Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 28 mei 2001;
behandelende de OZB-problematiek;
overwegende dat
- de inwoners van de gemeente Leeuwarden geen financi
eel nadelige gevolgen mogen ondervinden van de fou
tieve totstandkoming van de tarieven OZB;
- zij derhalve niet zwaarder belast mogen worden dan
zij op basis van het hanteren van reële waarden
i.p.v. prognoses aan OZB hadden moeten betalen;
besluit
- het tarief OZB voor woningen met ingang van 2001 te
rug te brengen naar f 24,- per f 5.000,- waarde-
eenheid en daarmee te kiezen voor oplossingscenario
II;
- de hiermee gepaard gaande extra kosten te dekken uit
de bestemmingsreserve OZB;
en gaat over tot de orde van de dag"
De motie is ondertekend door de heer Hoogeveen van de D66-
fractie en door mijzelf.
Geheel in de lijn van de eerdere behandelingen krijgen we
wederom te maken met een verandering in de plannen. Daar
waar eerst de kosten incidenteel moesten worden gedekt uit
het rekeningsresultaat van 2000, later als uitzetting bij
perspectief 2002, weer later ten laste van de algemene re
serve, wordt nu een bestemmingsreserve OZB gepresenteerd
als dekking van de kosten. Voorzitter, noem het voort
schrijdend inzicht, noem het reageren op geluiden uit de
Commissie Bestuur en Middelen, u zwalkt toch wat heen en
weer. Dit is niet sterk en staat in schril contrast met uw
daadkrachtige intentie tot herstel van de fouten.
Nog eventjes voor de duidelijkheid, die f 1,5 miljoen, die
als zogenaamde meevaller wordt gepresenteerd, zien wij niet
eens zozeer als een meevaller in relatie tot de OZB-fout,
omdat het bedrag sowieso binnen was gekomen, ook als de
fout niet was gemaakt. Ik denk dus ook dat er geen sprake
is van een groter volume aan OZB opbrengst waar de CDA-
fractie een beetje op doelt. Wij staan derhalve ook nog
niet te popelen om de CDA-motie te steunen.
Met' betrekking tot die bestemmingsreserve willen wij wel de
toezegging dat indien er meer geld binnenkomt met de gehele
hersteloperatie dan gepland, dat dit dan ten goede zal ko
men aan de belastingbetalers en dat indien er geld over
blijft in de bestemmingsreserve dat niet gerelateerd kan
worden aan hogere OZB-opbrengsten, dat dit terugvloeit naar
de algemene reserve. Er staat daarover niks in het voor
stel, ik zou daar graag een reactie op willen.
Afsluitend, de gemeente Leeuwarden is flink de boot inge
gaan, maar is niet gezonken en zover zal het waarschijnlijk
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
ook wel niet komen. Maar - en dan eindig ik zoals ik ben
begonnen - we moeten wel weer zo snel mogelijk met het
juiste personeel, organisatie en aansturing, de juiste
koers gaan varen.
De heer Hoogeveen: Bij de begrotingsbehandeling eind vorig
jaar in deze gemeenteraad heeft de fractie van D66 een mo
tie ingediend met als doel om te discussiëren over afschaf
fing van de OZB, in ieder geval de waarderingsgrondslag van
onroerende zaken te gebruiken voor de gemeentelijke belas
tingen. Wij vonden dat een te risicovol en een te onsamen
hangend onderdeel als basis voor een gemeentelijke belas
ting. De discussie van vanavond onderstreept nog eens dat
we hard op zoek moeten naar een andere grondslag voor de
gemeentelijke belastingen. Dit is iets wat in meer gemeen
ten speelt en dit is een probleem wat ook in de toekomst
tot nog grotere problemen zal gaan leiden, want die onroe
rend goed markt zal niet stil blijven staan de komende
tijd. De verschillen op de markt zullen alleen maar groter
worden. Dat even vooraf.
Daarnaast hebben we natuurlijk gewoon een probleem, waar we
vanavond over praten moeten. Bij de discussie in de commis
sie, die zeer uitgebreid is geweest, heeft de fractie van
D66 steeds twee uitgangspunten gehad, oorzaken en verant
woordelijkheden moeten helder op tafel komen. Daarnaast
moeten we zo goed mogelijk en ook voor zover dat juridisch
haalbaar is de fout, die gemaakt is, herstellen op een ma
nier die zo dicht mogelijk komt bij het besluit, dat we
zouden hebben genomen wanneer de fout niet gemaakt was. Die
twee uitgangspunten zijn ook vanavond voor de fractie van
D66 de toetspunten.
Voor wat betreft het achterhalen van de oorzaken van de
fout en de verantwoordelijkheden, het duidelijk maken van
de verantwoordelijkheden, die daarbij aan de orde zijn,
vinden wij dat het onderzoek van PWC veel duidelijk maakt,
zeker waar het gaat om het onderdeel ambtelijke organisa
tie. Wij hebben ook steeds gezegd dat naar aanleiding van
dat rapport, naar onze indruk er bij de start van dit hele
proces ernstige inschattingsfouten zijn gemaakt over de ri
sico' s die in dit proces gelopen worden en dat als gevolg
daarvan het proces met onvoldoende waarborgen is omkleed en
onvoldoende is aangestuurd. Bij die aansturing ging het wat
ons betreft niet alleen om de ambtelijke aansturing, maar
ook om de politieke aansturing. Daar verschillen wij van
mening met een aantal andere fracties in deze raad. Als ik
bijvoorbeeld mevrouw Uiterwijk Winkel van de
PAL/GroenLinks-fractie hoor spreken, aan de ene kant wel
complimenten hoor weggeven aan ambtenaren die snel aan de
oplossing van dit probleem hebben gewerkt, maar aan de an-