Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
Dat betekent dat één ding ook duidelijk was: de gemeente
besluit niet alleen; dus de gemeente, de wethouder, het
college en de gemeenteraad kregen een andere rol: regie,
coördinatie, afstemming en dus langzaam maar zeker op af
stand. En dat is wennen. Een gemeenteraad die niet over
alle uitvoeringsplannen beslist.
Nadat het kaderplan was vastgesteld in december jl. kon er
hard worden gewerkt aan de twee gebieden waarvan de partij
en, ook de raad, had gezegd: 'Die eerst, Achter de Hoven
en Noordrand en dan met name daarin de Vrijheidswijk.
En er is hard gewerkt, met dat beperkt aantal mensen vanuit
het projectbureau, met deskundigen, met mensen van buiten
af, met corporaties en met de bewoners. En bijna allemaal
dachten ze dat ze wisten hoe het moest, terwijl toch
niemand ervaring had op dit gebied. Er moest interactief
worden gewerkt, er moesten sociale, economische en andere
aspecten mee worden gewogen. Kortom, integraal beleid, niet
alleen stenen en fysieke omgeving, maar ook onderwijs,
werkgelegenheidsprojecten, voorzieningen en ga zo maar
door. Dat waren allemaal voorwaarden van het ISV en daar
kwam nog één bij: hoe betrek je de markt erbij, hoe betrek
je betrokken erbij
Maar de gemeenteraad had al in een vroeg stadium duidelijk
gesteld: betrek de bevolking erbij en leg uit waarom wij
dit doen. Ik heb het gevoel dat dat wel aardig gelukt is in
de stad, dat voldoende duidelijk is waarom deze operatie
gedaan moet worden. Het begrip 'Stedelijke Vernieuwing'
hoeven wij nauwelijks uit te leggen. Tot zover ging dat
allemaal nog wel.
Maar dan, dan komt de eerste concrete wijk. En als u het nu
achteraf bekijkt, had het inderdaad best allemaal anders
gekund en dat zal ook beslist in de Noordrand moeten gebeu
ren, maar of dat allemaal wat had geholpen, betwijfel ik,
omdat altijd en overal de discussie zich toespitst op de
werkelijke sloop en de daarbij behorende aantallen. Dat is
logisch, want dat grijpt diep in. In de wijk wordt namelijk
niet vanuit het macroniveau geredeneerd, daar is de gemeen
teraad voor.
Als we kijken naar de wijk Achter de Hoven, dan is dat ze
ker in het beeld van Den Haag een kleine wijk, maar we heb
ben het aangedurfd om het als één geheel te presenteren.
Achter de Hoven is een herkenbaar gebied omgrensd door de
spoorlijn, Pieter Stuyvesantweg en de Potmarge. Daarbinnen
doen zich ook herkenbare gebiedjes voor: Potmargegebied, de
markante straat Achter de Hoven, het Rode Dorp, de Fruit-
straat en onmiddellijke omgeving en de Vegelinwijk. Binnen
de criteria van ISV, die dus ook weer terugkomen in de nota
Wonen 21e eeuw, gaat het bij zo'n gebied om: verkoop huur
woningen, samenvoegen van woningen, voorzieningen op gebied
van groen en recreatie, grootschalige sloop, nieuwbouw in
andere segmenten, renovatie dat wil zeggen verbetering par
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
ticuliere sector en gezamenlijke aanpak met partijen waar
onder corporaties en marktpartijen.
Al deze aspecten komen terug in dit wijkplan. Wij voldoen
daar dus exact aan. Voldoende sloop, voldoende nieuwbouw,
voldoende verkoop. Uit de regelmatige contacten met de In
spectie Noord van VROM weten we dat dit plan goed valt bij
het ministerie. Bovendien heeft de staatssecretaris zich
persoonlijk op de hoogte gesteld in april jl. van deze
plannen en hij was daar positief over.
Helaas heb ik deze totale benadering en totale afweging, op
een enkele uitzondering na, gemist bij de inbreng van de
raad in de eerste termijn. De meeste fracties hebben alleen
op microniveau geoordeeld en daarbinnen zelfs nog op mini-
micro de Vegelin. Maar er is natuurlijk meer aan de hand en
de raad heeft net als het college de verantwoordelijkheid
voor de totale woningmarkt in Leeuwarden.
Het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid moet voortdurend
een toetsing zijn van hoe ziet de totale woningmarkt eruit.
Wij doen daar alles aan om die kwalitatief op orde te krij
gen en daarbij behoren binnenstedelijke maatregelen zoals
sloop
Nu het eerste sloopplan in die context wordt behandeld,
moet het ook als zodanig worden afgewogen. En zeker niet op
microniveau, want dan kom je er nooit uit.
Ik zou veel meer kunnen zeggen over de breedte van dit on
derwerp, maar ik denk dat ik het voldoende helder heb ge
maakt. Ook de heer Drewel heeft dat in de eerste termijn
gedaan
Wat ook helder moet zijn, is dat we in dit stedelijk ver
nieuwingsproces als gemeente niet tot in detail zaken moe
ten willen vastleggen. Nu we overgaan tot de uitwerking van
dit plan, komen de partijen die het moeten uitvoeren echt
aan de bak. Wij denken dat te doen door middel van oprich
ting van een wijkontwikkelingsmaatschappij waarin de ge
meente en de corporatie, in dit geval Corporatie Holding
Friesland, zeker zullen deelnemen, maar wie weet ook een
bank die op dit gebied actief is, maar je kunt ook denken
aan een ontwikkelaar die risicodragend mee wil doen. Zo'n
WOM zal heel wat uitvoerend werk gaan verrichten en dat
begint al met aankopen woningen. Gemeente staat daarbij
flink op afstand. Dit naar aanleiding van opmerkingen van
de heer Drewel.
Het college zegt dat er sprake moet zijn van een onderzoek,
als onderdeel van de stedenbouwkundige uitwerking, dat naar
de juiste invulling kijkt van de Vegelin, maar waarbij in
ieder geval uitgegaan moet worden van sloop van minimaal
125, maximaal 160. Het gaat natuurlijk om meer, het gaat
erom op welke plek kan dat karakteristieke van de Vegelin
nu het beste tot zijn recht komen. Welke soort woningen
bouw je terug en welke soort woningen moet je nu in het
nieuw te ontwikkelen uitwerkingsplan in het Potmargegebied
bouwen. De VVD-fractie heeft het over urban-villa's, luxe