Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
vraag ook anders stellen: welke bezwaren zijn er om nu al
aan te geven dat we slechts met één concessiehouder in zee
willen? Op dit punt wachten wij het antwoord van de wethou
der af.
Een laatste opmerking over het Wvg-vervoer.
De aanvulling in het program van eisen, dat de toekomstige
vervoerders goede afspraken moeten maken met TraXX om tot
een sluitende en logische vervoersketen te komen, dat moge
terecht zijn. Het neemt niet onze zorg weg. Niettemin
denken wij dat ook voor het collectief afhankelijk vervoer
sprake is van een kwaliteitsverbetering.
Samenvattend, in beginsel zijn wij akkoord. Er blijven nog
een paar vragen over, die wij graag beantwoord zouden
willen zien.
De heer Roekiman: Het voorliggend voorstel heeft betrekking
op de reorganisatie en de aanbestedingsprocedure van het
openbaar vervoer. Mijn fractie heeft al eerder aangegeven
inhoudelijk geen bezwaren te hebben tegen het integreren
van het openbaar vervoer met de collectieve vervoervoorzie-
ning Wvg en de daaraan gekoppelde aanbestedingsprocedure.
Wel met dien verstande dat het huidige kwaliteitsniveau als
basis moet dienen.
De keuze voor een sternet, servicenet en aanvullend net is
voor ons niet het probleem. Waar het wel om gaat, is dat de
reiziger in de nabije toekomst niet geconfronteerd moet
worden met een verslechtering van het openbaar vervoer,
maar veeleer moet kunnen beschikken over een kwalitatief
verbeterd vervoersysteem. Het uitgangspunt moet wat ons
betreft zijn het verder optimaliseren en aantrekkelijk
maken van de huidige openbaar vervoervoorziening, die
toegankelijk is voor eenieder. De vraag is of het college
deze mening deelt en kan toezeggen dat met de invoering van
het sternet, servicenet en aanvullend net het huidige
kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer op zijn minst kan
worden gehandhaafd c.q. kan worden gewaarborgd.
Het openbaar vervoer moet in de nabij toekomst concurrerend
zijn, het moet een goed alternatief zijn voor het autoge
bruik. Het gaat dan niet alleen om zaken als prijs en
kwaliteit. Wil Leeuwarden de bevoegdheden met betrekking
tot het openbaar vervoer behouden en daaruit extra opbreng
sten genereren, dan zal er, veel meer dan nu het geval is,
gewerkt moeten worden aan het imago van het openbaar
vervoer. De CDA-fractie heeft het nodige hierover gezegd.
Bussen moeten dan op tijd rijden en de frequentie, beschik
baarheid, gerief en comfort van het openbaar vervoer dient
goed aan te sluiten op de behoeftevraag van de reiziger.
Naast de voorgestelde aanbestedingsprocedure en het daarbij
behorende Programma van Eisen zullen nieuwe vormen van
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
aanbiedingen moeten komen om het openbaar vervoer extra
aantrekkelijk te maken. Denkt u daarbij aan dalurenkaarten,
kortingskaarten voor het openbaar vervoer van transferium-
plekken naar de binnenstad, of gratis openbaar vervoer op
bepaalde tijden tijdens de koopzondagen. Hiermee kunnen
onrendabele uren beter benut worden en kunnen dergelijke
aanbiedingen als instrument dienen om het autoverkeer terug
te dringen.
Zoals ik zojuist heb aangegeven, gaat het voorstel vanavond
over de reorganisatie en de aanbestedingprocedure van het
openbaar vervoer en het daarbij behorende Programma van
Eisen.
In deze fase is het in feite niet aan de orde en zeker te
voorbarig om het over de aanbieder van het openbaar vervoer
te hebben. Toch wil mijn fractie kenbaar maken dat de Wvg-
vervoervoorziening in de nieuwe vorm voor ons een punt van
zorg is. Voor een deel heeft dit te maken met het feit dat
er over de huidige collectieve Wvg-vervoer tevredenheid
bestaat onder de groep ouderen en minder valide mensen.
Voor een deel heeft het te maken met het feit dat er
onvoldoende duidelijkheid bestaat over de kwaliteit van de
dienstverlening en de bereikbaarheid van het nieuwe collec
tieve vraag afhankelijk vervoer. Van het college willen we
hierover het nodige weten.
Duidelijk moet zijn dat mijn fractie alleen zal instemmen
met de gunning van het Wvg-vervoer aan de nieuwe aanbieder,
als minimaal wordt voldaan aan de huidige kwaliteitseisen
van de Wvg-vervoervoorzieningNogmaals, een aanbieder als
TraXX is op dit moment niet aan de orde. Toch is mij ter
ore gekomen dat mensen bijvoorbeeld uit Heerenveen, die
collectief vraagafhankelijk vervoer hebben met TraXX, in
combinatie met het carvervoer niet even tevreden zijn met
het nieuwe Wvg-vervoer. Algemene klachten zijn bijvoor
beeld: langer wachttijden, niet altijd rechtstreeks verbin
ding, niet op ieder station is er assistentieverlening
beschikbaar voor minder valide mensen met als gevolg lange
reistijden, hogere kosten en als je pech hebt is de eindbe
stemming onbekend.
Duidelijk is dat het huidige Wvg-vervoer op regionaal
niveau behoorlijk goed georganiseerd is en dat de doelgroep
hierover zeer tevreden is. Eveneens is duidelijk dat TraXX
een landelijk dekkende service propageert, maar dat het
vervoersysteem niet altijd optimaal is, met alle gevolgen
van dien. Het is dan ook van essentieel belang dat er een
goede analyse komt van de vervoersbehoefte van de huidige
Wvg-gebruikersgroep en deze vervolgens te matchen met de
meest gunstige aanbieder.
Kortom we kunnen instemmen met het voorliggend voorstel,
maar we zullen de aanbesteding in het kader van de Wvg
zeker kritisch volgen.