Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001
gingen, de PvdA-fractie en PAL/GroenLinks-fractie mee kun
nen gaan met een voorstel van de VVD-fractie, maar ik had
er dan wel graag wat argumenten bij gehoord na de schorsing
en die heb ik niet gehoord. Dus ik blijf bij mijn stand
punt
De heer Den Oudsten (weth.)Ik denk wel dat we even helde
re dingen moeten doen. De meerderheid van de raad zegt dat
zij nu die goedkeuring niet willen verlenen. Dat betekent
dat het college het voorstel terugneemt. Maar het voorstel
zonder meer terugnemen, heeft natuurlijk ook weinig zin.
Ik stel voor, en ik hoop wel dat u daarmee akkoord gaat,
dat wij het voorstel opnieuw in de commissie brengen met
een globale toetsing op het beleidsplan de Blauwe Diamant.
Want dat is het enige echte inhoudelijke punt dat over
blijft. De milieusituatie is natuurlijk logisch, maar als u
het voorstel goed gelezen heeft, heeft u ook al gezien dat
wij geen vergunningen verstrekken voordat er een milieuver
gunning is verstrekt. Dus in die zin is dat sowieso al op
een goede manier afgehandeld. Maar als we dat kunnen af
spreken en het daartoe kunnen inperken, dan kan de commis
sie opnieuw een afweging maken.
De Voorzitter: Het college neemt het voorstel terug met de
opmerking dat net opnieuw in de commissie behandeld kan
worden vanuit een globale toets Blauwe Diamant
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van b. en w.
Punt 10 (bijlage nr. 44).
De Voorzitter: aan de orde is Vaststelling resAtaten van
het project *BOR in beeld'
De heer DrewelIn net Bestuursprogram van onze gemeente
zijn tien topprioriteiten aangegeven. Twee daarvan hebben
te maken met het onderwerp dat we nu behandelen: in de eer
ste plaats: de doelstelling om net onderhoud van wegen,
trottoirs en openbaar groen merkbaar te verbeteren; een an
dere doelstelling is het verbeteren van de leefomgeving.
Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor de CDA-
fractie zijn dit hoge prioriteiten en naar ik mag aannemen
ook voor andere partijen, omdat ze opgenomen zijn in het
Bestuursprogram. Maar vooral ook omdat - zo merken we nog
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 9 april 2001
steeds aan de hand van de reacties van de burgers het on
derhoud aan wegen en groenvoorziening hen sterk bezig
houdt. Kijk alleen maar naar de informatie die het wijksig-
naleringssysteem ons biedt. Klip en klaar is duidelijk ge
worden dat je het onderhoud niet als sluitpost van de be
groting moet aanmerken, zoals in het verleden te vaak is
gebeurd. En uitstel leidt in dit geval niet tot afstel. In
tegendeel, de onderhoudskosten - zeker op het terrein van
de fysieke infrastructuur nemen dan vaak volgens een lo
garitmische schaal toe. Vroeg of laat betaal je dus het ge
lag! De omvang van het achterstallig onderhoud spreekt
boekdelen! Laten we als gemeenteraad lering trekken uit het
verleden. Laat het onderhoud niet het kind van de rekening
worden. Een gemeentebestuur, dat een beleid voert om de
stad aantrekkelijk te maken, meer inwoners van elders wil
aantrekken, hoge prioriteit geeft aan de stedelijke ver
nieuwing, de leefomgeving hoog in het vaandel voert in haar
beleid, en dat alles ook nog met veel verve uitdraagt naar
buiten toe, dat gemeentebestuur kan er niet omheen het on
derhoud in al zijn facetten als een belangrijke pijler te
zien voor het goed wonen en verkeren in onze gemeente. Goed
beheer en onderhoud is het visitekaartje van de gemeente.
Een paar opmerkingen over gepresenteerde resultaten.
Positief vindt de fractie dat er nu rapporten liggen op ba
sis waarvan inderdaad beleidsmatige beslissingen kunnen
worden genomen. Het is een integrale benadering, waarbij de
risico's in beeld zijn gebracht. In ieder geval is naar on
ze mening voldaan aan de strekking van de motie van de Per
spectiefnota van 13 juni vorig jaar om alles dat met het
onderhoud heeft te maken tegelijk in beeld te brengen.
Positief vindt de fractie ook de bereidheid van het colle
ge, blijkende uit de raadsbrief, om daadwerkelijk budgetten
beschikbaar te stellen voor het inlopen van net achterstal
lig onderhoud. In de raadsnota wordt een bedrag genoemd van
f 1,8 miljoen, zodat in een viertal jaren f 13 miljoen kan
worden geïnvesteerd. Of dat bedrag in eerste instantie vol
doende is, dat moet nog blijken. Bij de behandeling van de
Perspectiefnota zal dit zeker terugkomen.
Er zijn ook punten van zorg, gebaseerd op de inhoud van de
overgelegde rapporten en die liegen er niet om. Ze zijn
glashelder in de conclusies. In de eerste plaats blijkt dat
voor net jaar 2001, dit jaar dus, de kosten al f 2,1 mil
joen ten opzichte van vorig jaar hoger uitvallen als gevolg
van de sterk stijgende lonen en prijzen. Externe factoren,
dat moet worden gezegd, maar het betekent wel dat het bud
get voor 2001 ontoereikend is om hetzelfde onderhoudsniveau
als het jaar daarvoor te garanderen. Hoe je het ook wendt
of keert, de burger zal dit zeker merken. Er kan minder
worden gedaan aan het onderhoud. We zakken dus beneden het
geformuleerde basisniveau!