Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
We nemen in deze raad vele belangrijke beslissingen over de
ruimtelijke, economische en sociale inrichting van onze ge
meente. Vaak nemen we verstandige besluiten soms ook onver
standige. We voeren debatten en zijn het regelmatig met el
kaar oneens, maar van echte betrokkenheid van burgers bij
deze discussies is maar beperkt sprake. Er zijn zeker po
gingen tot verbetering waarneembaar, maar het resultaat is
nog onvoldoende. Dit komt enerzijds doordat we het in de
raad nog niet echt eens zijn over een al dan niet meer dua
listische invulling van het politieke bestuur en anderzijds
doordat de voorbereiding van veel belangrijke beslissingen
te lang duurt en op te ondoorzichtige wijze plaatsvindt. In
dit kader wil ik de stedelijke vernieuwing ofwel de her
structurering noemen. De fractie van D66 maakt zich ernstig
zorgen over de voortgang van dit proces. Partijen in dit
proces zijn al langdurig met elkaar in onderhandeling en
lijken er niet echt uit te komen. Af en toe druppelt infor
matie door over de laatste stand van zaken, maar bewoners
die duidelijkheid willen over de toekomst van hun wijk en
hun woning, krijgen hieruit weinig zekerheid. Wanneer men
wil weten hoever het is, is het onduidelijk of de gemeente
dan wel de woningcorporatie daar iets over moet zeggen. On
dertussen veranderen de woningmarktgegevens iedere maand,
zodat bij het gereed komen van de plannen alle cijfers al
weer achterhaald zijn en als het tegen zit het hele circus
weer opnieuw kan beginnen. Bewoners raken het zicht kwijt.
Het proces duurt te lang. Dit is slecht voor de geloofwaar
digheid van het gemeentebestuur als regisseur van de be
langrijke ontwikkelingen in onze stad.
Voorzitter, een ander onderwerp waar ik vandaag op in wil
gaan is de OZB. Hoewel we vandaag niet spreken over de
vaststelling van de tarieven en de discussie over de te
treffen voorziening wat mijn fractie betreft via de memorie
van antwoord op voldoende wijze is opgelost, wil ik nu toch
graag op de OZB ingaan. Iedere keer wanneer wij op het punt
staan om een ronde van hertaxatie van de onroerende zaken
in onze gemeente door te voeren, hebben wij stevige discus
sies over de redelijkheid van deze belasting. Deze ronde is
dat als gevolg van de stormachtige ontwikkelingen op de wo
ningmarkt niet anders. Het instrument van tariefsdifferen
tiatie lost de onredelijke verschuivingen tussen categorie-
en belastingplichtigen maar zeer ten dele op. De verschui
vingen in lastendruk zijn ook niet te billijken op grond
van een groter gebruik van gemeentelijke voorzieningen of
een grotere financiële draagkracht. Niemand heeft de ont
wikkelingen op de onroerendgoedmarkt in de hand. De waarde
van onroerende zaken is dan ook geen goede basis meer voor
het heffen van lokale belastingen.
Hef die OZB maar op, was mijn eerste reactie, toen ik de
nota over de te verwachten resultaten van de hertaxatie
las. Dat kan natuurlijk niet zo maar. De opbrengsten van de
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
OZB vormen een belangrijk algemeen dekkingsmiddel in deze
begroting. Bovendien vormt het gegeven dat je als inwoner
van deze gemeente belasting afdraagt aan het gemeentebe
stuur voor veel burgers een reden om ons als lokale be
stuurders toch in ieder geval nog een beetje in de gaten te
houden. Wij zouden zeker niet willen dat voortaan alle be
lasting via de rijksoverheid geheven gaat worden, want dat
zou de betrokkenheid bij de gemeentepolitiek nog verder
verkleinen. Toch blijf ik bij mijn eerste reactie. Hef die
OZB maar op! De fractie van D66 is van mening dat de waarde
van onroerende zaken geen goede basis meer is voor het hef
fen van lokale belastingen. Wij willen met u op zoek naar
een ander en beter alternatief. Dat hoeft niet volgend jaar
klaar te zijn, maar wij zouden graag willen dat binnen de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten een voorstel wordt
ontwikkeld dat ingevoerd kan worden voordat de volgende
hertaxatieronde over ons heen komt. Graag willen wij over
dit idee een uitspraak van de raad vragen en dat doen wij
met de volgende motie:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 november 2000;
behandelende de begroting 2001;
overwegende
dat de periodieke hertaxatie van de waarde van onroe
rende zaken grote verschuivingen tussen en binnen ca
tegorieën onroerende zaken laat zien;
dat dit een ongewenste en vaak onredelijke verschui
ving van lastendruk tot gevolg kan hebben;
dat deze onredelijke gevolgen van de hertaxatie
slechts ten dele met tariefsdifferentiatie op te van
gen zijn;
besluit
het college van B&W te verzoeken om binnen de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten de toekomst van de OZB
aan de orde te stellen, met als doel te komen tot een
voorstel om de OZB af te schaffen en te vervangen door
een meer stabiel systeem van lokale belastingheffing;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mevrouw Inberg en door mijzelf
namens de D66-fractie, de heer Stoker namens de
GPV/RPF/SGP-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie
en de heer Boorsma namens de SP-fractie.
Mevrouw de voorzitter, de fractie van D66 heeft in eerdere
instanties een aantal malen aangedrongen op een evaluatie
van het functioneren van de Stichting Werkwijzer en van de
verhouding tussen de gemeente als opdrachtgever en de
stichting als opdrachtnemer. Inmiddels is in de afgelopen
weken meer duidelijk geworden over de ernst van de situatie
die zich bij deze belangrijke stichting voordoet. Wij zijn