Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000
Ook Leeuwarden zal naar verwachting haar deel daarin krij
gen en of wij het willen of niet, de markt vraagt er om, de
mensen vragen er om.
Ik ga niet op alle aspecten van het raadsvoorstel in, een
paar licht ik er uit.
De kwestie van de vergunningplicht voor masten. Wij stemmen
daar van harte mee in, alles wat er over staat, inclusief
de site-sharing.
Het tweede aspect is de volksgezondheid, met name spitst
die zich toe op het plaatsen van antennes in woongebieden
en op woongebouwen. Vooral de volksgezondheid weegt zwaar,
de rijksoverheid, maar ook de lokale overheid, heeft hierin
een bijzondere verantwoordelijkheid. Het welzijn van de
burgers moet immers voorop staan, op korte en op langere
termijn. In de overgelegde stukken hebben wij kunnen lezen
dat de Raad voor de Volksgezondheid in 1997 reeds een aan
tal blootstellingslimieten heeft opgesteld voor elektromag
netische veldsterktes. Op verzoek van de Minister van
Volksgezondheid en van Verkeer en Waterstaat heeft dit on
afhankelijk adviesorgaan voor de regering opnieuw gekeken
naar deze waarden. Specifiek heeft de minister gevraagd
daarbij het voorzorgbeginsel als insteek te nemen. Zelfs
als je dat criterium neemt, zo zegt de raad, is er geen re
den de eerder opgestelde waarden te verlagen. Het adviesor
gaan stelt dan ook vast dat er uit oogpunt van volksgezond
heid geen reden is antennes op woongebouwen te weren. We
leven in een maatschappij met verschillende risico's, we
nemen risico's bewust of onbewust, risico's waar geen of
nog geen gevolgen van bekend zijn voor de volksgezondheid,
risico's waar het causaal verband tussen risico en volksge
zondheid wel bekend is. Met andere woorden wij accepteren
dus de risico's, uiteraard binnen bepaalde grenzen. Ook de
overheid doet dat en stelt daarvoor regels op. Zo stelt de
overheid op het terrein van milieu grenzen die van belang
zijn voor de volksgezondheid, juist om de schade te beper
ken. Denk ook aan emissiewaarden voor auto's. Economie en
milieu gaan samen, dat wil zeggen dat er een goede balans
moet worden gevonden tussen economie en milieu en dus ook
de volksgezondheid. Autorijden mag weer van de minister,
ondanks het feit dat wij allen weten dat dit goed is voor
de economie, maar slecht voor het milieu en ook voor de
volksgezondheid. Evenzo zijn er waarden opgesteld voor het
importeren en verkopen van groenten, fruit en vlees. Ook op
de Leeuwarder vrijdagsmarkt laat de overheid bespoten
groenten en fruit toe, uiteraard binnen de gesteld limieten
voor bestrijdingsmiddelen, mede gebaseerd op de adviezen
van de Raad voor de Volksgezondheid. Als individu kun je
soms de risico's mijden, gewoon via het consumptiegedrag.
De overheid moet soms echter ook meerdere belangen dienen.
Bij de discussie in de fractie speelde de vraag of je nu
ook in Leeuwarden al het zogenaamde voorzorgsprincipe wilt
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000
hanteren bij het GSM-beleid, baat het niet, dan schaadt het
ook niet. Het lijkt simpel, het is verleidelijk, je kiest
het zekere voor het onzekere. Maar je gaat dan duidelijk
verder dan het advies van de Raad voor de Volksgezondheid.
Je probeert risico's te vermijden die er wellicht helemaal
niet zijn of komen. Risicomijding die verder gaat dan in de
regel, dus bij de overheid, gebruikelijk is. Ook op het ad
vies van de Raad van de Volksgezondheid is kritiek gekomen.
Wij willen die kritiek niet bagatelliseren. Ook in het pro
ces van de besluitvorming over grenzen of limieten is het
goed dat er tegenspel aanwezig is. Dat houdt iedereen
scherp, maar de kritiek van de tegenstanders heeft ons niet
overtuigd. In die zin moeten wij vrij nuchter zijn, wij
vinden de gevolgde procedure van het college, om eerst het
advies van de Raad voor de Volksgezondheid af te wachten,
in ieder geval zorgvuldig. (De heer Stoker: Maar mijnheer
Drewel zegt dat je persoonlijke risico's kunt vermijden
Als er dan zonder dat je dat eigenlijk wilt zo'n antenne op
je flat wordt gebouwd, moet je dan verhuizen? Is dat wat u
bedoelt?) Als de heer Stoker de stukken leest, dan blijkt
daaruit, ook uit het advies van de Raad van de Volksgezond
heid, dat de schade aan de volksgezondheid te verwaarlozen
is
De conclusie. De wetenschappelijke inzichten zijn wat ons
betreft helder, daarom kunnen wij ook instemmen met het
voorstel, zonder de argumenten van de tegenstanders te ba
gatelliseren Ook al zal er voor sommigen, dat hoor je ook
in de discussie in de samenleving, ook wel een dosis emotie
of angst voor het onbekende in zitten. Dan denk ik altijd
maar aan het gezegde 'een mens vreest in het leven meer
voor het lijden dat nimmer op komt dagen'Wij hopen dat
het hier ook zo zal gaan, want dan gaat het met de volksge
zondheid goed.
Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij de motie niet
ondersteunen
De hear De Jong: Fansels wolle wy foarkomme dat der in
wyldgroei oan antennes plak fine sil yn üs gemeente, der
moat dus struktuer yn. Wy binne it dus iens mei de ütgongs-
punten fan it belied op dat mêd. Yn de diskusje yn de kom
misje gong it foaral oer it aspekt fan sünenssoarchDe yn-
formaasje dy't wy der oer sammele hawwe, is net gelyk. Dêr-
om binne wy fan betinken dat der, as it heal kin, gjin an
tennes op wengebouwen delset wurde moatte. Dat wie ek de
miening fan de mearderheid fan de kommisje doedestiids,
miende ik.
Yn it kolleezjestik stiek lykwols 'in overleg met licentie
houders zoveel mogelijk trachten de woongebouwen te ont
zien' Dat is op himsels aardich. Mar dêr flak under stiet
wat oars 'op basis van onderzoek is er geen aanleiding om