Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 falen de wethouder moet opstappen, moet volgens ons sprake zijn van een doen of niet doen dat de wethouder persoonlijk aangerekend kan worden. Ook moet altijd naar het totale functioneren van de wethouder gekeken worden. In alle drie keren dat de NLP-fractie het vertrouwen in een wethouder opzegde was ze van mening dat de gemeenschap beter gediend was met een andere wethouder. Deze vragen nu beantwoordend levert de volgende antwoorden. Hoewel we het optreden van de wethouder niet sterk vinden en gelet op de geschiedenis wellicht beter gecontroleerd had moeten worden, zijn wij niet van mening dat de fout de wethouder persoonlijk aangerekend kan worden. Nog los van de vraag wat er aan stuurkracht van het college overblijft als na wethouder Den Oudsten nu wethouder De Haan het poli tieke veld zou verlaten, hebben wij het algemeen vertrouwen in de wethouder nog niet verloren. Voorzitter, hoewel wij ons niet langer verzetten tegen de wijze van repareren, namelijk via het aanpassen van het tijdvak, zitten er in de uitwerking teveel verschillen tus sen uw voorstellen en onze stellingname om uw voorstel te kunnen steunen. Wij wachten de voorstellen die komen, wel licht van de PvdA-fractiemet belangstelling af. Ik loop tegelijkertijd, omdat dat verzocht is door een aan tal sprekers, de moties in eerste termijn even door. De motie van de CDA-fractie. U begrijpt, wij zijn direct voor iedere lastenverlichting die er zou kunnen zijn, maar ik constateer dat dit niet in lijn is met de afspraken, die we hebben gemaakt. Ik wil mij wel graag aan de afspraken houden. Binnenkort bij Perspec tief doet het college voorstellen om de lasten met ingang van 2004 te verhogen. Wellicht dat we dan elkaar kunnen vinden om dat tegen te houden. Maar vooralsnog moeten we ons maar houden aan de afspraken, zoals we die met elkaar hebben gemaakt. Ik vind dat ik in ieder geval niet de vrij heid heb om daar vanaf te wijken. De motie van de PAL/GroenLinks-fractie Ik heb gezegd dat het niet zo is, dat we zeggen 'het colle ge moet weg'maar om nou te zeggen 'we gaan schouderklop jes uitdelen', dat vind ik echt buiten iedere orde. Ik vind het ook een beetje beschamend voor het college, dat zo'n motie moet komen. Over de moties van de heer Boorsma en Hoogeveen heb ik ge sproken. Ik wacht graag af wat het college daarvan vindt. De Voorzitter: Dan hebben we alle fracties, die wilden spreken, gehad. Ik schors de vergadering voor een pauze. De Voorzitter schorst om 21.25 uur de vergadering. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 De Voorzitter heropent om 21.50 uur de vergadering. Mevrouw De Haan (weth.): Ik heb vanavond gehoord in de re acties van de fracties dat eigenlijk alle fractiesprekers in eigen bewoordingen hebben uitgesproken dat ze zeer ge schokt hebben gereageerd op wat er gebeurd is, de fouten die gemaakt zijn, de inschattingsfouten die gemaakt zijn, bij de totstandkoming van het hele OZB-proces Ik wil beginnen met te zeggen dat we in ieder geval daar geen meningsverschil over hebben, want daar heeft het col lege op dezelfde manier op gereageerd, zij was ook ge schokt. Zij heeft vervolgens gevonden dat er geen andere weg is, op het moment dan dat er zoiets gebeurt, dan erken nen dat die fout gemaakt is, iedereen volledig informeren over wat er gebeurd is, er voor zorgen dat er geen enkel misverstand meer is over wat er nu precies gebeurd isOm die reden hebben we PWC het rapport laten opstellen, dat in ieder geval helder wordt wat er nu precies is gebeurd en geen misverstanden meer. Maar ook het rapport van PWC om te voorkomen dat het ooit weer gebeurt. Wat we gedaan hebben is niet alleen voorkomen dat het op belastingen weer ge beurt, want stel het geval dat je dat voortaan allemaal keurig in orde hebt en het gebeurt je vervolgens ergens an ders, dan heb je er nog niet voldoende van geleerd. Dus naast de aanbevelingen van het PWC-rapport hebben wij ook gevonden dat er überhaupt kritisch gekeken moet worden naar de grote kritische processen. Wij hebben - en dat hebben we ook niet voor niks gedaan - de ambtelijke top, de gemeente secretaris, de opdracht gegeven om ervoor zorg te dragen dat de aanbevelingen van PWC en de uitkomsten van de inven tarisatie, de ambtelijke top de verantwoordelijkheid daar voor krijgt van het college en die ook aan het college voorlegt. Vervolgens hebben we gezegd, na die acties moeten we ook nog herstellen. Dat is de weg die het college ge volgd heeft. Wij hebben geprobeerd daar voortvarendheid in aan te bren gen, omdat a. het voor het herstel nodig was, maar b. het ook nodig was om als je zo'n grote fout maakt het imago van de gemeente een deuk krijgt. Je moet ook het vertrouwen in de gemeente herstellen. Dan is het ook verstandig om zo snel mogelijk daarop ook weer te laten zien dat je het op een goede manier hersteld hebt, van we zijn weer terug op het punt waar we wilden wezen en hoe erg het ook is, het is hersteld en we kunnen weer door. Dat zijn redenen waarom wij voortvarendheid hebben be tracht. Er ligt nu een raadsbesluit voor waarin deze acties tot een conclusie zijn gekomen van het college, een raads voorstel dat naar mijn idee past in de raadsvoorstellen die in het verleden op dit item genomen zijn en ook past binnen het Collegeprogramma. Dan doel ik met name op de afspraak

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 20