Blad 3b Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 dat er nu veel en hard getrokken moet worden om toch één plan te maken, naar aanleiding van veel inspraak en veel plannen die uit de wijken zelf naar voren gekomen zijn. Als ik kijk naar wat er in de wijk zelf gebeurd is, moet ik toch even wat kwijt. Wij hebben regelmatig contact met de wijk. De mensen zijn helaas, ondanks en niet dankzij de projectorganisatie, in de pen geklommen, hebben plannen ge maakt met behulp van de SVK. Als we horen wat de ervaringen zijn van de mensen die zelf met de planontwikkeling bezig zijn geweest, los van de projectorganisatie, dan zijn de reacties dat er mensen bij waren die eerder amper de deur uit durfden en nu hun mond open durven trekken. De mensen hebben door het maken van plannen nu meer zelfvertrouwen gekregen. Ze hebben verder leren denken dan het einde van hun eigen straat. Mensen voelden zich gesterkt en weten an deren ook te stimuleren om de plannen aan te pakken in de wijk. Er was zelfs één iemand die zei: ik ben een ander mens geworden. Als je dat weet te bereiken, ben je goed be zig. Ik moet toch zeggen dat het niet dankzij, maar echt ondanks de projectorganisatie was, na het politiek café en nadat de wethouder daar op een aantal afspraken teruggeko men is en heeft gezegd: wij gaan absoluut praten met de wijk. Hij is nu druk bezig. Samen met de projectorganisatie merken wij dat de bewoners zich serieuzer genomen voelen. Ik denk dat dat ook de bedoeling is. Wij hebben gezegd dat financiën een belangrijk punt zijn. Op dit moment zijn er niet voldoende financiën voor het aanpakken van alle vier wijken. Wij hebben destijds bij het concept al gezegd: liever twee wijken goed aanpakken dan vier wijken half. Maar natuurlijk is ons doel om alle vier wijken goed en grondig op te knappen. Dan hebben we finan ciën nodig. We hebben aangegeven in onze notitie om daar voor bijvoorbeeld bouwfondsaandelen aan te wenden. We heb ben begrepen dat de ABM-AMRO een renteloze lening stort in het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting van zo'n f 350 mil joen, waar wij een beroep op kunnen doen voor financiële projecten die leiden tot kwaliteitsverbetering van een be bouwde omgeving. Wij denken eraan om juist die gelden aan te wenden om de vier wijken zo aan te pakken, zoals wij dat willen, conform de visie die wij in 1997 hebben ingezet. Mevrouw T. de Haan: In mijn fractie zijn grote twijfels in zake de uitvoering van het Kaderplan Stedelijke Vernieu wing. De gemeente kan met een kaderplan komen, maar de uit komsten die wij verwachten naar aanleiding van dit plan zijn zeer onzeker geworden. Ik vind het jammer dat de arme corporaties de zwarte piet toegespeeld krijgen en de rijke corporaties worden toegejuicht. Was het niet zo dat deze laatsten, dus de rijkeren, als eerste samen uit de federa- Blad ¥1 37 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999 tie stapten en als eerste de knuppel in het hoenderhok gooiden? Ik wijs het kaderplan beslist niet af. Al zal er nog heel wat moeten gebeuren om alle wensen die in het kaderplan staan tot uitvoer en tot een goed einde te brengen. Met het sociaal plan, waar in onze ogen willekeur uit spreekt, kunnen we niet instemmen. Iemand die van een vrij staande woning naar een kleine flat gaat, krijgt veel meer vergoeding dan omgekeerd het geval is. In de voorkeurswij- ken lopen de spanningen nu al erg hoog op. Het woongenot van deze mensen wordt al tijden ernstig aangetast. Ik zou het college willen vragen het sociaal plan terug te nemen en met de andere belanghebbenden daar nog eens goed naar te kijken. Wij vinden de tegemoetkoming in de onkosten op deze manier niet goed onderbouwd. Het vertrouwen om te huren in de voorkeurswij ken is er nu al niet meer. Mensen die moeten of willen huren, weten dat er vaak eerst veel moet worden opgeknapt aan een toegewezen woning voordat men zelf aan de stoffering toe is. De bedragen in het sociaal plan zijn van dien aard dat voor veel mensen de weg naar de GKB volgt. De schulden zullen zich opstapelen, hebben zich ook opgesta peld bij de andere flats. Laat niemand vergeten dat de meeste mensen niet zouden verhuizen als hun woning niet ge sloopt zou worden vanwege dit kaderplan. Verder stellen wij voor om de verhuisvergoeding voor alle woningen en flats gelijk te trekken. Vandaar dat ik, ook namens de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie, de vol gende motie indien: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bij op 20 december 1999, behandelende de Kadernota Stedelijke Vernieuwing en bijbehorende Sociaal Plan; overwegende dat het grote sociale problemen geeft tussen wijkbewo ners wanneer er teveel variatie is in de tegemoetko ming van de verhuiskosten, zoals in het huidige plan is genoemd; draagt het college op om een variant te zoeken die meer aansluit bij de feitelijke kosten en zich in te spannen om tot slechts twee varianten te komen, één voor zelfstandige woonruimte en één voor onzelfstandige woonruimte; en gaat over tot de orde van de dag". Ondertekend namens fractie De H£an, mevrouw T. de Haan, na mens de GPV/RPF/SGP-fractie de heer A. Stoker. De heer Roekiman: De nota Stedelijke Vernieuwing is twee maal in de Commissie Stadsontwikkeling besproken, op 21 september en op 30 november jl. Wat betreft onze inhoude-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 9