Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 binne wy foar wat de haadlijnen oanbelanget akkoard. De ta- komst sil leare hoe't it allegear komt. Ik wol noch wol wat sizze oer de saneamde 'planvoorberei- dingskosten'dêr hie ik in foarbehald foar makke. Benammen kosten as kommunikaasje, leafst f 180.000,- foar ien jier en de kosten foar it projektburo, mear as f 2 miljoen foar allinnich dit jier, fleagen üs oan. It is üs düdlik wurden dat in flink diel opgiet oan deskundigen fan buten de ge meente. As je seis gjin minsken hawwe as frij meitsje kin- ne, dan moat je se binnen helje en dat giet hjoeddedei net mear om'e nochtWy sille üs hjir spitigernóch by dellizze moatte In twadde punt is dat der sa gau mooglik boustreamen yn'e polder op gong komme moatte, om de makke kosten yn te ferstjinjen, mar ek yn it ramt fan OKL-2. De konjunktuer is noch heech en dêrmei is der noch in grutte fraach nei wen- ten. De omlizzende gemeenten binne harren taks oan it op- meitsjen, mar binne noch hieltyd konkurearjendDêr moatte wy foar waldzje. In heechweardich stedsklimaat sil op him- sels net genöch wêze om minsken te lüken, ek de fjouwerkan- te meterpriis sil flink bepalend wêze. It is noch hielendal net düdlik hokker maatregels it kolleezje nimme sil of kin as in te hege priisstelling, mei troch de projektüntwikke- lers en ek troch it mei finansieren fan de Heak bygelyks, in stagnearjende faktor wêze sil. As léste noch in opmerking oer de risiko's. De takomst is ünwis en bepaalde risiko's moatte je nimme, dochs moatte je je yndekke foar saneamde 'worst-case-scenario's'. De stik ken neame in tal maatregels. Saak is foaral om alert te we zen op nije üntjouwingen en dêr in passend antwurd op te jaan en mei kontraktpartijen öfspraken te meitsjen oer be paalde senario's. Sjoen it jild en de kwaliteit dy't yn it projektburo stutsen binne, moatte wy oannimme dat it hjir goed mei komt. De Voorzitter: Ik stel de raad voor te pauzeren. In de pauze biedt de heer Van der Brug de NLP-nota 'Het goede leven' aan. De Voorzitter schorst om 20.45 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering. De heer Den Oudsten (weth.): Wij hebben in de Commissie Stadsontwikkeling vrij uitgebreid gediscussieerd over al lerlei aspecten die te maken hebben met de plannen die wij Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000 nu hebben om de uitbreiding van Leeuwarden aan de zuidkant ook echt gestalte te geven. Op zichzelf is de basis van de plannen natuurlijk niet nieuw, want de basis kunt u vinden in het structuurplan dat in 1995 is vastgesteld. Maar het feit dat wij nu daadwerkelijk ook met de uitvoering in de breedte - want Zuiderburen is natuurlijk al in uitvoering - beginnen is aanleiding voor het college om nu een krediet aan te vragen. Wij hebben gemeend nu ook in een zodanige positie te zijn dat wij dat nu kunnen, door het feit dat wij in de afgelopen periode ook in zakelijk opzicht een po sitie hebben kunnen verwerven in dat gebied Leeuwarden- Zuid. Ik kom daar zometeen op terug. Hoofdmoot van uw opmerkingen toen en ook nu eigenlijk heeft te maken met als daar woningbouw wordt toegestaan, wat voor type wijk het dan moet worden en hoe vindt de stedenbouw kundige planvorming plaats. In de commissievergadering is van verschillende kanten gezegd dat voordat het college toestemming krijgt om daar een flink aantal woningen te bouwen, zij allereerst zal moeten komen met een stedenbouw kundige visie. Daar zijn wij het volstrekt mee eens en wij zullen ook in de komende maanden verder werken aan het op zetten van een dergelijke visie en ook aan een aantal ste denbouwkundige uitgangspunten voor die verschillende woon gebieden. Dat betekent ook dat wij met de commissie nog eens wat meer de diepte in zullen gaan in de discussie over op welke wijze je die gebieden vorm moet geven. Daarbij is het denk ik niet terecht als je voorbeelden gebruikt van huidige woonwijken. Er werd het voorbeeld gebruikt van Gou- tum-Noord. Dat gaat in feite om een volstrekt andere ge bied. Hetzelfde geldt voor de Bullepolder, dat is ook een volstrekt ander gebied. Je zult dit gebied naar eigenheid moeten beoordelen en daar ook van toepassing moeten verkla ren de woningbouwopgave die de gemeente Leeuwarden in de komende jaren moet vervullen en waarvan het college vast besloten is om die ook overeenkomstig de afspraken, gemaakt in het Ontwikkelingskader Leeuwarden, tot uitvoering te brengen. Dat betekent ook, zoals mevrouw De Jong zegt, dat wij in een kader zitten met de omliggende gemeenten, als wij ons met elkaar aan afspraken houden en als de regie van de provincie ook in volle omvang en in alle scherpte wordt gevoerd, dat Leeuwarden in de komende jaren ook ruimte krijgt om dat woningbouwprogramma neer te zetten. Daar zit ten nog wel wat haken en ogen aan. Het ene is bijvoorbeeld dat de afspraken zoals die gemaakt zijn met de omliggende gemeenten, pas in volle omvang over anderhalf jaar in wer king zullen treden, omdat wij dan de grote nasleep van de projecten in de omliggende gemeenten, die op dit moment in uitvoering zijn, min of meer gehad hebben. Daarnaast blijft er wel een zekere mate van concurrentiepositie over. Maar dan krijgt de gemeente Leeuwarden veel meer ruimte om het programma vol te bouwen dan de omliggende gemeenten. Dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 13