Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 niet langer verzetten, onder het mom van niet geschoten is altijd mis, oftewel als je niks hebt, moet je toch wat. We blijven van mening dat het verlies, dat in 2001 geleden wordt, niet verhaald moet worden in 2002. Dat kan ons in ziens ook, immers door de lagere waarde neemt de uitkering van het Gemeentefonds met ruim f 6,4 miljoen in de periode toe, waarop niet was gerekend; door de lagere waarde neemt de totale OZB opbrengst f 5,1 miljoen af, waarop niet was gerekend. Uitgaande van de oude situatie kan de tegenvaller dus opgevangen worden. Je zou, als je dat wilt, ook kunnen zeggen, het rijk zegt, omdat jullie belastingscapaciteit minder is en je om hetzelfde inkomen te verwerven compense ren moet in hogere tarieven, geef ik je wat extra, zodat je je niet hogere tarieven hoeft te vragen. Je kunt die extra uitkering van het Gemeentefonds ook gebruiken voor andere, leuke doelen, maar dat is uiteindelijk een politieke keuze. Ons gaat het erom dat je het verlies kunt accepteren, zon der dat je hoeft te bezuinigen of elders de lasten hoeft te verzwaren. Maar tegenover de lagere opbrengsten in 2001 staan ook meevallers als gevolg van de foutieve inschatting van de belastingcapaciteit. Voorzitter, het spreekt mijns inziens voor zich dat je geld, dat je teveel hebt verkregen, wel teruggeeft aan de burgers, zij mogen immers niet de dupe worden van de fout. Daar kom ik dan gelijk even bij de motie van SP- en D66- fractie. Uit de commissievergadering staat mij bij dat op het moment dat je dat in 2001 doet alleen de woningbouwcor poraties waarschijnlijk een bedrag terugkrijgen en de rest van de burgers niet, omdat het bedrag, alvorens er terugbe taald wordt, te klein is. Dat betekent dat de motie een leuk gebaar is, maar dat uiteindelijk niemand wat krijgt. Dus ik zou graag daar nog even, ook als geheugensteuntje, het college over willen horen. Ik kan mij goed voorstellen dat je het bedrag, dat dit jaar teveel is betaald, in 2001 voor de burgers compenseert in 2002. Want dan krijgt ieder een dat wel De extra kosten die de gemeente moet maken om tot herstel van de blunder te komen moet de gemeente uit de reserve dekken. Daar is die ook voor. Daarnaast is het verhogen van de tarieven ook in strijd met het Collegeprogramma. Er staat nergens dat er een uitzondering wordt gemaakt, indien de kosten van invordering, als gevolg van fouten in de be drijfsvoering, stijgen. Dat lijkt me ook correct. Ik kom op de politieke verantwoordelijkheid voor de fout en de processen. Uit het onderzoek blijkt dat het een aaneenschakeling is van ongelukkige zaken, fouten, omstandigheden. Het was al lemaal wel goed bedoeld en het is niet gecontroleerd. De reactie van het college is toch een beetje als panisch te omschrijven. In vlot tempo volgt het ene voorstel het ande re op. De heer Van Mourik, namens de VVD-fractie, schrijft Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 een brief in de krant, waarin een aantal toch pertinente onjuistheden zitten, mijns inziens. Het is namelijk niet zo dat bedrijven meer gaan betalen als dat ze in 2000 betaald hebben, hooguit is de verdeling tussen die bedrijven an ders, maar dat is bij woningen exact zo. Uiteindelijk heb ben wij met elkaar ook afgesproken dat die verhouding zo zou zijn. Het bedrag dat zij betalen is exact hetzelfde als in 2000. (De heer Van Mourik: Dat is niet correct, ik vind het jam mer dat de discussie toch een specialistisch tintje krijgt. Maar de tegenvallende taxaties van de niet-courante objec ten worden in hun geheel bij de resterende groep van de niet-woningen neergelegd en die betalen ervoor.) Het totale bedrag, dat bedrijven zouden moeten betalen, wordt inderdaad bij die totale groep van bedrijven gelegd. Dat betekent inderdaad dat er een verschuiving optreedt. Maar dat was bij woningen exact hetzelfde geweest, ook daar zijn verschuivingen en dat betekent dat de ene woning op draait voor het feit dat een andere woning minder in waarde is gestegen. Maar daar ging het mij hier niet om, meneer Van Mourik, het ging me erom dat het college reageert op die brief met een stuk dat ook pertinent onjuistheden bevat. Namelijk dat het financieel niet kan en dat is niet het geval, want het is pas het geval op het moment dat het voorstel van het colle ge bij de Perspectiefnota is overgenomen. En zover zijn we nog niet Voorzitter, ik vond het ook ronduit een beschamende verto ning hoe tijdens de besloten zitting van de commissie Pro fessor Monsma, die daar eigenlijk voor iets heel anders was, tijdens de vergadering het hele voorstel van het col lege, dat ter tafel lag, staande de vergadering, her schreef. Ook heb ik niet kunnen vernemen dat het college bereid was te zoeken naar varianten, die een breder draagvlak in de raad zouden kunnen opleveren. En dat vind ik jammer. Geluk kig, en ik moet zeggen, ook tot mijn eigen stomme verba zing, ik fleurde er eigenlijk helemaal van op, mevrouw Sijtsma, heb ik vanavond geluiden gehoord van de PvdA- fractie, die een heel eind in onze richting komen. Dat doet mij deugd. Dat kan vast niet de bedoeling zijn geweest. Ik zou er nog een keer naar kijken, mevrouw Sijtsma. Want u zegt dat u eventueel bereid bent een motie in te dienen, waarin u zegt: we laten het verhaal voor dit jaar schieten, die reparatie. Ik kom bij de beantwoording van de vraag of er politieke consequenties getrokken moeten worden. Ons inziens moeten we dan meerdere vragen beantwoorden. We zijn er niet voor om aan incidentenbeoordeling te doen. De wethouder is politiek wel verantwoordelijk voor wat ambte naren doen, echter bij de beoordeling of bij een ambtelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 19