Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
proberen te vatten. Ik heb mevrouw Sijtsma horen zeggen, ze
passen niet goed meer bij elkaar, eigenlijk zou ik kunnen
zeggen, als ze beide zouden worden aangenomen, dan zouden
we aardig in de buurt van het compromis uitkomen. De fric
tiekosten afboeken, ten laste van de rekening 2001 of 2002,
de meevaller van de algemene uitkering van het Gemeente
fonds gebruiken om het deficit te verlagen en een minimaal
noodzakelijke verhoging van het tijdvakpercentage uitreke
nen. Daar hebben wij de afgelopen dagen over gesproken, dat
had voor ons ingehouden dat wij over onze hoofdbezwaar van
juridische risico's etc., die heb ik genoemd, heen hadden
moeten stappen. Wij hebben geprobeerd om toch op één lijn
te komen, dat is niet gelukt. Daarom, mevrouw de voorzit
ter, rest ons niets anders dan de mening te geven over het
voorstel van het college dat nu voorligt en dat voorstel
zal de VVD-fractie niet steunen.
De mening over de verschillende moties, ik wil ze eerst in
onderlinge samenhang zien, behouden we ons als fractie
voor
Mevrouw Uiterwijk Winkel: Ik wil graag namens onze fractie
onze dank uitspreken aan een ieder die meewerkte en bergen
werk verzette, waardoor een herberekening van het OZB-
tarief voor 2001 kon worden gemaakt. Hiermee heeft de amb
telijke organisatie laten zien prima in staat te zijn om
een moeilijk traject zoals de OZB op te kunnen pakken. He
laas is de raad bij de vaststelling van het OZB-tarief in
de raadsvergadering van december 2000 uitgegaan van progno
ses, die niet zijn bijgesteld. Met de taxatie van veel gro
te objecten is zelfs te laat begonnen. Kortom, het ambte
lijk apparaat heeft behoorlijk zitten te slapen.
Het betreft in dit geval een afdeling met één belangrijke
taak, te weten het genereren van gemeentelijke inkomsten
ten einde een belangrijk speerpunt uit het Bestuursprogram-
ma te realiseren, namelijk het voeren van een gezond finan
cieel huishouden.
Toen de blunder was ontdekt, is er meteen adequaat opgetre
den door het college en is men in betrekkelijk korte tijd
met een reparatievoorstel gekomen om de miljoenenstrop tot
het minimum te beperken. Op dit punt kom ik zo terug.
Iedereen is waarschijnlijk ondertussen wel wat van de schok
bekomen
Voor de fractie van PAL/GroenLinks-fractie blijft de vraag
overeind hoe het zover heeft kunnen komen.
Hoewel het van belang is dat er naar passende oplossingen
werd en wordt gezocht om de financiële schade zoveel moge
lijk te beperken, is onze fractie van mening dat er te wei
nig aandacht uitgaat naar de feitelijke oorzaak van deze
fout en uiteindelijk naar de politieke verantwoordelijkheid
van deze kwestie. Als we kijken naar het omvangrijke her-
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
taxatieproces, dan is er duidelijk sprake van een slechte
aansturing van de ambtelijke organisatie, met als gevolg
dat er op verschillende niveaus grove fouten zijn gemaakt
en met name in een uiterst cruciale periode: oktober 2000 -
december 2000 (dit betreft de periode waarin de oorspronke
lijke prognoses dienden te worden aangepast en de hertaxa
tie had moeten zijn afgerond)
Wij kunnen niet anders dan concluderen dat werkprocessen;
de aansturing; interne controle; de Administratieve Organi
satie en interne communicatie op de afdeling Belastingen
van de gemeentelijke organisatie verre van optimaal functi
oneerde in een periode dat dit juist echt nodig was.
Ik noem een paar voorbeelden die uiteindelijk leidde tot de
financiële strop van f 5,2 miljoen:
Gebleken is dat het hertaxatieproces niet beschreven is in
een goedgekeurd handboek.
De administratieve organisatie en de interne controle met
betrekking tot het taxatieproces was slecht.
Uit het onderzoek blijkt dat er geen tussentijdse toetsing
heeft plaatsgevonden, omdat controles uit het plan van aan
pak niet of te laat zijn uitgevoerd.
Niet duidelijk is wat de actiepunten en de pogingen zijn
geweest om de vertraging met betrekking tot de invoer van
gegevens tegen te gaan. De verantwoordelijkheid voor de
vertraging van de hertaxaties ligt bij het taxatiebureau,
maar met dien verstande dat de gemeente - conform de over
eenkomst - tijdig aan de verplichtingen voldoet, wat niet
is gebeurd.
Pas op 7 februari 2001, te laat in het werkproces, consta
teerde een medewerker van Concerncontrol dat de waarde van
de niet-woningen circa f 1 miljard minder waard was.
Het college, en in het bijzonder de portefeuillehouder, had
moeten weten dat het met een belangrijke operatie als de
OZB niet verkeerd kan en mag gaan. Het OZB-traject is name
lijk een omvangrijk proces en zowel technisch als politiek
gezien een weerbarstige materie. Het pleit voor het colle
ge dat ze gezamenlijk de politieke verantwoording hebben
genomen. Voor de fractie van Pal/GroenLinks was die beslis
sing echter niet nodig geweest. Het gaat immers niet over
een beleidskeuze die door het college is gemaakt.
Het is een technische fout bij het ambtelijk apparaat, die
in dit geval de portefeuillehouder van Financiën is overko
men
In de voorliggende raadsbrief wordt niet alleen aangegeven
wat de kern van dit probleem is, maar worden er tevens
voorstellen gedaan om op een aantal andere terreinen maat
regelen te treffen. Op zich geeft dat al aan dat een tech
nische fout ieder collegelid had kunnen overkomen en ook
kan overkomen. Voor mijn fractie is de ernst van de oorzaak
en daardoor de gevolgen van deze fout dusdanig dat wij