Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001 stad. Dan is het jammer dat uit het rapport 'Een schonere stad' blijkt dat de totaalindruk onder het basisniveau scoort. De binnenstad, dat is al eerder gezegd, is het vi sitekaartje van de stad, we zullen hieraan iets moeten doen. Dan gaat het wat mijn fractie betreft vooral om het zwerfvuil, onkruid rondom de obstakels, onkruid in de go ten, kortom de algemene rommelige indruk. En of het nu zon dag of niet zondag is, die kwaliteit van die omgeving van de binnenstad moet ook op zondag netjes zijn. Dit kan het verschuiven van de aandacht binnen het huidige pakket van maatregelen betekenen, het aanpassen van bestekken naar een intensievere maatregel voor de binnenstad. Wij vragen hier extra aandacht voor. Met belangstelling wachten wij ook het resultaat af van het onderzoek voor wat betreft de BTW-componenten en dan met name voor het onderdeel dat de DSW voor de gemeente Leeu warden doet voor wat betreft het groenonderhoud. Mocht het zo ziin dat de verzelfstandiging van de DSW ook nog kan be tekenen dat 20BTW over dat totaal moet worden geheven, dan kan het wel eens zo zijn dat elke cent die wij investe ren in het helpen stoppen van het achterstallige onderhoud, datzelfde achterstallige onderhoud op een andere plek in datzelfde jaar weer gaat plaatsvinden. Met andere woorden, we moeten zeer goed kijken naar de mogelijkheden wat de BTW betreft. Mijn fractie heeft in de commissie dan ook voorge steld om te onderzoeken of niet vanuit BOR een bedrijfsunit vanuit de gemeente verzelfstandigd kan worden, zodat in ie der geval de verrekening van de BTW, en dat is 20'i let wel eenvijfde van het totale budget, in ieder geval veilig ge steld wordt voor het onderhoud. De heer Bilker (weth.): Het is inderdaad een heel lang tra ject geweest, dat we met z'n allen hebben afgelegd en het is inderdaad zo dat het verschillende aspecten raakt van de topprioriteiten, neergelegd in het BestuursprogrammaDat is ook het resultaat van de motie ingediend door de PvdA- fractie bij de discussies rondom Perspectief 2001, dat al les zoveel mogelijk in één verhaal aan de raad zal worden ggpresenteerdWij hebben inderdaad, wat de heer teodema ook gezegd heeft, een heel lang traject gehad, samen met een klankbordgroep, waaraan ook raadsleden hebben deelgeno men Ik dank ook ae heer Feddema voor de complimenten voor de samenstellers, want het is inderdaad, hoe dat proces is verlopeneen compliment waard. Er zijn diverse rapporten, maar aan rapporten heb je op een gegeven moment niet zo veel, het moet gebeuren. Als het dan eindelijk zover is dat we precies weten nu bij welk gewenst niveau, in welke wijk, wii het onderhoud plegen, als ik het heb over verhardingen, of ik heb het over groen, dezelfde systematiek moet worden toegepast. Dan herinner ik mij nog heel goed de discussie Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001 die in december 1999, in de oude raadszaal nog, geweest is van de Commissie Stadsontwikkeling, waarin wij inderdaad heel erg op het niveau de discussie hebben gevoerd van wat wil je waar voor gewenst niveau. Dit is uiteindelijk daar een neerslag van als het gaat over het regulier onderhoud. Vervolgens hebben we gesproken over het achterstallig on derhoud. Het achterstallig onderhoud is nu met dit rapport, naar aanleiding van analyse en de nulmetingen 'Een achter stand in kwaliteit' ook in beeld gebracht. Wat dat betreft ben ik in ieder geval zeer blij dat we daarin ook keuzes kunnen maken. Als dan de vraag is hoe het zit met calami teiten, dan zijn natuurlijk, het woord zegt het al, calami teiten een grote ramp en kunnen meestal heel onverwachts gebeuren. Toch is het wel de bedoeling om zoveel mogelijk, ook bij dit rapport, dat staat er in vermeld, met die cala miteiten rekening te houden, dat die verwerkt worden in dat combinatiescenario Als het goed is, ziet u ook een hele lange lijst met wat er allemaal aan achterstallig onderhoud is en daar is op grond van dat combinatiescenario een overzicht en een duidelijke keuze van gemaakt op basis van technische staat, op basis van sociaal-economische aspecten en vooral, en dat is de winst dan natuurlijk van zo'n combinatiescenario, als het gaat over uitvoeringsaspecten bij herinrichting. De heer Drewel verwijst niet alleen naar de positieve pun ten, maar heeft; ook een paar negatieve punten genoemd en het college geeft hem daarin gelijk. Dat hebben we ook in de nota opgeschreven als het gaat over de enorme prijs- en loonstijgingen en met name ook de energieprijzen, die ge stegen zijn en die natuurlijk in dit werk zijn neerslag heeft, denk alleen maar aan asfalt. Dan is dat nogal wat en dat houdt in, dat staat ook heel duidelijk in het stuk, dat we sowieso al te maken hebben met op het gewenste niveau, wat we nu met z'n allen afspreken, dat we daar al in totaal f 2,1 miljoen boven zitten. Een vraag van de heer Drewel was hoe je daarmee omgaat, komen er nieuwe voorstellen? Nee, dat is niet de bedoeling, het college ziet geen moge lijkheid om bij Perspectief met een extra voorstel te ko men. Dat zit verwerkt in dit verhaal. Dat betekent letter lijk en dat staat ook in het stuk, dat daarmee net niveau moet worden aangepast. Het is niet anders, want het gaat om een smak geld. Er is een andere vraag geweest van de heer Drewel over uit breiding areaal. Daar is wel beleid voor, dat beleid is na tuurlij k standaard. Neem nu de uitbreiding van de nieuwe wijken Zuiderburen of Leeuwarden-Zuid, daar wordt natuur lijk een norm op losgelaten, dan hebben we het over vier kante meters, van grijs, groen, noemt maar op. Dat is de normale uitzetting. Vraag is natuurlijk altijd of dat vol doende is, misschien houd je ook wel over, ook dat kan ik

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 10