Blad 3b
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
dat er nu veel en hard getrokken moet worden om toch één
plan te maken, naar aanleiding van veel inspraak en veel
plannen die uit de wijken zelf naar voren gekomen zijn.
Als ik kijk naar wat er in de wijk zelf gebeurd is, moet ik
toch even wat kwijt. Wij hebben regelmatig contact met de
wijk. De mensen zijn helaas, ondanks en niet dankzij de
projectorganisatie, in de pen geklommen, hebben plannen ge
maakt met behulp van de SVK. Als we horen wat de ervaringen
zijn van de mensen die zelf met de planontwikkeling bezig
zijn geweest, los van de projectorganisatie, dan zijn de
reacties dat er mensen bij waren die eerder amper de deur
uit durfden en nu hun mond open durven trekken. De mensen
hebben door het maken van plannen nu meer zelfvertrouwen
gekregen. Ze hebben verder leren denken dan het einde van
hun eigen straat. Mensen voelden zich gesterkt en weten an
deren ook te stimuleren om de plannen aan te pakken in de
wijk. Er was zelfs één iemand die zei: ik ben een ander
mens geworden. Als je dat weet te bereiken, ben je goed be
zig. Ik moet toch zeggen dat het niet dankzij, maar echt
ondanks de projectorganisatie was, na het politiek café en
nadat de wethouder daar op een aantal afspraken teruggeko
men is en heeft gezegd: wij gaan absoluut praten met de
wijk. Hij is nu druk bezig. Samen met de projectorganisatie
merken wij dat de bewoners zich serieuzer genomen voelen.
Ik denk dat dat ook de bedoeling is.
Wij hebben gezegd dat financiën een belangrijk punt zijn.
Op dit moment zijn er niet voldoende financiën voor het
aanpakken van alle vier wijken. Wij hebben destijds bij het
concept al gezegd: liever twee wijken goed aanpakken dan
vier wijken half. Maar natuurlijk is ons doel om alle vier
wijken goed en grondig op te knappen. Dan hebben we finan
ciën nodig. We hebben aangegeven in onze notitie om daar
voor bijvoorbeeld bouwfondsaandelen aan te wenden. We heb
ben begrepen dat de ABM-AMRO een renteloze lening stort in
het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting van zo'n f 350 mil
joen, waar wij een beroep op kunnen doen voor financiële
projecten die leiden tot kwaliteitsverbetering van een be
bouwde omgeving. Wij denken eraan om juist die gelden aan
te wenden om de vier wijken zo aan te pakken, zoals wij dat
willen, conform de visie die wij in 1997 hebben ingezet.
Mevrouw T. de Haan: In mijn fractie zijn grote twijfels in
zake de uitvoering van het Kaderplan Stedelijke Vernieu
wing. De gemeente kan met een kaderplan komen, maar de uit
komsten die wij verwachten naar aanleiding van dit plan
zijn zeer onzeker geworden. Ik vind het jammer dat de arme
corporaties de zwarte piet toegespeeld krijgen en de rijke
corporaties worden toegejuicht. Was het niet zo dat deze
laatsten, dus de rijkeren, als eerste samen uit de federa-
Blad ¥1 37
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 1999
tie stapten en als eerste de knuppel in het hoenderhok
gooiden?
Ik wijs het kaderplan beslist niet af. Al zal er nog heel
wat moeten gebeuren om alle wensen die in het kaderplan
staan tot uitvoer en tot een goed einde te brengen.
Met het sociaal plan, waar in onze ogen willekeur uit
spreekt, kunnen we niet instemmen. Iemand die van een vrij
staande woning naar een kleine flat gaat, krijgt veel meer
vergoeding dan omgekeerd het geval is. In de voorkeurswij-
ken lopen de spanningen nu al erg hoog op. Het woongenot
van deze mensen wordt al tijden ernstig aangetast. Ik zou
het college willen vragen het sociaal plan terug te nemen
en met de andere belanghebbenden daar nog eens goed naar te
kijken. Wij vinden de tegemoetkoming in de onkosten op deze
manier niet goed onderbouwd. Het vertrouwen om te huren in
de voorkeurswij ken is er nu al niet meer. Mensen die moeten
of willen huren, weten dat er vaak eerst veel moet worden
opgeknapt aan een toegewezen woning voordat men zelf aan de
stoffering toe is. De bedragen in het sociaal plan zijn van
dien aard dat voor veel mensen de weg naar de GKB volgt. De
schulden zullen zich opstapelen, hebben zich ook opgesta
peld bij de andere flats. Laat niemand vergeten dat de
meeste mensen niet zouden verhuizen als hun woning niet ge
sloopt zou worden vanwege dit kaderplan.
Verder stellen wij voor om de verhuisvergoeding voor alle
woningen en flats gelijk te trekken. Vandaar dat ik, ook
namens de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie, de vol
gende motie indien:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bij op 20 december 1999,
behandelende de Kadernota Stedelijke Vernieuwing en
bijbehorende Sociaal Plan;
overwegende
dat het grote sociale problemen geeft tussen wijkbewo
ners wanneer er teveel variatie is in de tegemoetko
ming van de verhuiskosten, zoals in het huidige plan
is genoemd;
draagt het college op om een variant te zoeken die
meer aansluit bij de feitelijke kosten en zich in te
spannen om tot slechts twee varianten te komen,
één voor zelfstandige woonruimte en
één voor onzelfstandige woonruimte;
en gaat over tot de orde van de dag".
Ondertekend namens fractie De H£an, mevrouw T. de Haan, na
mens de GPV/RPF/SGP-fractie de heer A. Stoker.
De heer Roekiman: De nota Stedelijke Vernieuwing is twee
maal in de Commissie Stadsontwikkeling besproken, op 21
september en op 30 november jl. Wat betreft onze inhoude-