Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 betreft, ga zoveel mogelijk uit van het bestaande landschap en ga geen bossen creëren waar ze niet horen. Wij pleiten daarom voor een ruimtelijke visie op het to taalplan waar de bestaande stuctuurlijnen in worden meege nomen. Daarvan uit moet wat ons betreft een visie ontwik keld worden op de deelplannen en zoals de wethouder in de commissie al heeft toegezegd, het is goed dat onze ideeën in de commissie uitvoerig aan de orde kunnen komen en die worden gerelateerd aan de te komen stedenbouwkundige plan nen. Het college, vinden wij, moet zich sterk maken voor het zoveel mogelijk tegengaan van een afnemende behoefte aan woningen in Leeuwarden ten behoeve van de buurgemeen ten. Het moet dus niet zo zijn dat de buurgemeenten teveel woningen kunnen creëren, waardoor de woningbehoefte in Leeuwarden-Zuid zou gaan afnemen. Wij vinden dat behalve de provincie, het college daar zeer op moet toezien. De Haak, wij sluiten ons wat dat betreft aan bij de woorden van mevrouw Van Ulzen. Wij wachten wel de verlengde verken ningenstudie van een half jaar af, waarin alle varianten nog eens tegen het licht worden gehouden, maar wij blijven ook vasthouden dat er nogal wat risico's aan zitten. Wij willen het hebben over de 3-modale terminal en zijn het ook daarin met de VVD-fractie eens. Wij moeten zoveel moge lijk voorkomen dat die te dicht tegen de woonwijk aan komt te liggen, want die reikwijdte is niet groot. Wij vragen ons ook af of in het kader van de planschade, die ook nu weer parten speelt bij Hempens-Teerns en de overkant, het risico van planschade ook te verhalen valt op de projectontwikkelaars. Wij zijn het met de CDA-fractie eens dat de financiering van dit grootschalige project, inclusief de Haak, niet ten koste mag gaan van de stedelijke vernieuwingsplannen. Deze moeten integraal worden uitgevoerd, inclusief sociale plan nen. Het is risicovol, ook daar zijn de budgetten nog niet voor rond. Wij zeggen, wij steken hier f 6 miljoen in, dat is prima, maar nogmaals het mag absoluut niet ten koste gaan van de stedenbouwkundige plannen met betrekking tot de stedelijke vernieuwing. Dat stellen wij heel duidelijk ook als voorwaarde, dat moet zeker kans van slagen hebben. Wij vinden dit een gewaagd en ambitieus plan, maar zeker niet een plan waar wij de ogen voor sluiten. Wij staan hier op zich achter en stemmen dus in met de budgetaanvraag voor de planvoorbereidingskosten De heer Drewel: In de Commissie Stadsontwikkeling hebben wij een voorbehoud gemaakt bij dit voorstel, omdat dit nog Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 niet behandeld was in onze fractie. Los daarvan valt over dit belangrijk onderwerp nog wel het een en ander te zeg gen, zeker in deze raadsbijeenkomst, waar de lijnen voor de toekomst worden uitgezet. Het is een contourennota en daar hoort een zeker abstrac tieniveau bij, maar er worden op een aantal zaken wel fun damentele keuzes gemaakt en later kun je de klok niet meer terug draaien. Ik zal niet alles herhalen wat ik in de commissie heb ge zegd, maar ik wil toch namens mijn fractie die aandachts punten uit de nota lichten, die wij belangrijk vinden. Mijn fractie staat op zich positief tegenover het versneld in exploitatie nemen van deze gebieden. Er is grote behoef te aan kwalitatieve woningen in Leeuwarden, hiermede kan de uittocht van bewoners naar andere plaatsen worden ingedamd. De bouw van de woningen past in de afspraken gemaakt met andere gemeenten in het Ontwikkelingskader Leeuwarden. Ook in kwantitatief opzicht kan een versneld ontwikkelen van het gebied leiden tot evenwicht in de woningmarkt. Boven dien wordt de stad aantrekkelijker voor mensen die zich hier willen vestigen. Leeuwarden heeft in elk geval iets te bieden. Wij gaan akkoord met het versneld in ontwikkeling brengen van dit gebied, hoewel wij de prognose van de eer ste bouwstroom wel erg optimistisch vinden. Mijn fractie staat sceptisch tegenover de voorfinanciering of het verstrekken van een substantiële bijdrage in de aan- legkosten van de Haak door de gemeente. Niet dat de fractie tegen het naar voren halen is van de aanleg van de Haak, liever vandaag dan morgen zeggen wij dan, maar in het voor gesteld scenario spekt de gemeente de kas van het Rijk, terwijl de gemeente zelf nog meer dan f 100 miljoen tekort heeft op de stedelijke vernieuwing, op het achterstallig onderhoud, op het gebied van baggerwerken, enz. Het zou een uiterst wrange situatie zijn, enerzijds het Rijk te bevoor delen, anderzijds met de tekorten en problemen te blijven zitten. Op dit moment neemt de fractie afstand van de voor financiering of het verstrekken van een substantiële bij drage. Of dat later wel kan, dan willen wij in elk geval ook andere noden op tafel hebben en daar tegenaan leggen, ten einde een verantwoorde prioriteitenstelling te maken. Het mogelijke aandeel van Leeuwarden in de financiering van de Haak of andere infrastructuur zou opgebracht moeten wor den door de verkoop van de kavels, zo stelt de nota. Hier door bestaat echter het gevaar dat de grondprijs zo hoog wordt dat Leeuwarden met haar grondprijzen niet meer con currerend is ten opzichte van andere gemeenten. De gemeente prijst zichzelf uit de markt en blijft met de negatieve ge volgen zitten. De eerste jaren moet een concurrentieslag gemaakt worden met de nabuurgemeente en na vier jaar moge lijk met Heerenveen en Drachten. Grondprijzen van mogelijk f 400,- of wellicht meer schrikken toch veel potentiële ko-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 11