Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000 Ook Leeuwarden zal naar verwachting haar deel daarin krij gen en of wij het willen of niet, de markt vraagt er om, de mensen vragen er om. Ik ga niet op alle aspecten van het raadsvoorstel in, een paar licht ik er uit. De kwestie van de vergunningplicht voor masten. Wij stemmen daar van harte mee in, alles wat er over staat, inclusief de site-sharing. Het tweede aspect is de volksgezondheid, met name spitst die zich toe op het plaatsen van antennes in woongebieden en op woongebouwen. Vooral de volksgezondheid weegt zwaar, de rijksoverheid, maar ook de lokale overheid, heeft hierin een bijzondere verantwoordelijkheid. Het welzijn van de burgers moet immers voorop staan, op korte en op langere termijn. In de overgelegde stukken hebben wij kunnen lezen dat de Raad voor de Volksgezondheid in 1997 reeds een aan tal blootstellingslimieten heeft opgesteld voor elektromag netische veldsterktes. Op verzoek van de Minister van Volksgezondheid en van Verkeer en Waterstaat heeft dit on afhankelijk adviesorgaan voor de regering opnieuw gekeken naar deze waarden. Specifiek heeft de minister gevraagd daarbij het voorzorgbeginsel als insteek te nemen. Zelfs als je dat criterium neemt, zo zegt de raad, is er geen re den de eerder opgestelde waarden te verlagen. Het adviesor gaan stelt dan ook vast dat er uit oogpunt van volksgezond heid geen reden is antennes op woongebouwen te weren. We leven in een maatschappij met verschillende risico's, we nemen risico's bewust of onbewust, risico's waar geen of nog geen gevolgen van bekend zijn voor de volksgezondheid, risico's waar het causaal verband tussen risico en volksge zondheid wel bekend is. Met andere woorden wij accepteren dus de risico's, uiteraard binnen bepaalde grenzen. Ook de overheid doet dat en stelt daarvoor regels op. Zo stelt de overheid op het terrein van milieu grenzen die van belang zijn voor de volksgezondheid, juist om de schade te beper ken. Denk ook aan emissiewaarden voor auto's. Economie en milieu gaan samen, dat wil zeggen dat er een goede balans moet worden gevonden tussen economie en milieu en dus ook de volksgezondheid. Autorijden mag weer van de minister, ondanks het feit dat wij allen weten dat dit goed is voor de economie, maar slecht voor het milieu en ook voor de volksgezondheid. Evenzo zijn er waarden opgesteld voor het importeren en verkopen van groenten, fruit en vlees. Ook op de Leeuwarder vrijdagsmarkt laat de overheid bespoten groenten en fruit toe, uiteraard binnen de gesteld limieten voor bestrijdingsmiddelen, mede gebaseerd op de adviezen van de Raad voor de Volksgezondheid. Als individu kun je soms de risico's mijden, gewoon via het consumptiegedrag. De overheid moet soms echter ook meerdere belangen dienen. Bij de discussie in de fractie speelde de vraag of je nu ook in Leeuwarden al het zogenaamde voorzorgsprincipe wilt Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000 hanteren bij het GSM-beleid, baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het lijkt simpel, het is verleidelijk, je kiest het zekere voor het onzekere. Maar je gaat dan duidelijk verder dan het advies van de Raad voor de Volksgezondheid. Je probeert risico's te vermijden die er wellicht helemaal niet zijn of komen. Risicomijding die verder gaat dan in de regel, dus bij de overheid, gebruikelijk is. Ook op het ad vies van de Raad van de Volksgezondheid is kritiek gekomen. Wij willen die kritiek niet bagatelliseren. Ook in het pro ces van de besluitvorming over grenzen of limieten is het goed dat er tegenspel aanwezig is. Dat houdt iedereen scherp, maar de kritiek van de tegenstanders heeft ons niet overtuigd. In die zin moeten wij vrij nuchter zijn, wij vinden de gevolgde procedure van het college, om eerst het advies van de Raad voor de Volksgezondheid af te wachten, in ieder geval zorgvuldig. (De heer Stoker: Maar mijnheer Drewel zegt dat je persoonlijke risico's kunt vermijden Als er dan zonder dat je dat eigenlijk wilt zo'n antenne op je flat wordt gebouwd, moet je dan verhuizen? Is dat wat u bedoelt?) Als de heer Stoker de stukken leest, dan blijkt daaruit, ook uit het advies van de Raad van de Volksgezond heid, dat de schade aan de volksgezondheid te verwaarlozen is De conclusie. De wetenschappelijke inzichten zijn wat ons betreft helder, daarom kunnen wij ook instemmen met het voorstel, zonder de argumenten van de tegenstanders te ba gatelliseren Ook al zal er voor sommigen, dat hoor je ook in de discussie in de samenleving, ook wel een dosis emotie of angst voor het onbekende in zitten. Dan denk ik altijd maar aan het gezegde 'een mens vreest in het leven meer voor het lijden dat nimmer op komt dagen'Wij hopen dat het hier ook zo zal gaan, want dan gaat het met de volksge zondheid goed. Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij de motie niet ondersteunen De hear De Jong: Fansels wolle wy foarkomme dat der in wyldgroei oan antennes plak fine sil yn üs gemeente, der moat dus struktuer yn. Wy binne it dus iens mei de ütgongs- punten fan it belied op dat mêd. Yn de diskusje yn de kom misje gong it foaral oer it aspekt fan sünenssoarchDe yn- formaasje dy't wy der oer sammele hawwe, is net gelyk. Dêr- om binne wy fan betinken dat der, as it heal kin, gjin an tennes op wengebouwen delset wurde moatte. Dat wie ek de miening fan de mearderheid fan de kommisje doedestiids, miende ik. Yn it kolleezjestik stiek lykwols 'in overleg met licentie houders zoveel mogelijk trachten de woongebouwen te ont zien' Dat is op himsels aardich. Mar dêr flak under stiet wat oars 'op basis van onderzoek is er geen aanleiding om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 15