde moeten hebben. Wat dat betreft kunnen we
veel leren van het rapport dat de Commissie voor de Reke
ning onlangs heeft afgescheiden. Als je kijkt naar de be
ginperiode en de verwachtingen die wellicht zijn gewekt,
zijn we iets te snel geweest. Dat brengt mij ook naar dit
voorstel. De heer Van Mourik heeft op een aantal, ons in
ziens, onvolkomenheden gewezen in het voorstel zoals het er