Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 huurd, zult u tot de ontdekking komen dat die zijn leegloo puren en improductieve uren voor een gedeelte in rekening brengt, omdat hij ze verdeelt over de direct productieve uren. Zo hoort dat intern ook verrekend te worden. De leegloop en improductieve uren moeten worden versleuteld, zodanig dat zij tot een tarief leiden voor het aantal direct productieve uren. Dan is het probleem opgelost, dan hoeft dit niet ten laste van stelpost arbeidsmarkt maatregelen te worden gebracht. Er wordt gesproken over het feit dat deze persoon leegloopuren en improductieve uren heeft, dat klopt uiteraard. Het is gebruikelijk om die te verdisconteren in de direct productieve uren. Dat brengen we niet ten laste van de verlies- en winstrekening. De heer Den Oudsten (weth.): Het lobbybudget uit het investeringsdeel van het SIOF. Het interessante is dat de raad zelf de criteria vaststelt voor het SIOF en dat dit er niet aan voldoet. Dat heeft te maken met het feit dat we proberen het karakter van het SIOF in te brengen. Wat de lobby ook oplevert, het levert niet een rechtstreeks verband met de opbrengsten, wel een indirect verband uiteraard. Misschien zelfs wel, als de lobby slaagt, met meer kosten. We voldoen niet in dat criterium. Het is een punt dat vaker voorkomt, dat wij een aantal regels hebben vastgesteld rondom dat deel van het SIOF, die redelijk klemvast zijn. Wij zouden er misschien nog eens over moeten praten, maar de raad mag van het college verwachten dat wij ons aan de voorschriften houden, die de raad zelf heeft ingesteld. Dat betekent dat het daar niet uit kan. Dan geldt voor dit soort immateriële moeilijk te traceren kosten, dat je het op de meest rechtstreekse en boekhoud kundig meest solide manier afboekt. Als je er geen post voor hebt, dan doe je het uit de Algemene Reserve. Er is nog een opmerking gemaakt over het Zuiderplein. Die opmerking is volkomen correct. Het is de vraag wat wij nu doen. Wij kunnen het terugnemen, dat is op zichzelf geen punt. Als men toch niet van plan is er morgenavond over te praten, dan kunnen we het door laten gaan. Mevrouw De Haan (weth.): De vraag van mevrouw Dikken over oudkomers. De gelden voor oudkomers zijn bedoeld voor taalcursussen in de wijk. Wij hebben bij Perspectief gezegd dat de behoefte van wijkcursussen toeneemt. We hebben een ton extra nodig om die extra cursussen in 2001 te kunnen draaien. Inmiddels is van het Rijk extra geld gekomen. We kunnen op rijksmiddelen die extra cursussen gaan draaien. Het geld van het Rijk is al eerder gekomen. Wij konden dit jaar niet al die extra cursussen organiseren, technisch gezien niet. Dat betekent dat we dit jaar extra geld Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 18 december 2000 overhouden. Dat reserveren we voor de taalcursussen voor volgend jaar, die wel al gepland hadden. Ik ben nagegaan hoe het zit met het Fonds vluchtelingen. Het Fonds vluchtelingen is eigenlijk alleen maar een parkeerfonds voor deze middelen, ook met de titel 'taalcur sussen oudkomers'. Het geld blijft voor taalcursussen oudkomers Wij hebben het een keer ter informatie in de commissie gehad, overigens ook in het college. Het is goed om het een keer op de agenda te zetten, zodat we daar inhoudelijk over kunnen praten. Het opbouwwerk HWL f 250.000,- extra, dat is op de volgende manier gekomen. Wij hebben bij Perspectief twee extra opbouwwerkers gefinancierd voor 2001, dat waren we van plan, later is dat in de besluitvorming getemporiseerd. We hebben een probleem voor HWL voor het jaar 2000 opgelost, omdat wij ervan uit gingen dat er twee extra opbouwwerkers kwamen, enzovoort. Op het laatste moment hebben wij een probleem opgelost via de egalisatiereserve, overigens via het college en ook ter informatie aan de commissie. We hebben net de evaluatie dienstreserves in de Commissie Bestuur en Middelen gehad en vastgelegd wat de bedoeling is. Met terugwerkende kracht kun je zeggen dat de dienste- galisatiereserve hier niet voor bedoeld was. We hebben in de Commissie Bestuur en Middelen gezegd dat we er in de toekomst strak op zullen toezien, dat dit soort dingen niet via die weg opgelost moet worden. De heer Den Oudsten (weth.): De subsidiemanager van de heer Jacobse. Ik heb de onderliggende stukken er niet bij. Ik ken niet precies de urenverdeling, zoals die er onder liggen. Het principe van de opmerking is dat je het aantal rendabele uren op zou kunnen trekken. Dat zal waarschijn lijk niet 100% zijn. Want ook een extern adviseur zal altijd zaken doen voor de gemeente, die voor een stukje onrendabel zijn, die niet toe te rekenen zijn aan projec ten. (De heer Jacobse: Het gaat er om dat we een bedrijf zijn. Onrendabele uren, indirect productieve uren verdis conteerd zijn in de tarievendie je wel in rekening brengt. Het uurtarief van het aantal uren, dat er werkelijk gewerkt wordt, in rekening wordt gebracht bij klanten, daar zit een stukje voor die improductieve uren in.) Het gaat niet om het tarief zelf, het gaat om de manier waarop wij de kosten die wij maken voor een dergelijke functionaris toerekenen aan onze eigen rendabele project. (De heer JacobseJuist, u moet dus meer toerekenen aan uw eigen interne producten.) Dan zijn we precies bij de opmerking die ik maakte. Dat is een punt dat we op zichzelf zouden moeten bekijken. Ook het toerekenen aan onze eigen projec ten kent zijn grenzen. Er is een aantal werkzaamheden, dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 24