Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
Het college kan die concessies verlenen, maar zal dat niet
doen na de commissie geraadpleegd te hebben over wat er
precies verleend wordt. Dat betekent dat wij zullen zorgen
dat wij vooraf, voordat wij daadwerkelijk de concessie
verlenen, kijken of voor het besluit dat het college heeft
genomen een politieke meerderheid te vinden is. Dat doen we
via een commissiebehandeling, dat is wat er gevraagd werd.
U heeft terecht gezien dat wij een aantal wijzigingen
hebben voorgesteld ten opzichte van het stuk dat in de
commissie is geweest. Dat daarbij, zoals de heer Ten Hoeve
terecht zegt, de Kei is opgenomen en een aantal andere
locaties, die minstens even slecht bereikbaar zijn, niet,
dat heeft te maken met het feit dat als je de zaak ter
inspraak doet en er zijn bewonersgroepen actief om hun zaak
te bepleiten, dat je ook die zaak serieus moet beoordelen.
Dat heeft mede aanleiding gegeven voor de stellingname om
daar iets aan te doen. Dat kan alleen vanwege het feit dat
het niet elders ook gebeurt, dan zouden we fundamenteel in
een probleem terecht komen.
De heren Stoker en Roekiman hebben een opmerking gemaakt
over de proef openbaar vervoer en zijn eigen voorstel over
de piekbus. Waar het hier om gaat is dat wij op kosten van
het Rijk geen proeven kunnen doen met gratis openbaar
vervoer. Ook de piekbus valt in dit verband onder gratis
openbaar vervoer. Het onderwerp is absoluut niet vergeten,
ik sta nog steeds vierkant achter dit voorstel. Zo is ook
in de Staten van Fryslan daar positief over geoordeeld. De
Staten zelf willen een voorbeeldfunctie op dat punt vervul
len. Wij kunnen dat niet binnen het raam van deze aanbeste
ding realiseren. Datzelfde geldt voor het voorstel dat de
D66-fractie gedaan heeft over de fietstrein. Ik beschouw
dat allemaal in de categorie van het openbaar vervoer
zodanig aantrekkelijk proberen te maken dat meer mensen
daar gebruik van zullen maken. Wij zullen die voorstellen
betrekken bij het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan en
er op dat moment op terug komen. Ik weet nog niet exact
wanneer dat GVVP er gaat komen, omdat we in het kader van
het maken van het GVVP fundamenteel kijken naar een aantal
actuele situaties, die zich op dit moment voordoen. Voor de
beoordeling van dit voorstel geldt hetzelfde als dat van
mevrouw Inberg, ook de proef gratis openbaar vervoer mag
niet al te lang op zich laten wachten. De raad krijgt een
apart voorstel over de manier waarop wij daarmee omgaan.
(Mevrouw Van Ulzen: Ik heb zou de wethouder willen vragen
of hij rekening houdt met de vernieuwde inzichten van de
minister van VerkeerHet zal u verbazen waar wij allemaal
niet rekening mee houden.
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000
Mevrouw Hafkamp (weth.Door een aantal van u zijn opmer
kingen gemaakt voor wat betreft het Wvg-vervoer. Zoals de
heer Ten Hoeve al zei, uit de notitie blijkt wel dat het
gaat om zorg en aandacht voor het Wvg-vervoer. Dat is
precies het punt waar het om draaitDoor velen is de zorg
uitgesproken over het gebrek aan kwaliteit dat TraXX biedt.
Het Rijk en de Gehandicaptenraad zijn momenteel met elkaar
in gesprek, juist om te praten over de knelpunten die
geconstateerd worden bij TraXX, door het gebrek aan goed
vervoer. Ook in de Tweede Kamer zijn er al de nodige vragen
over gesteld. De minister wordt ook onder vuur genomen als
het gaat om de knelpunten die geconstateerd zijn. Het is in
ieder geval een landelijk probleem. Zorg hebben wij daar
uiteraard ook over. Die aanbesteding van het nieuwe vervoer
is in 2002 een feit. Het contract, dat TraXX heeft, loopt
per 1 april 2002 af. Er zal TraXX veel aan gelegen zijn om
voor de knelpunten, die gesignaleerd zijn, zo snel mogelijk
met een oplossing te komen, gelet op de risico's die dit
heeft voor het contract met TraXX.
De heer Kalsbeek schetste de nodige problemen. Hij heeft
niet zo lang geleden een reis gemaakt en is ergens gestrand
vanwege het gebrek aan goede aansluitingen onderweg. De
ontwikkelingen die er zijn met TraXX is zeker iets wat wij
goed in de gaten zullen houden. Ik kan me voorstellen dat
de raad over niet al te lange tijd geïnformeerd wordt over
de voortgang van TraXX. Het is belangrijk dat daar de
nodige zorg aan besteed wordt, ook al speelt 80% van het
Wvg-vervoer zich binnen de gemeentegrenzen af, juist die
20% elders verdient zeer zeker de aandacht. (De heer
KalsbeekDie 20% buiten de gemeente is wel 60% van het
aantal zones. Naar verhouding heb je veel meer reiskilome-
ters buiten de gemeente dan binnen de gemeente.) Dat klopt,
dat ben ik met de heer Kalsbeek eens. Nogmaals het heeft
alle aandacht. In een notitie is ook al aangegeven dat
mensen die gebruik maken van Wvg-vervoer in beginsel niet
meer moeten betalen dan het reguliere openbaar vervoerta-
rief. Dat is een heel belangrijk punt. Mocht het zo zijn
dat zich daar financiële knelpunten voordoen, dan zal in
ieder geval gezocht worden naar oplossingen op maat. Het
moet niet zo zijn dat iemand daardoor gedwongen wordt om
veel meer kosten te maken.
De heer Kalsbeek vroeg om het aanhouden hiervan. Gelet op
de zorg die er aan besteed wordt en de rapportage die de
raad volgend jaar van ons kunt krijgen, vind ik het niet
een goed idee om dit aan te houden, juist omdat het in zijn
totaliteit meegenomen gaat worden.
De heer De Jong van de NLP zei: it soe allegear goed komme
moatte. Dêr bin ik it folslein mei iens