Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 den en misschien kunnen we daar toch nog eens naar gaan kijken, of via het net of misschien met een excursie. Want het is wel belangrijk dat we weten wat we doen. Ook mijn fractie is benieuwd wat er gebeurt met de bestaan de wijkcentra. Als laatste pleiten we er nogmaals voor dat er ook een wel zij nsmedewerker, die hand missen we zeker, bij de stedelij ke vernieuwing, bij het projectbureau, aan kan sluiten. De heer Jacobse: U schrijft: "Wij vinden de kwaliteit van sociale relaties in wijken en buurt de belangrijkste factor voor de leefbaarheid in stadswijken en voor de veiligheids beleving van haar inwonersWij willen het ontstaan bevor deren van relevante contacten en relaties tussen buurtbewo ners in het kader van de aanpak stedelijke vernieuwing, dan in het bijzonder." Dat laatste laat ik er maar even uit, want ik vind dat het stedelijke vernieuwingsverhaal er een beetje bij wordt gezocht. Het heeft uiteraard wel een aan tal raakvlakken, maar ik vind dat dit inderdaad meer een kadernota voor de toekomst aangeeft. Ik moet zeggen in dat uitgangspunt, het bevorderen van de sociale relaties in wijken en buurten, kunnen wij ons vinden. Eigenlijk zou dat ook in LEVI 2015 opgenomen moeten worden. Binnenkort gaan we aan de evaluatie en bijwerking daarvan werken, althans als we volgens schema werken. Dit lijkt me een goede om daar alvast voor te noteren. Wij verwachten ook dat de komende nota's, zoals bijvoor beeld sportnota, al een doorkijk daarvan geven, want als er ergens sociale relaties mee bevorderd kunnen worden, dan is dat de sport Het is algemeen bekend dat in lange termijnvisies er reke ning mee wordt gehouden dat door de schaalvergroting dorpen en wijken van minder dan 3.000 inwoners van iedere voorzie ning in de toekomst verstoken zullen blijven. U moet zich eens voorstellen wat dat voor een plattelandsprovincie als Fryslan betekent, als dorpen beneden de 3.000 inwoners niet meer in staat zijn voorzieningen in stand te houden. Wat voor de dorpen geldt, geldt ook voor de wijken. In principe zie je ook daar dat er steeds meer draagvlak nodig is voor het instandhouden van voorzieningen. De enige oplossing, die door beleidsmakers toch wordt aanbevolen, is het zoveel mogelijk samenwerken van voorzieningen om die voorzieningen zo lang mogelijk in stand te houden. Een ziekenhuiswinkel tje moet ook een buurtfunctie krijgen en zo kun je andere combinaties maken, waarbij je toch voor een bepaald gebied een bepaalde voorziening in stand kunt houden. Daarnaast zien we dat ook door het ICT-gebeuren en andere faciliterende kosten, verzekeringen en noem het maar op, Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 gebouwen steeds beter benut moeten worden. Er is ook geen enkele reden om een school s avonds leeg te laten staan en een wijkgebouw overdag leeg te laten staan. Je kunt die ge bouwen beter benutten. Het is ook een taak van ons als overheid om ervoor te zorgen dat de kosten zo veel mogelijk gedrukt worden, door de voorzieningen zo optimaal mogelijk te gebruiken. Dan kun je ook die gebouwen, wijkgebouwen, scholen e.d., goed outilleren voor allerlei activiteiten. Dan kun je inderdaad het geld stoppen in de activiteiten en in de voorzieningen in die gebouwen en niet in de stenen. Maar ik zeg er dan direct bij, dat is dus wel een lange termijn verhaal. Dat is iets wat je op termijn moet reali seren, want je zit nu met een bepaalde situatie en dat is natuurlijk niet zo maar zeggen: dan breken we al die gebou wen af en gaan daar nieuwe voorzieningen neerzetten. De heer Van der Brug heeft in de commissie ook gezegd, je moet er op korte termijn niet al te veel van verwachten en het zal ook nog allerlei problemen met zich meebrengen, want het staat leuk op papier, maar in de praktijk zal de mate rie veel weerbarstiger zijn. Denk alleen maar eens aan bij voorbeeld de goede gedachte, die we hadden, met het gezond heidscentrum CamminghaburenDat is toch niet exact gewor den wat mensen daarvan indertijd gedacht hadden. Het is een lange termijnvisie en dus is het goed dat je de uitbreidingsgebieden en die gebieden die op de schop worden genomen, of je het daar nu mee eens bent of niet, dat daar bij betrekt, want daar heb je ook de mogelijkheid om wel licht dingen te herstructureren, zonder dat je daar al te veel kosten maakt. Je kunt dat dus beter nu maar gelijk goed voor de toekomst regelen, dan dat je daar weer op de oude manier begint. Wij zien dit als een goede aanzet met goede uitgangspunten, maar we zien het ook op de langere termijn pas gerealiseerd worden. We zullen dus ook per project iedere keer moeten kijken of dit voor die wijk de goede oplossing is. Maar met de gedachte stemmen we in. De heer Van Olffen: Ik wil mij aansluiten bij de uitgangs punten van de notitie, maar ik wil toch nog even ingaan op de positie van die multifunctionele centra. We hebben daar ook in de commissie uitgebreid over gesproken. Wij onder steunen dat uitgangspunt, dat hebben we vorige week in de Commissie Welzijn uitvoerig met elkaar besproken, omdat je nu ziet dat er in de Vrijheidswijk toch een grote versnip pering ontstaat van een aantal activiteiten. Ik noem even het digitale trapveldje in een pand, de peuteropvang in een ander pand, dat is een stuk versnippering en dat kan op termijn nooit efficiënt zijn. Wij willen er dan ook graag voor pleiten dat we komen tot die grotere multifunctionele centra, waarin een aantal voorzieningen zijn ondergebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 34