Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001
stad. Dan is het jammer dat uit het rapport 'Een schonere
stad' blijkt dat de totaalindruk onder het basisniveau
scoort. De binnenstad, dat is al eerder gezegd, is het vi
sitekaartje van de stad, we zullen hieraan iets moeten
doen. Dan gaat het wat mijn fractie betreft vooral om het
zwerfvuil, onkruid rondom de obstakels, onkruid in de go
ten, kortom de algemene rommelige indruk. En of het nu zon
dag of niet zondag is, die kwaliteit van die omgeving van
de binnenstad moet ook op zondag netjes zijn. Dit kan het
verschuiven van de aandacht binnen het huidige pakket van
maatregelen betekenen, het aanpassen van bestekken naar een
intensievere maatregel voor de binnenstad. Wij vragen hier
extra aandacht voor.
Met belangstelling wachten wij ook het resultaat af van het
onderzoek voor wat betreft de BTW-componenten en dan met
name voor het onderdeel dat de DSW voor de gemeente Leeu
warden doet voor wat betreft het groenonderhoud. Mocht het
zo ziin dat de verzelfstandiging van de DSW ook nog kan be
tekenen dat 20BTW over dat totaal moet worden geheven,
dan kan het wel eens zo zijn dat elke cent die wij investe
ren in het helpen stoppen van het achterstallige onderhoud,
datzelfde achterstallige onderhoud op een andere plek in
datzelfde jaar weer gaat plaatsvinden. Met andere woorden,
we moeten zeer goed kijken naar de mogelijkheden wat de BTW
betreft. Mijn fractie heeft in de commissie dan ook voorge
steld om te onderzoeken of niet vanuit BOR een bedrijfsunit
vanuit de gemeente verzelfstandigd kan worden, zodat in ie
der geval de verrekening van de BTW, en dat is 20'i let wel
eenvijfde van het totale budget, in ieder geval veilig ge
steld wordt voor het onderhoud.
De heer Bilker (weth.): Het is inderdaad een heel lang tra
ject geweest, dat we met z'n allen hebben afgelegd en het
is inderdaad zo dat het verschillende aspecten raakt van de
topprioriteiten, neergelegd in het BestuursprogrammaDat
is ook het resultaat van de motie ingediend door de PvdA-
fractie bij de discussies rondom Perspectief 2001, dat al
les zoveel mogelijk in één verhaal aan de raad zal worden
ggpresenteerdWij hebben inderdaad, wat de heer teodema
ook gezegd heeft, een heel lang traject gehad, samen met
een klankbordgroep, waaraan ook raadsleden hebben deelgeno
men
Ik dank ook ae heer Feddema voor de complimenten voor de
samenstellers, want het is inderdaad, hoe dat proces is
verlopeneen compliment waard. Er zijn diverse rapporten,
maar aan rapporten heb je op een gegeven moment niet zo
veel, het moet gebeuren. Als het dan eindelijk zover is dat
we precies weten nu bij welk gewenst niveau, in welke wijk,
wii het onderhoud plegen, als ik het heb over verhardingen,
of ik heb het over groen, dezelfde systematiek moet worden
toegepast. Dan herinner ik mij nog heel goed de discussie
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001
die in december 1999, in de oude raadszaal nog, geweest is
van de Commissie Stadsontwikkeling, waarin wij inderdaad
heel erg op het niveau de discussie hebben gevoerd van wat
wil je waar voor gewenst niveau. Dit is uiteindelijk daar
een neerslag van als het gaat over het regulier onderhoud.
Vervolgens hebben we gesproken over het achterstallig on
derhoud. Het achterstallig onderhoud is nu met dit rapport,
naar aanleiding van analyse en de nulmetingen 'Een achter
stand in kwaliteit' ook in beeld gebracht. Wat dat betreft
ben ik in ieder geval zeer blij dat we daarin ook keuzes
kunnen maken. Als dan de vraag is hoe het zit met calami
teiten, dan zijn natuurlijk, het woord zegt het al, calami
teiten een grote ramp en kunnen meestal heel onverwachts
gebeuren. Toch is het wel de bedoeling om zoveel mogelijk,
ook bij dit rapport, dat staat er in vermeld, met die cala
miteiten rekening te houden, dat die verwerkt worden in dat
combinatiescenario
Als het goed is, ziet u ook een hele lange lijst met wat er
allemaal aan achterstallig onderhoud is en daar is op grond
van dat combinatiescenario een overzicht en een duidelijke
keuze van gemaakt op basis van technische staat, op basis
van sociaal-economische aspecten en vooral, en dat is de
winst dan natuurlijk van zo'n combinatiescenario, als het
gaat over uitvoeringsaspecten bij herinrichting.
De heer Drewel verwijst niet alleen naar de positieve pun
ten, maar heeft; ook een paar negatieve punten genoemd en
het college geeft hem daarin gelijk. Dat hebben we ook in
de nota opgeschreven als het gaat over de enorme prijs- en
loonstijgingen en met name ook de energieprijzen, die ge
stegen zijn en die natuurlijk in dit werk zijn neerslag
heeft, denk alleen maar aan asfalt. Dan is dat nogal wat en
dat houdt in, dat staat ook heel duidelijk in het stuk, dat
we sowieso al te maken hebben met op het gewenste niveau,
wat we nu met z'n allen afspreken, dat we daar al in totaal
f 2,1 miljoen boven zitten. Een vraag van de heer Drewel
was hoe je daarmee omgaat, komen er nieuwe voorstellen?
Nee, dat is niet de bedoeling, het college ziet geen moge
lijkheid om bij Perspectief met een extra voorstel te ko
men. Dat zit verwerkt in dit verhaal. Dat betekent letter
lijk en dat staat ook in het stuk, dat daarmee net niveau
moet worden aangepast. Het is niet anders, want het gaat om
een smak geld.
Er is een andere vraag geweest van de heer Drewel over uit
breiding areaal. Daar is wel beleid voor, dat beleid is na
tuurlij k standaard. Neem nu de uitbreiding van de nieuwe
wijken Zuiderburen of Leeuwarden-Zuid, daar wordt natuur
lijk een norm op losgelaten, dan hebben we het over vier
kante meters, van grijs, groen, noemt maar op. Dat is de
normale uitzetting. Vraag is natuurlijk altijd of dat vol
doende is, misschien houd je ook wel over, ook dat kan ik