Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001 gingen, de PvdA-fractie en PAL/GroenLinks-fractie mee kun nen gaan met een voorstel van de VVD-fractie, maar ik had er dan wel graag wat argumenten bij gehoord na de schorsing en die heb ik niet gehoord. Dus ik blijf bij mijn stand punt De heer Den Oudsten (weth.)Ik denk wel dat we even helde re dingen moeten doen. De meerderheid van de raad zegt dat zij nu die goedkeuring niet willen verlenen. Dat betekent dat het college het voorstel terugneemt. Maar het voorstel zonder meer terugnemen, heeft natuurlijk ook weinig zin. Ik stel voor, en ik hoop wel dat u daarmee akkoord gaat, dat wij het voorstel opnieuw in de commissie brengen met een globale toetsing op het beleidsplan de Blauwe Diamant. Want dat is het enige echte inhoudelijke punt dat over blijft. De milieusituatie is natuurlijk logisch, maar als u het voorstel goed gelezen heeft, heeft u ook al gezien dat wij geen vergunningen verstrekken voordat er een milieuver gunning is verstrekt. Dus in die zin is dat sowieso al op een goede manier afgehandeld. Maar als we dat kunnen af spreken en het daartoe kunnen inperken, dan kan de commis sie opnieuw een afweging maken. De Voorzitter: Het college neemt het voorstel terug met de opmerking dat net opnieuw in de commissie behandeld kan worden vanuit een globale toets Blauwe Diamant Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 44). De Voorzitter: aan de orde is Vaststelling resAtaten van het project *BOR in beeld' De heer DrewelIn net Bestuursprogram van onze gemeente zijn tien topprioriteiten aangegeven. Twee daarvan hebben te maken met het onderwerp dat we nu behandelen: in de eer ste plaats: de doelstelling om net onderhoud van wegen, trottoirs en openbaar groen merkbaar te verbeteren; een an dere doelstelling is het verbeteren van de leefomgeving. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor de CDA- fractie zijn dit hoge prioriteiten en naar ik mag aannemen ook voor andere partijen, omdat ze opgenomen zijn in het Bestuursprogram. Maar vooral ook omdat - zo merken we nog Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001 steeds aan de hand van de reacties van de burgers het on derhoud aan wegen en groenvoorziening hen sterk bezig houdt. Kijk alleen maar naar de informatie die het wijksig- naleringssysteem ons biedt. Klip en klaar is duidelijk ge worden dat je het onderhoud niet als sluitpost van de be groting moet aanmerken, zoals in het verleden te vaak is gebeurd. En uitstel leidt in dit geval niet tot afstel. In tegendeel, de onderhoudskosten - zeker op het terrein van de fysieke infrastructuur nemen dan vaak volgens een lo garitmische schaal toe. Vroeg of laat betaal je dus het ge lag! De omvang van het achterstallig onderhoud spreekt boekdelen! Laten we als gemeenteraad lering trekken uit het verleden. Laat het onderhoud niet het kind van de rekening worden. Een gemeentebestuur, dat een beleid voert om de stad aantrekkelijk te maken, meer inwoners van elders wil aantrekken, hoge prioriteit geeft aan de stedelijke ver nieuwing, de leefomgeving hoog in het vaandel voert in haar beleid, en dat alles ook nog met veel verve uitdraagt naar buiten toe, dat gemeentebestuur kan er niet omheen het on derhoud in al zijn facetten als een belangrijke pijler te zien voor het goed wonen en verkeren in onze gemeente. Goed beheer en onderhoud is het visitekaartje van de gemeente. Een paar opmerkingen over gepresenteerde resultaten. Positief vindt de fractie dat er nu rapporten liggen op ba sis waarvan inderdaad beleidsmatige beslissingen kunnen worden genomen. Het is een integrale benadering, waarbij de risico's in beeld zijn gebracht. In ieder geval is naar on ze mening voldaan aan de strekking van de motie van de Per spectiefnota van 13 juni vorig jaar om alles dat met het onderhoud heeft te maken tegelijk in beeld te brengen. Positief vindt de fractie ook de bereidheid van het colle ge, blijkende uit de raadsbrief, om daadwerkelijk budgetten beschikbaar te stellen voor het inlopen van net achterstal lig onderhoud. In de raadsnota wordt een bedrag genoemd van f 1,8 miljoen, zodat in een viertal jaren f 13 miljoen kan worden geïnvesteerd. Of dat bedrag in eerste instantie vol doende is, dat moet nog blijken. Bij de behandeling van de Perspectiefnota zal dit zeker terugkomen. Er zijn ook punten van zorg, gebaseerd op de inhoud van de overgelegde rapporten en die liegen er niet om. Ze zijn glashelder in de conclusies. In de eerste plaats blijkt dat voor net jaar 2001, dit jaar dus, de kosten al f 2,1 mil joen ten opzichte van vorig jaar hoger uitvallen als gevolg van de sterk stijgende lonen en prijzen. Externe factoren, dat moet worden gezegd, maar het betekent wel dat het bud get voor 2001 ontoereikend is om hetzelfde onderhoudsniveau als het jaar daarvoor te garanderen. Hoe je het ook wendt of keert, de burger zal dit zeker merken. Er kan minder worden gedaan aan het onderhoud. We zakken dus beneden het geformuleerde basisniveau!

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 8