Blad 70
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
stoppen, maar we moeten wel met volle kracht vooruit ervoor
zorgen dat stedelijke vernieuwing dit soort elementen ook
in zich krijgt.
Bij de Vrijheidswijk, voor zover het het multifunctionele
centrum aangaat, kunnen wij daar nog in mee en het is in de
stedelijke vernieuwing ook opgepakt. De nota's van de ste
delijke vernieuwing hebben nu ook de verwijzigen naar deze
kadernota. Het mag absoluut niet zo zijn dat de stedelijke
vernieuwing op moet houden, omdat dit eerst moet. Het is
net andersom, stedelijke vernieuwing wordt in onze ogen in-
tegraler, als je iets van de uitgangspunten erin meeneemt.
Dat zullen we vanaf het moment dat de raad zegt, dit wordt
het, ook doen.
Een van de belangrijkste uitgangspunten hier, ik denk dat
dat van het grootste belang is en ik proef daar twijfels
over bij de raad, is dat het gaat over dingen die wijkbewo
ners zelf willen. Dat is nu juist het uitgangspunt hier.
Wij bedenken niet allerlei mooie dingen. Wij gaan op maat
in de wijk kijken wat voor die wijk de beste oplossing is,
zodat bewoners actief kunnen worden, mee kunnen doen, mee
kunnen praten en invloed kunnen uitoefenen op hun eigen
leefomgeving. Als je deze uitgangspunten serieus neemt, dan
kan er dus nooit iets ontstaan waar wijkbewoners zichzelf
niet in herkennen of niet zouden willen of waar alleen ge
ïnvesteerd wordt in steen en niet in mensen. Want de bedoe
ling hier is investeren in mensen. Wat je doet is het faci-
literen, zodat de voorwaarden er zijn, waarin dat kan. Dat
is in feite de bedoeling van deze nota.
Nu kom ik op de multifunctionele centra.
Multifunctionele centra zijn niet gebouwen waarin je een
aantal functies bij elkaar pakt en onder één dak zet, omdat
het goedkoper is en misschien efficiënter. In multifunctio
nele centra probeer je ook samenhang in je beleid tot stand
te brengen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld jeugdbeleid, wil
je de samenhang brengen tussen bijvoorbeeld de kinderopvang
in het jeugdbeleid, de school, de voorschoolse periode, de
naschoolse periode, de activiteiten gewoon in de wijk, dan
kun je dat beter tot stand brengen als je die organisaties
ook met elkaar laat samenwerken en bij elkaar brengt. Dat
kunnen ze ook heel goed van eikaars gebouwen gebruik maken.
Het is niet alleen efficiency het is ook de samenhang bren
gen in.
Bij ouderenbeleid, zou je kunnen zeggen, doet zoiets verge
lijkbaars zich voor. Er is een nieuwe ontwikkeling vanuit
grote zorgcentra, ouderenzorgcentra, waarbij gekozen wordt
voor daadwerkelijk ervoor zorgen dat mensen, die langer
thuis willen blijven, ook thuis kunnen blijven, ervoor zor
gen dat er minder grote of hele grote intramurale voorzie
ningen komen, dat mensen in kleinschalige voorzieningen in
de wijk kunnen blijven en daar de hulp krijgen. Die ontwik
keling doet zich voor. Ze maken een slag naar de wijk en ze
Blad 71
Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001
maken een slag naar kleinschaligheid. Daar ligt een kans
dat je niet alleen de mensen, die volledig hulp nodig heb
ben, helpt op wijkniveau, maar dat je tegelijkertijd men
sen, die gewoon nog thuis wonen, ook kunt bedienen, waar
door ze weer langer thuis kunnen blijven.
Vergelijkbare voorzieningen kun je je voorstellen voor bij
voorbeeld gehandicapten, zodat ook gehandicapten met veel
meer privacy en kleinschalige voorzieningen gewoon in de
wijk kunnen blijven wonen en niet per definitie uit hun om
geving moeten en naar grootschalige voorzieningen moeten,
waar in feite maar één soort aanbod is.
Die hele ontwikkeling is er nu ook en die sluit in feit
heel erg mooi aan bij de wensen die wij hebben om op wijk
niveau een aantal voorzieningen te realiseren. Die combina
tie maken we in deze nota ook. Dat kan je niet in de hele
stad tegelijkertijd doen, wat dat betreft ben ik het eens
met de heer Jacobse.
Als je zo'n kadernota schrijft moet je niet verwachten dat
je volgend jaar dat ook allemaal realiseert. Dat is gewoon
niet zo. We hebben gezegd, in ieder geval liggen er kansen
in de Vrijheidswijk, wellicht ook in Achter de Hoven, Bil-
gaard, dus laten we daar in ieder geval starten. Dus ook
vanuit de gemeente zeggen onze energie daar beginnen. Maar
dan wel werkend vanuit deze uitgangspunten. Zodoende zijn
we ook gekomen bij de Vrijheidswijk met het multifunctione
le centrum. Ik denk als je daar de stedelijke vernieuwing
combineert met zo'n soort centrum, dat je voor de mensen
het plezier om daar te wonen en daar te kunnen werken en
recreëren, plezier te hebben van de woonomgeving, ze daar
mee een prachtige voorziening geeft en dat dat, in mijn
ogen, een kroon zou zijn op wat je in het kader van stede
lijke vernieuwing van plan was.
Zo moet u er wat mij betreft naar kijken.
Hoe gaat het dan met alle andere buurthuizen. Is nu de be
doeling dat we in snel tempo die allemaal gaan sluiten en
daar grote nieuwe centra voor gaan bouwen. Dat kunnen we
fysiek gewoon niet aan. Dat zal absoluut niet gebeuren. Wat
ik wel vind wat moet gebeuren is dat we verder moeten blij
ven nadenken over hoe we met die hele discussie van de
wijkgebouwen omgaan, omdat ik wel een trend zie op het
ogenblik in wijken, dat wijkcentra de neiging hebben om een
beetje onderuit te zakken. In de zin van dat ze te klein
worden en het moeilijk is mensen te krijgen, maar dat ook
de participatie van buurtbewoners eigenlijk maar heel be
perkt is. Deze nota zegt niet dat de wijkcentra dichtgaan,
maar deze nota nodigt wel uit om verder na te blijven den
ken over hoe we nu met al die andere wijkgebouwen omgaan en
waar in wijken zich kansen voordoen om de faciliteiten voor
bewoners weer wat sterker te krijgen.