Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 minder coffeeshops hebben en op een flink aantal Friese gemeenten, die de nuloptie hanteren. Men komt nog wel eens aanzetten met de excessieve en negatieve gevolgen, zoals runners en dergelijke, dat zou kunnen optreden bij het verdergaand beperken van het aantal coffeeshops. Maar voor zover ik weet is dat in plaatsen als Zwolle en Apeldoorn ook niet aan de orde en die zullen ook hier, bij een goed beleid in het kader van handhaving, niet aan de orde zijn. Er komt immers door het machtswoord van de minister extra formatie voor de handhaving in het kader van deze problema tiek. Wij zijn er ook niet voor om financieel tegemoet te komen bij het verplaatsen van coffeeshops. De overgangstermijn van drie jaar biedt op zich voldoende waarborg voor een redelijke gang van zaken. Voor wat betreft de sluitingstijden kon ik mij in het eerste voorstel vinden. Niet in het voorstel wat nu voor ligt De motie die door de heer Krol is ingediend, is naast de heer Krol en de heer Feenstra ook door mij ondertekend. Mevrouw Uiterwijk Winkel: De fractie van PAL/GroenLinks heeft geen problemen met de aanwijzing van concentratiege bieden voor horecagelegenheden, dus ook voor coffeeshops. Wij zijn tevreden dat het college het advies van de Commis sie Bestuur en Middelen heeft overgenomen en dat de huidige sluitingstijden, die gelden voor alle horecagelegenheden in een bepaald gebied, dus ook de coffeeshops, hetzelfde blijven. Het huidige aantal coffeeshops ligt hoger dan veertien. Met het voorstel van het college, om het aantal shops op de middellange termijn te beperken tot twaalf, kunnen wij instemmen. Door het aanwij zen van concentratiegebieden voor de horeca zullen de coffeeshops op het Vliet op den duur verdwijnen volgens het sterfhuisconcept. Anders ligt dat voor de coffeeshops in de Breedstraat. Volgens de voorstellen in deze nota worden deze shops geacht binnen drie jaar hun deuren te sluiten. Daarna wordt hen op deze plek geen gedoogvergunning meer verstrekt. Dit is ons inziens een onelegante manier om op middellange termijn het door het college beoogde aantal te bereiken. Coffeeshops zijn al zeker vijfentwintig jaar een vertrouwd beeld in Nederland. Coffeeshops worden in de gemeente Leeuwarden, analoog aan het landelijk beleid, gedoogd. Daarmee zijn coffeeshops strafrechtelijk gedoogd en bestuursrechtelijk legaal. Coffeeshophouders worden dan ook als normale ondernemers benaderd door belastingdienst en allerlei andere officiële instanties In de gemeente Leeuwarden dienen coffeeshops te voldoen aan de voor hen geldende normen en eisen van de Horecawet. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 12 februari 2001 Daarom zijn de coffeeshopondernemers genoodzaakt om hun bedrijf aan te passen met de huidige en nodige investerin gen. Nu er eindelijk op internationaal niveau een liberaler standpunt wordt ingenomen wat betreft softdrugs vinden wij het niet terecht dat er in Leeuwarden nu opeens met de Opiumwet als leidraad wordt gezwaaid en ondernemers daar door geen verhaal hebben bij de gemeente. In het nabije verleden werd een aantal andere bedrijven door de gemeente verplicht om zich te verplaatsen naar elders in de gemeente, omdat ze niet meer paste en gewenst waren in de buurt en/of omgeving. Kort geleden moest nog een koerierdienst uit Huizum verplaatst worden naar het industrieterrein. Ook andere bedrijven zijn in dergelijke situaties door de gemeente gefaciliteerd in termen van de financiële tegemoetkoming in de verplaatsingskosten. Er is dus binnen de gemeente ruimte om op maat beleid voor het verplaatsen van bedrijven toe te passen. De motie van het CDA-fractie gaat ons te ver. Het aantal, zoals het college voorstaat, vinden wij prima. De motie van het NLP-fractie, dat kunt u zich wel voorstel len, gaat ons veel te ver. We vinden hem zelfs niet van deze tijd. De motie van de SP-fractie wil ik nog even nader bestude ren. Dat was nogal een heel verhaal. Ik heb hem nog niet in kunnen kijken. Maar mijn fractie vindt dat op hoofdlijnen gestuurd moet worden door het college en de ambtelijke organisatie sterk op de regievoering moet zitten. De ondernemers zijn in dit geval zelf best in staat en hebben naar onze mening een goed beeld van waar ze zich het beste kunnen vestigen. Dit laatste moet vooral zo blijven. De gemeente moet hooguit een regisserende taak hebben en niet de rol van makelaar op zich nemen, zoals de VVD-fractie voorstaatOm de regierol goed te kunnen vervullen zou men ons inziens het beste kunnen doen met facilitering in de vorm van een financiële tegemoetkoming in de kosten van verplaatsings- en inrichtingskosten. Vandaar dat de PAL/GroenLinks-fractie de volgende motie indient. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 februari 2001, behandelende het coffeeshopbeleid; constaterende dat - de landelijke coffeeshops al meer dan 25 jaar gedoogd worden en daarmee bestuursrechtelijk legaal zijn; - de coffeeshops in Leeuwarden ook conform het Leeu warder gemeentelijk beleid worden gedoogd en dien tengevolge als normale ondernemers worden aangemerkt en daarmee belastingplichtig zijn;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 10