Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000 zowel intern vanuit de dr. Kuno van Dijk Stichting als het Straathoekwerk, worden maatregelen genomen. Eén daarvan heeft u zelf meegedeeld, het aantal bezoekers minimaliseren en een pasjessysteem toepassen. Ten aanzien van de overlast op straat zal de politie (dat heeft ze ook gedaan) regelmatig toezicht houden op het ge bruik van alcohol, het dealen en het gebruik van verdovende middelen Dat betekent dat de politie ook repressief optreedt en zal optreden. Laat ik daar volstrekt duidelijk over zijn. Nogmaals, er zijn afspraken gemaakt om het probleem te be heersen De heer Roekiman: Op 10 november jl. stond er een bericht in de krant over de eretitel 'Fietsstad 2000'waaruit blijkt dat op basis van een uitgebreid objectief onderzoek van de Fietsersbond, vijf gemeenten genomineerd waren voor 'De Fietsstad 2000'Het gaat om de gemeenten Groningen, Houten, Wageningen, Veenendaal en Zwolle. De eretitel 'Fietsstad 2000' is uiteindelijk toegekend aan Veenendaal, omdat zeer hoog is gescoord op kwaliteit van het wegdek en ook goed is gescoord op aspecten als fietsgebruik, ruimte lijke ordening, fietstevredenheid en ambitie. Zo is Veenen daal tevens een van de eerste gemeenten met gratis bewaakte stallingen bij het station en in het centrum. Daarnaast doet deze gemeente verschillende fietseducatieprojecten en dat slaat zeker (als een bom) aan. Waar het mij om gaat, is het volgende. Hoe kan het zijn dat Leeuwarden niet in het rijtje van de genomineerden is opge nomen en zelfs niet meegenomen is in het vooronderzoek? Kan hiermee geconcludeerd worden dat de situatie in Leeuwarden op dit moment bar slecht is, waardoor het niet interessant genoeg is voor de fietser om Leeuwarden in het vooronder zoek mee te nemen? Is dit voor het college voldoende aan leiding om het Leeuwarder fietsplan hoge prioriteit te ge ven in de komende tijd? Zo nee, wat zijn de plannen van het college om het fietsplan in Leeuwarden te verbeteren? De heer Den Oudsten (weth.)Waarom is Leeuwarden niet ge nomineerd voor de eretitel 'Fietsstad 2000'? We hebben ons niet aangemeld. Er is wel een informatiepak ket aangevraagd en daarop is besloten om ons niet aan te melden. De tijd was te kort om daar de redenen van te ach terhalen. Ik kom daar nog op terug. Temeer daar er volgend jaar weer een ronde is. De gemeente Leeuwarden zou er dan deel van uit kunnen maken. Ook naar aanleiding van deze vraag, denk ik dat het goed is dat we er nog eens fundamenteel naar kijken of er aanlei ding toe is om mee te doen. Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 20 november 2000 U vraagt min of meer of dit een teken aan de wand is dat het met het fietsbeleid in Leeuwarden slecht gesteld is. Dat is niet een gerechtvaardigde conclusie. Wij zullen na melijk in het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan een aparte fietsnota in bespreking geven. We weten waar de knelpunten liggen. Er wordt dus flink aandacht aan besteed, hoewel het fietsbeleid in de afgelopen periode niet als zo danig politiek op de agenda heeft gestaan. Ik kan mij dus voorstellen dat u die vraag stelt. Het betekent echter niet dat er niets aan gedaan wordt. De fietsnota ligt er al en zal u, zodra de andere nota's van het GVVP klaar zijn, ter hand worden gesteld. Daar kan dan over gedebatteerd worden. De heer Feddema: De VVD-fractie heeft al jaren gepleit voor een open markt en dus ruimte voor particuliere initiatieven inzake kinderopvang in onze gemeente. Mijn fractie was en is nog steeds tevreden met het raads voorstel van 14 februari jl. waarbij de gemeenteraad, vol gens mij ook unaniem, akkoord ging met de keuze om voor een exclusieve partnerrelatie met de SKL, een heroverweging te maken en dus ruimte te bieden voor andere aanbieders op het terrein van de kinderopvang, mits voldaan wordt aan de kwa liteitseisen die duidelijk zijn vastgelegd in een kwali teitsver ordening Door dit besluit wordt de marktwerking in de kinderopvang bevorderd en kunnen concurrerende aanbiedingen tot lagere kosten leiden van de gemeente Leeuwarden. De stimuleringsregeling kinderopvang vanuit het Rijk is voor Leeuwarden tot en met 2002 positief uitgevallen tot het aantal van 450 nieuwe kindplaatsen. Dat moet u verme nigvuldigen met f 12.372,-. In de jaren '97, '98 en '99 kon SKL slechts 151 kindplaatsen realiseren. Gelukkig mogen nu ook andere partijen meedoen. Hoe moeizaam het particuliere initiatief in Wirdum is ver lopen, dreigt nu ook te gelden voor een heel interessante landelijk werkende marktpartij, Catalpa, die in samenwer king met de stichting Pjutteboartersplak in Leeuwarden po sitie wil verkrijgen. Al in het begin van dit jaar hebben de eerder genoemde stichting en Catalpa in samenwerking met de ROC De Friese Poort besloten een kinderdagverblijf op te zetten in Leeuwarden. De initiatiefnemers hebben een ak koord met de ontwikkelaarspoot van Woningbouwcorporatie BWL, die gaat bouwen en vervolgens verhuren aan de initia tiefnemers nabij het terrein van de Friese Poort aan de Wi- laarderburenDe gemeentelijke dienst Grondbedrijf heeft middels een versnelde procedure een en ander positief afge rond. Uit een notitie tussen de partijen eerder genoemd en de wethouder van 27 april 2000, blijkt ook een positieve grondhouding en insteek vanuit Welzijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 4