Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 pers af. Je moet dan wel echt iets exclusiefs te bieden hebben. Wij zijn wel afhankelijk van de economische con junctuur. Dus zorg bij de fractie over de concurrentieposi tie ten opzichte van andere gemeenten. Als je een deel van de opbrengst moet financieren voor de infrastructuur, zal het duidelijk zijn dat daar een groot risico in zit. Het thema wonen komt er maar magertjes af in de contouren nota, terwijl het bouwen in Leeuwarden-Zuid juist ook grote gevolgen heeft voor de stad. De verhuisstromen zullen weer toenemen. De praktijk van de afgelopen decennia is nu een maal dat er steeds een golfbeweging plaatsvindt als er een nieuwe wijk wordt gerealiseerd. Je weet zeker dat Leeuwar den-Zuid niet alleen bewoond wordt door nieuwkomers van el ders, dat heeft gevolgen voor andere wijken, wellicht nega tieve gevolgen. Een mogelijk risico bijvoorbeeld is dat bij een versnelde uitgifte van nieuwbouwgebieden, gepaard gaan de met een vertraging in het proces van de stedelijke ver nieuwing, de oude te herstructureren wijken echt op achter stand worden gezet. In die zin is de fractie blij dat er schot begint te komen in de stedelijke vernieuwing en dat de eerste resultaten hoopgevend zijn, zij het dat daar nog besluitvorming over moet plaatsvinden. En hoe zit het bijvoorbeeld met de relatie tussen het nieu we gebied en de Bullepolder? De fractie wil graag dat bij de verdere uitwerking van de plannen meer aandacht wordt geschonken aan de gevolgen voor de woningmarkt in de andere stadsdelen. Het zou goed zijn bij de besluitvorming over de stedenbouwkundige inrichting en bestemmingsplannen dit soort aspecten mee te nemen. Een nieuwe nota Wonen is geen overbodige luxe en als gemeentebestuur ben je dan echt in tegraal bezig. Ook de integratie met andere beleidsvelden heeft de fractie wat gemist. Wat betekent een nieuwe wijk (wijken) in het zuiden voor het voorzieningenniveau elders in de stad? Wel ke impact heeft dit op de gezondheidsvoorzieningen, op de winkelvoorzieningen, op de scholen, enz.? Wij willen graag dat die aspecten bij de verdere invulling worden meegeno men Bij een stedenbouwkundig ontwerp gaat het dus niet alleen om het nieuwe gebied zelf. De fractie pleit voor meer huur woningen dan de 10% die in de nota wordt genoemd. De rede nen zijn heel simpel, de woningbouwcorporaties stoten de duurdere en goede huurwoningen af, de andere huurwoningen, vaak goedkoop en van mindere kwaliteit, vormen dan de kern van het huurbestand. Op termijn is er zeker behoefte aan ook kwalitatieve huurwoningen, ook voor de doelgroep die niet altijd meer in staat is een woning te kopen of voor mensen die bijvoorbeeld op oudere leeftijd willen huren. Het realiseren van woningen voor de oudere vergrijzende doelgroep, koop en huur, is een kans die moet worden opge pakt Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 De gemeente loopt bij de uitvoering van het plan aanzien lijke risico's, risico's die naar de mening van de fractie gedragen moeten en kunnen worden door de marktpartijen. Een publieke private samenwerkingsvorm is op zich bij uitstek een gelegenheid om daar invulling aan te geven. Private partijen zijn namelijk het beste in staat om die risico's te beheersen en dus ook te dragen. De keerzijde daarvan is dat zij ook de revenuen zullen opstrijken en daar is dan ook niets op tegen. Voor de gemeente betekent deze con structie dat je de risico's overdraagt en dus niet van twee walletjes kunt eten, je zult de winst aan anderen moeten gunnen en daar moet wat tegenoverstaan. Via contracten met private partijen, de projectontwikkelaars, zullen die risi co's dan ook moeten worden geminimaliseerd. Toegezegd is door het college in de commissie dat alle con tracten ter beoordeling en fiattering aan de raad worden voorgelegd. Wij zijn content met de mededeling van de wet houder dat de selectiecriteria voor de private partijen nog in de besloten commissie komen. In die zin, ik heb het in de commissie ook al gevraagd, pleit de fractie nog voor twee zaken: geeft de woningbouw corporaties compensatie in de nieuwe uitleggebieden om niet rendabele investeringen in de herstructureringsgebieden te rug te verdienen? Anders zien wij straks de herstructure ring in de achterstandswijken inleveren op kwaliteit. Laat de corporaties op een uiteraard zakelijke manier participe ren met private partijen in een consortium. De staatssecre taris van Volkshuisvesting heeft onlangs de corporaties meer armslag gegeven om dit soort ontwikkelingen mogelijk te maken. Een tweede vraag, het spiegelbeeld ervan, is het college bereid bij de contractvorming met private partijen te be werkstelligen dat dergelijke partijen naast investeringen in het nieuwe gebied ook willen of moeten investeren in de herstructureringsgebieden? In ieder geval kan er dan voor alle partijen een win-win-situatie ontstaan en de stad vaart er wel bijBij de op te stellen selectiecriteria zal daar dan rekening mee kunnen worden gehouden. Wat de financiën betreft, ik ga niet meer op alle risico's in, maar wij stemmen in met het gevraagde krediet. De hear J. de Jong: Nei de wiidweidige diskusjes yn tal fan kommisjes gjin ynhaldlike fragen mear. Op de fragen, dy't oerbleaun binne, hawwe wy netsjes via de e-mail in antwurd han. It giet no om it fêststellen fan de grutte lijnen, de kontoeren fan de nije stedsüntjouwing, dy't sünt ^Leeuwar- den open stad' al yn'e pinne sieten. Mei dizze üntjouwing

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 12