Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 f 0,64. Juridisch kan dat. Dat betekent dat we alle aansla gen opnieuw de deur uit moeten doen. Even naar de heer Ja- cobse, als we f 0,01 verlagen dan hoeft dat niet, want dan valt dat binnen die f 9,-, als we f 0,64 verlagen moet je wel degelijk allemaal nieuwe aanslagen doen. Wat het geval is op dit moment, wat de techniek betreft, is dat wij net in de overgang zitten van een oud naar een nieuw belastingcomputersysteem. Als we dit willen doen, dan moeten we terugvallen op het oude computersysteem. Dan moe ten we investeren in dat systeem om de slag te kunnen maken en daar moeten we behoorlijk wat kosten en behoorlijk wat energie in stoppen. Vandaar dat wij ook zeiden dat dat be hoorlijk wat extra perceptiekosten zal vergen. Maar de vraag is ook of je het voor elkaar kunt krijgen, zonder dat er allerlei fouten worden gemaakt. Want dat is natuurlijk wat we ook niet willen, we willen het beheersbaar houden. Toen hebben we ons nog afgevraagd, zou je het zo kunnen doen dat je het wel dit jaar besluit, maar het volgend jaar mee verrekent, zodat je in je nieuwe systeem zit, volgend jaar met terugwerkende kracht. Dan herstel je wel, maar dan laat je het meelopen op de rekening. Daar hebben we ook nog naar gekeken, of dat dan in termen van techniek beter zou kunnen. Dat betekent dat je op je nieuwe systeem zit en dat je alle wijzigingen, en dat gaat dan om duizenden, met de hand moet gaan invoeren. Dus iedereen die verhuisd is, moet opnieuw, want je moet gaan terugrekenen. Dat maakt het technisch zo ontzettend ingewikkeld, dat wij gezegd hebben, zelfs al zou je het willen, dan loop je, in termen van be heersbaarheid, hele grote risico's. Onze ambtelijke organi satie en dan niet alleen de afdelingen belastingen, maar ook de ambtelijke top, heeft gezegd: dat moet je echt ont raden (De heer JacobseIk heb begrip voor uw absolute eerlijk- heid, in die zin dat u iedereen persoonlijk terug wilt ge ven wat hij teveel heeft betaald. Ik constateer dat we bij andere heffingen dat niet doen, daar hebben we een fonds, wat het ene jaar teveel wordt betaald, wordt het andere jaar verrekend in de tarieven en dus ook niet altijd aan exact dezelfde mensen terug wordt betaald. In principe is het heel eenvoudigje kunt de tarieven volgend jaar gewoon dusdanig vaststellen dat het bedrag, dat door woningen dit jaar teveel is betaald, volgend jaar minder wordt betaald. Dan heb je het over het totale bedrag. Dat zouden voor 95 tot 96% of ergens in die buurt dezelfde mensen zijn. De 4% die verhuisd is niet.) Dan krijg je een ander verhaal. Dan zeg je, geef gewoon ie dereen een gelijk deel terug. Dus niet aan de hand van de waarde van zijn woning enz., maar geef het zoals de Zalm snip (De heer Jacobse: In plaats dat je een tarief vaststelt van f 28,65 maak je er nu fl. 28,-- van. Dat betekent dat je in je totale opbrengst van woningenik geloof dat het 9 ton Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 was, versleuteltDat betekent dat je een lager tarief per f 5.000,-- hebt.) Dan ga je naar structurele lastenverlichting. (De heer Jacobse: Uitsluitend voor 2001.) Voor één jaar. Maar als je zegt we brengen f 9 ton - ik noem maar wat - in mindering op het totale volume en je versleutelt dat in het tarief, dan heeft dat niks meer te maken met die f 0,64 en het teveel betalen, dan heb je niet het effect wat in feite de heer Hoogeveen zou willen, dat je naar die woningen, naar gelang ze teveel betaald hebben, dat ook teruggeeft. Dat kun je dan niet meer realiseren. (De heer Boorsma: Dat kan wel. Ik snap wel wat meneer Ja cobse bedoelt te zeggen, in plaats van 2001 f 0,64 naar be neden, doe je in 2002 het dubbeleDan kom je uit op f 23,36 en vervolgens doe je met het jaar daarop weer ge woon f 24,-.) Dan gaat u een kant op waarbij je ook weer naar de tarieven van de niet-woningen moet kijken, want we zitten met het tijdvakpercentage aan elkaar gekoppeld en ik ga er niet vanuit dat u het tarief voor de niet-woningen dan weer naar beneden wilt brengen. Dus dan kom je in een ander soort probleem. Kortom, sympathiek of niet sympathiek, wij stellen voor houd je nu gewoon aan de lijn van wij herstellen volgend jaar, zowel naar de woningen als de niet-woningen, dan zit ten ze weer op het rechte spoor. Dit jaar lukt ons dat niet. Wij raden, niet alleen om inhoudelijke maar ook om technische redenen, af om dat dit jaar te willen. Dat naar de motie van de SP- en D66-fractie. Dan kom ik bij de NLP-fractie. Die zegt: wij zijn wel voor herstel, maar wij vinden in ieder geval dat je dat wat dit jaar te weinig betaald is en wat wij aan tekort binnenkrij gen, maar in één keer door moet slikken, accepteer dat maar. Dat verhaal komt denk ik een beetje in de richting van het alternatief dat de PvdA-fractie ook heeft laten ho ren, waarbij de PvdA-fractie zegt: wij zijn eigenlijk voor het collegevoorstel, dat vinden we het meest redelijke, maar als het echt gaat om het draagvlak zoeken en de meer derheid vinden, dan zouden wij daar aan denken. Ik denk dat dat verhaal overeenkomt met dit verhaal van in één keer slikken en niet de komende drie jaar terughalen. Consequen tie daarvan is overigens financieel gezien het missen van drie keer f 1,8 aan inkomsten, die krijgen we dan niet. Dat is financieel gezien voor ons niet zozeer een tegenvaller, omdat we ook daar nog niet mee hebben geraamd, maar wel een tegenvaller in de zin van wat je in je financiële positie aan ruimte hebt en waar je wat je mee kunt doen. Ten aanzien van de frictiekosten hebben wij in het college voorstel gezegd dat wij ook vinden dat, op basis van de commissievergadering, dat lag zo breed, dat hebben we over-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 23